Stille installatie generator voor weinig gebruik

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor Wilfried » 11 Okt 2015, 20:36

Dagelijks wassen heb ik niet gezegd, zo smerig maak ik me nu ook niet :-)
Het belangrijkste in het systeem is eigenlijk de bmv, daar zie je wat je verbruikt hebt en zo zie je wat je dagelijks aan capaciteit moet kunnen bijladen door zonnepanelen of door op de motor te varen. Wat planning komt er zeker bij kijken. Kom je tekort dan moet je of minder verbruiken, meer zonnepanelen of zwaardere alternator, of een tweede erbij. Een te grote accucapaciteit is ook niet zo goed, die moeten dagelijks volledig gevuld kunnen worden.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor quichot » 12 Okt 2015, 08:20

Ja, dan begrijp ik het beter.
Maar ik vaar vaak met meevarende gezinsleden met kinderen en/of vrienden, en die willen toch minstens om de dag allemaal 1 x onder de douche.
Als je dan een paar dagen in een stadje ligt aan een kade zonder voorzieningen, en je accu's zijn de enige energiebron voor alles, dan red je dat echt niet zonder generator. Om mijzelf onafhankelijker te maken van walvoorzieningen houd ik vast aan m'n gasinstallatie. Met drie flessen in de bun kan ik minstens 6 weken naar hartelust koken, koelen en warm water tappen voor alle opvarenden. De wasmachine hoef je natuurlijk niet dagelijks te gebruiken, dus als ik wél een keer walstroom heb, draai ik een paar wasjes. Meestal kun je dan ook drinkwater innemen. Lig ik wild, en ben ik niemand tot last, dan gaat de generator aan als ik de wasmachine wil gebruiken.
Als ik TS was, zou ik toch een eenvoudige, maar correct aangelegde gasinstallatie overwegen. Een eenmalige, redelijk bescheiden uitgave, mits goed aangelegd volkomen veilig, en bepaald geen rocket science om zelf te doen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor Georges » 12 Okt 2015, 13:03

Ik zou eerder dan een aggregaat gewoon een voldoende sterke alternator (Dynamo) op mijn motor hebben en tijdens het koken gewoon de diesel laten draaien om het verbruik te compenseren.
Voor de keren dat het maar een snelle hap of BBQ is een draagbaar gasfornuis/BBQ met wegwerp vullingen , wij gebruiken dit zeer veel en al vele jaren met plezier, doordat je er water in doet onderaan heb je ook geen echte walmen ...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor JerryR » 14 Okt 2015, 17:58

aquanaut schreef:
JerryR schreef:2 omvormers paralel ga je problemen krijgen met je wisselstroom sinus.


Want?
Mits je hiervoor geschikte omvormers pakt gaat dit prima, ik doe niet anders...

Ook de bij Luukie25 aan boord hangende 12/2000 multi kan probleemloos parallel draaien met zijn tweelingbroer(s)

Aquanaut


als victron de synschronisatie voor zijn rekening neemt heb ik niks gezegd, maar 2 simpele sinus omvormers zou ik niet aan elkaar hangen want dat gaat gewoon niet goed.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten