Stille installatie generator voor weinig gebruik

communicatie en navigatie apparatuur

Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor luukie25 » 04 Okt 2015, 16:22

Hallo allemaal, opnieuw val ik even op jullie terug met een andere vraag. Onze nieuwe boot is 3 jaar geleden compleet gestript en opnieuw opgebouwd. Dat is schitterend gedaan, echter hebben 'de mannen' toentertijd gekozen voor een elektrische (halogeen) kookplaat. Deze gebruikt om een beetje te kunnen koken minstens 2000/2200 watt en dat maakt het dus totaal onmogelijk om buiten een haven te kunnen koken. We hebben een omvormer van 2000W aan boord, maar zo'n plaat op de accu's vind ik geen optie. De vorige eigenaar heeft duidelijk minder intensief gevaren met deze boot en was dan ook altijd in een haven te vinden als hij wilde koken. Wij zijn veel meer 'in de wildernis' met de boot maar ook dan willen we natuurlijk wat kunnen koken. Ik ben dus opzoek naar een alternatief. Eerste idee is natuurlijk een gasinstallatie, echter brengt dat als nadeel veiligheid en voornamelijk hoge installatiekosten met zich mee. Dit omdat al het gas gerelateerde spul weg is gehaald en de gasbun is omgebouwd tot buitendouche en ankerbak. Een tweede oplossing die in mijn ogen veel goedkoper zou kunnen zijn lijkt mij een aggregaatje. Echter ben ik, net als vele van jullie waarschijnlijk, eigenlijk tegen de herrie en rommel van zo'n ding. Omdat het gebruik zal zijn beperkt tot een half uurtje wanneer we niet in een haven liggen maar toch willen koken (dus niet intensief gebruik) vind ik het het overwegen wel waard.
Ik wil voornamelijk alle mede watersporters niet tot last zijn (ik heb zelf altijd specifiek een hekel aan booteigenaren die van 1600 tot 2200 stroom aan het draaien zijn, terwijl wij van onze rust willen genieten). Wanneer we voor anker op de plas blijven 's nachts is dat dus geen nadeel en lijkt mij dat de aggregaat voorop kan staan en zo wat stroom kan genereren. Maar ik vrees dat dat dus een nadeel kan zijn wanneer we ergens liggen zonder stroom maar mét andere watersporters. Een grote dieselgenerator inbouwen vind ik geen optie, dus ik zit meer te denken aan bijvoorbeeld de FME XG-SF 2600 http://goo.gl/h1o6yw. Het is een benzine apparaatje met afstandsbediening en is dus heel eenvoudig aan/uit.
Heeft iemand zo'n zelfde probleem ervaren, waarbij een externe stroombron noodzakelijk was? Ik ben op zoek naar tips om met zo min mogelijk herrie, milieuvervuiling (en kosten) toch te kunnen koken. Zonnepanelen heb ik ook zeker aan gedacht, maar daarop gaat de kookplaat niet gloeien... Misschien scheelt overstappen op inductie nog wel iets? Bedankt weer!
Laatst gewijzigd door luukie25 op 04 Okt 2015, 19:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor pascall » 04 Okt 2015, 17:52

Hoi,

Wij koken al jaren op een Wallis dieselkookplaat en dat bevalt ons goed, misshien een optie?


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor aquanaut » 04 Okt 2015, 18:29

Wallas is een optie,

Zo,n benzine ding zou ik NOOIT aan boord willen hebben.
En inbouwen binnen moet je al helmaal niet aan beginnen.
En een goede gasinstallatie hoeft echt niet heel de wereld te kosten hoor.
In ieder geval minder als een aggregaat.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor luukie25 » 04 Okt 2015, 19:06

Zo'n Wallas systeem is zeker een optie. Wel een flinke kostenpost, maar wel veilig en zuinig denk ik. Bij zowel gas als diesel moet er een afzuiging worden gemaakt, dat vind ik wel jammer. Wat betreft het benzine aggregaatje ben ik het eigenlijk wel met je eens, aquanaut. Maar het was voor mij de meest voor de hand liggende oplossing. Wat denk je dat de kosten van een gasinstallatie zouden zijn? Enig idee?
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor aquanaut » 04 Okt 2015, 21:14

Wat bedoel je dat er bij gas en diesel een afzuiging gemaakt moet worden?

Voor een gasinstallatie met 1 aansluitpunt heb je nodig:
1 toestelkraan
1 gasslang met aangeperste koppelingen voor toestelaansluiting
x meter zacht koperen leiding (van bun naar kookplaat)
x schotkoppelingen (het aantal schotten dat je passeert bij het aanleggen van bovenstaande leiding, vergeet hierbij de gasbun zelf niet)
1 drukregelaar met afblaasmogelijkheid
1 slang voor drukregelaar met aangeperste koppelingen
Beugels om de gasleiding afdoende te beugelen.

Bovenstaande materialen zijn algemeen verkrijgbaar.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor vuuren1 » 04 Okt 2015, 23:19

Los van de genoemde terechte nadelen is de geplaatste link naar de generator vast een Chinees die niet levert wat er beloofd wordt, niet erg goed is omdat Sinterklaas niet bestaat en Honda dus veel duurder is.
En zo'n ding moet vrij aan dek of op de wal staan om te draaien, erg omgevingsvriendelijk....

Als het alleen om koken gaat is een kooktoestel op vloeibare brandstof het meest eenvoudige, of gewoon wat braaien op een houtvuurtje of bbq.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor varg » 05 Okt 2015, 09:03

Wij koken vaak 'buiten' als we niet in een haven overnachten en gebruiken daar de platte gas-kooktoestelletjes voor die je overal kunt kopen (in het zwarte koffertje).
Ze werken met gasbusjes die je kunt verwijderen (zit een ventiel in) en die we buiten opslaan.
Het is een prima ding om buiten op te koken, zeker als er niet teveel wind is. We koken op een tafel in de kuip. De kracht van die dingen is goed (vergelijkbaar met standaard gasstel) en omdat er een drukregelaar in zit blijft de hoeveelheid warmte goed, ook bij een half leeg gasbusje. (O ja...als er mensen zijn die me willen wijzen op het promotiefilmpje van de ned. warenautoriteit waarop een dergelijk toestel ontploft: kijk eerst eens hoeveel moeite het koste dit voor elkaar te krijgen!)
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor quichot » 05 Okt 2015, 10:36

aquanaut schreef:Wat bedoel je dat er bij gas en diesel een afzuiging gemaakt moet worden?

Voor een gasinstallatie met 1 aansluitpunt heb je nodig:
1 toestelkraan
1 gasslang met aangeperste koppelingen voor toestelaansluiting
x meter zacht koperen leiding (van bun naar kookplaat)
x schotkoppelingen (het aantal schotten dat je passeert bij het aanleggen van bovenstaande leiding, vergeet hierbij de gasbun zelf niet)
1 drukregelaar met afblaasmogelijkheid
1 slang voor drukregelaar met aangeperste koppelingen
Beugels om de gasleiding afdoende te beugelen.

Bovenstaande materialen zijn algemeen verkrijgbaar.

Aquanaut

Zo is het. Officieel moet er in een ruimte kleiner dan 20 kuub dan wél een nietafsluitbare ventilatie-opening zijn. Maar in de praktijk heb je altijd wel een patrijspoortje of deurtje open, Niemand is zo dom om alles potdicht af te sluiten tijdens het koken.
En een goed aangelegde gasinstallatie is absoluut niet gevaarlijk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor RonaldL » 05 Okt 2015, 19:57

Op je boot lijkt de energiebalans niet in balans, zo komt het althans over op mij.
Je eerdere posting over de koelkast ging ook al over 230VAC. Hier gaat het er weer over. Het lijkt mij tijd om een totaalplaatje voor je gehele energiebalans te gaan maken voor je gehele schip.
En ik ontwaar een (zo lijkt het mij althans) een tegenstelling tussen een (forse) investering enerzijds en een sporadisch gebruik van de kookplaat in niet-walstroom-situatie.

Toch: je hoeft eigenlijk (bijna) niks te doen om toch te kunnen koken (onder bepaalde voorwaarden).
Stel je kookt op vol vermogen een half uur. Dat is dus (stel) 2400W (is ca. 200A@12V) dus 100Ah. Als dat 30% van de accucapaciteit mag zijn heb je dus een accucapaciteit nodig van minimaal 330Ah. Je wilde 3 nieuwe AGM accu's kopen. Als je nu 4 accu's koopt elk van (stel) 150Ah of meer, dan heb je totaal 600Ah, 30% daarvan is 200Ah, dus heb je nog 100Ah over voor overig gebruik voordat je aan laden toebent.
Je hebt een motorboot (denk ik tenminste) dus met een paar uur varen heb je dat weer bijgeladen als je een goede extra dynamo op de motor plaatst (of een goede eerste dynamo, kan ook).
Als je nu maar goede AGM's koopt (en geen chineese re-branded) werkt dit prima. Elk van de 4 accu's (immers parallel) geschakeld hoeft maar 50A te leveren. Eitje.

Voorwaarden:
- Waanzinnig goede bekabeling. Daar de kookplaat er als zit zou dit al gerealiseerd moeten zijn (voor kookplaat toepassingen zou ik de boot allang op 24V hebben laten lopen, maar dat terzijde)
- je vaart in voldoende mate om de accu's weer op te laden. (waar heb je anders die boot voor)
- prima voor incidenteel gebruik. Weinig investeringen, want slechts voldoende accu capaciteit is nodig.
- je stapt af van het "niet-de-accu-gebruiken-idee". Het is goedkoper om zo nu en dan een accu te vervangen dan te investeren in gasbunnen, slangen, gasbeveiliging, generatoren etc.
Die accu's zijn er om te gebruiken, niet om ze te pamperen.

Het word anders wanneer je elke dag gaat koken op de kookplaat, je dagen op dezelfde plek blijft liggen cq ankeren, en zo, dan is een generator de enige optie. En dan is het jouw keuze of je een benzine generator laat draaien op het voordek of een echte dieselgenerator inbouwt. Als je dat laatste goed doet, horen de buren je niet. Maar dat kost al gauw 10.000 euro. Zo staat bij ons aan boord de dieselgenerator elke dag een anderhalf uur te draaien, maar wij hebben dan ook een verbruik van 220Ah@24V per dag. Ten overvloede misschien, onze generator is een 24VDC generator, geen 230VAC dus.

PS het verschil tussen een chinees en een echte AGM is dat de laatste WEL een conditioning charge op 15,1 VDC mag hebben. Dat ga je namelijk nodig hebben bij veelvuldig niet-aan-de-walstroom-gebruik.

PS2 1 omvormer van 2000W lijkt me krap voor een kookplaat, misschien een optie om er 2 omvormers parallel te schakelen
RonaldL
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 Sep 2014, 20:27
ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Re: Stille installatie generator voor weinig gebruik

Berichtdoor RonaldL » 05 Okt 2015, 20:04

aquanaut schreef:Wallas is een optie,

Zo,n benzine ding zou ik NOOIT aan boord willen hebben.
En inbouwen binnen moet je al helmaal niet aan beginnen.
En een goede gasinstallatie hoeft echt niet heel de wereld te kosten hoor.
In ieder geval minder als een aggregaat.

Aquanaut


En toch hebben wij zo'n chineesje aan boord (2e handsje zelfs). Maar enkel als noodstroom aggregaat als al het andere het begeven heeft. Midden op de oceaan is het toch lastig als je hoofdgenerator uitvalt. En dan maar hopen dat dat pruttelaartje wil starten.
RonaldL
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 Sep 2014, 20:27
ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten