Stille installatie generator voor weinig gebruik

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Okt 2015, 14:00

luukie25 schreef:Deze gebruikt om een beetje te kunnen koken minstens 2000/2200 watt en dat maakt het dus totaal onmogelijk om buiten een haven te kunnen koken. We hebben een omvormer van 2000W aan boord, maar zo'n plaat op de accu's vind ik geen optie.

Uh, waarom niet?

Technisch is dat geen enkel probleem hoor, je zult alleen moeten investeren in een tweede resp. zwaardere omvormer en bijbehorende accu's.
Ik kook dan welliswaar niet elektrisch, maar maak veelvuldig gebruik van m'n oven om broodjes (af) te bakken of zalm te garen, en bi dat laatste staat ie toch een slordige 30m te stampen met 2Kw.
Dit alles gewoon via de combi op de accu (690Ah).

Kwartierje koken a 2000W = 500Wh ~ (bij 12V) 500/12 45 Ah; voor een maaltijd (3 pannen) zeg dus 125 Ah ...... Hoeft dus geen enkel probleem te zijn.

En ik heb liever gas aan boord dan benzine en met een hoorbaar draaiende generator maak je in een haven niet veel vrienden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor Wilfried » 06 Okt 2015, 16:41

Ik heb 490Ah verbruikers accu en een zware omvormer tot 3500 VA. en zonnepanelen. Ik kook daarop en draai zelfs een volautomatische wasmachine daarop. Water voor de koffie altijd met een snelkoker van 2 000 W. Wel alles in de gaten houden met een batterij monitor.
Zou nooit een generator willen, het stinkt en maakt lawaai. Je kan nog beter ergens te midden van een autostrade gaan zitten--heerlijk die stank.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Okt 2015, 17:13

Wilfried schreef:Ik heb 490Ah verbruikers accu en een zware omvormer tot 3500 VA. en zonnepanelen. Ik kook daarop en draai zelfs een volautomatische wasmachine daarop. Water voor de koffie altijd met een snelkoker van 2 000 W. Wel alles in de gaten houden met een batterij monitor.
Zou nooit een generator willen, het stinkt en maakt lawaai. Je kan nog beter ergens te midden van een autostrade gaan zitten--heerlijk die stank.

Dat bedoel ik.

Met de huidige omvormer technologie bestempel ik een aggregaat aan boord van een pleziervaartuig als achterhaald, afgezien misschien van zeilboten die de oceaan over willen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor JerryR » 08 Okt 2015, 10:44

RonaldL schreef:
PS2 1 omvormer van 2000W lijkt me krap voor een kookplaat, misschien een optie om er 2 omvormers parallel te schakelen


2 omvormers paralel ga je problemen krijgen met je wisselstroom sinus. Wat wel zou kunnen is je kookplaat opdelen in 2 delen (mits de aansluitdoos dit toe laat), vaak heb je verschillende mogelijkheden tot aansluiten van deze kookplaten.

Persoonlijk zou ik gewoon een goede gas installatie aanleggen, desnoods met een 2,5 kg campinggas flesje (kleine bun of bakje op je zwemplank?) . Wij doen met een 5kg fles een heel seizoen en koken elk weekend. Als je alles goed aanlegt is gas gewoon veilig. desnoods een gas detector op het vlak (conrad standalone eurotje of 20) en als je de boot verlaat gasfles dicht draaien.


grt
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor luukie25 » 08 Okt 2015, 11:01

Weer een hoop reacties. Bedankt. De reden dat ik niet op de accu's wil koken is inderdaad niet de haalbaarheid met een omvormer want dat lukt wel, maar ik wil mijn accu's niet met een stroom groter dan C/5 ontladen, ookal is het AGM. Het liefst blijf ik onder de C/8. 2000W op 220 betekent met het rendement 2100W uit de accu. Op 12 volt wordt dat dan 175 A ontlaad stroom. Dan zou ik 800-900Ah aan accu's nodig hebben om rond die C/5 te zitten. Natuurlijk kan het dus wel en zijn de meningen erover verdeeld maar kies ik ervoor om dit niet op de accu's te gooien.

Als alternatief ga ik inderdaad nadenken over het plaatsen van een gas of disel kookinstallatie. Nu doen we dit jaar al veel aan de boot (nieuw accu systeem, kapot doo koken vorige eigenaar, reparaties aan dek en verfwerkzaamheden) dus zou het volgend jaar kunnen worden, maar dan nemen we gewoon iets anders mee voor wanneer we niet in een haven liggen!

Ook geen generator dus! De gasinstallatie heb ik al over nagedacht, echter weer ik niet hoe dat zit met regelgeving om zelf te installeren. Nog liever neem ik de diesel kookplaat die hier al werd aanbevolen! Eens kijken hoe die aan de dieseltank moet. Bedankt allen!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor JerryR » 08 Okt 2015, 12:42

zelf installeren mag gewoon mits je netjes de regels hiervoor gebruikt. het kan wel zo zijn dat je het spulletje moet laten keuren voor je verzekering, hier kijken ze dan gelijk of je alles juist hebt geïnstalleerd en of alles gas dicht is.

wij hebben wel bewust gekozen voor gas maar dan ook alleen voor het kooktoestel! 1 leiding direct door naar de kookplaat met thermokoppel (vlam uit gas dicht)
in de gasbun zit een elektrische gasklep, die bediend wordt met een knop bij het aanrecht. Dus als de knop uit wordt gedrukt heb ik geen gas meer in de boot op het kleine beetje na wat in de leiding zit. De bun is voorzien van afvoer zodat als er een lek optreedt dit netjes wordt afgevoerd.

eigenlijk kan er niks meer fout gaan.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor aquanaut » 08 Okt 2015, 14:08

JerryR schreef:2 omvormers paralel ga je problemen krijgen met je wisselstroom sinus.


Want?
Mits je hiervoor geschikte omvormers pakt gaat dit prima, ik doe niet anders...

Ook de bij Luukie25 aan boord hangende 12/2000 multi kan probleemloos parallel draaien met zijn tweelingbroer(s)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor esmeralda » 08 Okt 2015, 16:38

Hoi,
Wie geen gas of een GenSet wil etc.
http://www2.dometic.com/nl/Europe/Nethe ... taid=72886
https://www.youtube.com/watch?v=qdkXHMuIqyQ
Ruikt een beetje maar een afzuigkap doet wonderen nietwaar.
esmeralda
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 16:19
ligplaats:
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor Popeye » 09 Okt 2015, 12:50

esmeralda schreef:Hoi,
Wie geen gas of een GenSet wil etc.
http://www2.dometic.com/nl/Europe/Nethe ... taid=72886
https://www.youtube.com/watch?v=qdkXHMuIqyQ
Ruikt een beetje maar een afzuigkap doet wonderen nietwaar.


Gebruik ik ook, en zou ook voor mij de juiste keuze zijn, maar op schepen boven een zekere grootte en met een bepaald uitrustingsniveau is koken op zo'n ding kamperen! Ik kampeer met veel plezier, zonder generatorset, omvormers, zonnepanelen en met maar 1 start/gebruiksaccu! :D

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor quichot » 11 Okt 2015, 08:52

R.C.Grootveld schreef: Ik kook dan welliswaar niet elektrisch, maar maak veelvuldig gebruik van m'n oven om broodjes (af) te bakken of zalm te garen, en bi dat laatste staat ie toch een slordige 30m te stampen met 2Kw.
Dit alles gewoon via de combi op de accu (690Ah).

Kwartierje koken a 2000W = 500Wh ~ (bij 12V) 500/12 45 Ah; voor een maaltijd (3 pannen) zeg dus 125 Ah ...... Hoeft dus geen enkel probleem te zijn.

Is daarbij het verlies van de omvormer zelf meegerekend?
Verder ga je uit van de aanname dat die theoretische 690Ah voor 100% beschikbaar is, en, vooral over een paar jaar gezien, 100% beschikbaar blijft. Dat valt in de praktijk wel een beetje tegen. Daar komt bij dat je met 690Ah aan accu's ook wel over een forse investering praat, die je links of rechtsom toch gemiddeld over 8 jaar moet afschrijven.
Ik heb er ook mijn vraagtekens bij of je, zoals @wilfried stelt, met minder dan 500 Ah dagelijks onbelemmerd kan koken, bakken, braden, wassen en warm water kunt tappen, als je het bijv. op een ligplaats een weekje zonder walstroom moet stellen. Met een flinke batterij zonnepanelen red je het zomers misschien nog wel, maar 'swinters is dat een ander verhaal.
Maar correct me if I'm wrong!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten