Marifoon zonder plaatsbepaling

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Mrt 2016, 01:35

stentor950 schreef:Ik neem aan dat jij een separate GPS hebt. Ik niet en dus heel handig als mijn marifoon dit voor mij doet. :P

Eens (en inderdaad ik heb een separate GPS plotter), maar TS heeft het over het voeden van zijn/haar marifoon met een GPS signaal, dat komt dus ergens vandaan.
En dat is een hele andere configuratie als die jij beschrijft, waarbij je een marifoon met ingebouwde gps ontvanger hebt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor Marie Christina » 13 Mrt 2016, 09:17

Inderdaad, hier gaat het om een GPS die de positie doorgeeft aan de VHF.
Volledig overbodig (nou ja, volledig) want je hebt al een GPS, dan.
Bovendien moet je vaak door een menu scrollen (niet bij alle VHF's) voor je die positie ziet.

Hij heeft die positie echt alleen om mee te zenden in geval van distress.
Als extra GPS schermpje zijn ze, op zijn minst, onhandig.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor Yep » 13 Mrt 2016, 11:48

Ok. Ik lees een hoop nieuwe termen.
Overigens heb ik een Raymarine 54E.
Ik zal eens wat verder in de manual kijken.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Mrt 2016, 16:54

De 54E is een DSC marifoon dus die kun je via de NMEA aansluiting voeden met de GPS pos; die wordt dan meegezonden indien je een Distress Alert call doet.
Dat werkt echter (meestal) alleen als je een MMSI nummer hebt ingevoerd (vergelijkbaar met ATIS) en dat krijg je alleen als je aan kunt tonen MARCOM-B te hebben.
Zonder MMSI heb je niets aan de DCS functies, echter je hebt dan wel de mogelijkheid om veel/alle kanalen op hoog vermogen te zenden en zonder MARCOM-B ben je dan in overtreding.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor Marie Christina » 13 Mrt 2016, 18:11

Dat hoog vermogen zenden moet je weer zoveel maanden per jaar aantoonbaar voor op zee zitten.
Maar dat is weer een ander verhaal.

Om kort te gaan: dat MMSI nummer krijg niet zo gauw als jacht.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor henkvd » 13 Mrt 2016, 19:46

Marie Christina schreef:Dat hoog vermogen zenden moet je weer zoveel maanden per jaar aantoonbaar voor op zee zitten.
Maar dat is weer een ander verhaal.

Om kort te gaan: dat MMSI nummer krijg niet zo gauw als jacht.


Hoog vermogen is niet de criteria, in de Basel bezetting ( binnevaartmodus) zit ook meer dan genoeg hoog vermogen kanalen, een aantal heb je geen keuze en worden automatisch laag vermogen, daar valt ook geen hoog te selecteren.

MMSI krijgen is niet zo bijzonder meer, bij een AIS transponder krijg je die zo, mogelijk krijg je hem al direct toegewezen, alleen zonder Marcom B mag je het MMSI nummer niet gebruiken voor DSC. Op het binnenwater heb je er ook niets aan en in de binnenvaart modus zou de distress knop niet mogen werken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon zonder plaatsbepaling

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Mrt 2016, 23:45

Marie Christina schreef:Dat hoog vermogen zenden moet je weer zoveel maanden per jaar aantoonbaar voor op zee zitten.
Maar dat is weer een ander verhaal.

Om kort te gaan: dat MMSI nummer krijg niet zo gauw als jacht.

Dat heb ik nog nooit gehoord, maar het kan zijn dat ze op dat vlak anders zijn geworden.
10 jaar geleden kreeg ik in één keer m'n ATIS en MMSI op vertoon van m'n MARCOM-B en door m'n combi in de 'buiten' stand te zetten, kan ik op bijna alle kanalen op hoog vermogen zenden.

Verder doel ik op het feit dat de meeste DSC marifoons volgens mij zg combi's zijn met een 'Binnen' en een 'Buiten' stand waarbij in de 'Buiten' stand de blokkering voor hoog vermogen op de Basel kanalen wegvalt. Je hebt dan dus een marifoon die op veel/alle kanalen met hoog vermogen kan zenden. En dus heb je MARCOM B nodig,.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten