AIS zinvol of niet?

communicatie en navigatie apparatuur

AIS zinvol of niet?

Berichtdoor patrick1969 » 28 Sep 2015, 14:44

Dat AIS inmiddels is uitgegroeid tot een belangrijke standaard is duidelijk. Varend op het grote buitenwater of in omstandigheden met slecht zicht heeft AIS zich bij mij ook al bewezen (voornamelijk richting duitse bocht). Voor mijn persoknlijke info had ik altijd wat meer vertrouwen in mijn radar op open water en vind im AIS een mooi hulpmiddel met de (grote) beperking dat niet iedereen een transponder heeft. De zichtbaarheid van min zeilboot met de AIS antenne op 17 meter hoogte was meer dan goed.
Hoe zit dat nu met een motorboot die nagenoeg uitsluitend vaart op het binnenwater over de bochtige rivieren die ons land rijk is? de Antenne zou ik dan plaatsen op een meter of 3-4 boven het wateroppervlak, wie gaat mij dan tijdig zien als ik over de IJsel aan het varen ben? Hoeveel zin heeft het aan boord hebben van een AIS transponder of enkel een reicever? Ik heb zelf het idee dat het hebben van een simpele AIS reicever een leuke extra is (ook omdat ik va. gadgets hou) maar hoeveel voegt het toe naast het feit dat het je op de grotere rivieren met "ruim zicht" een betere inschatting van de situatie kan maken.?

Wat is jullie ervaring hiermee en welke overwegingen hebben jullie gemaakt om te komen tot een keuze?
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Re: AIS zinvol of niet?

Berichtdoor quichot » 28 Sep 2015, 15:53

Transponder en ontvanger hoeven elkaar niet te 'zien' is mijn ervaring. Als ik mijn ontvanger instel een straal van 20 km levert dat een propvol schermpje op. Met andere woorden, die worden allemaal moeiteloos herkend. Navenant zullen die mij ook wel zien. Ik heb 'm ingesteld op 10 km. In de praktijk werkt dat voor mij op het binnenwater het best.
Ik vind het een waardevolle aanvulling. Je kunt schepen op naam aanroepen, en schepen roepen mij ook al op naam aan van grote afstand, bijv. bij het naderen van een kruising van vaarwegen.
Maar het heeft meer voordeeltjes: sluizen die me van verre 'zien' aankomen geven met het oog op de volgende schutting bijv. het advies er een tandje bij te zetten. De maten van het schip weten ze dan al. Van oplopers en toevaart zie ik ruim tevoren de afmetingen en de snelheid.
Ik heb de Carbon Pro. Een bewuste keuze was dat niet: het is voor schepen >20 mtr verplicht, en ik verwierf deze transponder met subsidie van de overheid. Maar hij doet het prima.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: AIS zinvol of niet?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Sep 2015, 17:07

Ik heb inmiddels ook de nodige ervaring op de grote rivieren opgedaan en sinds afgelopen weekend zijn die, na 9 jaar Friesland, ook ons nieuwe vaargebied.
AIS zelf nog geen ervaring mee, wel het nodige over gelezen.

Mijn mening:
Een AIS zender lijkt me voor kleine schepen niet echt zinvol, die grote jongens zien je echt wel op hun radar en wie je bent en wat je doet is voor hen (ook in mijn optiek) niet echt relevant.
Niet alleen dien je als 'klein' sowieso voor ze aan de kant te gaan, ook de mogelijkheden van (bv) een 'Veerhaven' om uberhaupt uit te wijken zijn zeer beperkt.

Een AIS ontvanger is een ander verhaal, mijn ervaring is dat het soms lastig is in te schatten wat die grote jongens gaan doen en ook komen ze, zeker in de buurt van Dordrecht/Rotterdam ineens uit een insteekhaven zetten.
Dit wordt meestal wel gemeld, maar dan moet je wel snel even op (kunnen)zoeken welke haven dat precies is.....
Daarom denk ik dat op dat soort vaarwateren een AIS ontvanger voor kleine schepen zeker een toegevoegde waarde kan hebben.

Ik ben naast de GPS plotter nu ook aan het spelen met ENC kaarten op de lapop icm een GPS muis en ik moet zeggen, dat dat een aardige aanvulling is.
Nadeel van ENC vind ik de wel enorme hoeveelheid informatie, die vaak niet echt relevant is.
Ik overweeg dan ook om voor volgend seizoen een AIS muis op m'n lijstje te zetten zodat ik die grote jongens wat beter in kan schatten.

Noot:
Uitgangspunt is binnenwateren en dan met name de grote rivieren, in Friesland is het in mijn optiek zinloos.
Over 'buitengaats' kan ik niet oordelen, kan me voorstellen dat het daar wel wat meer zin kan hebben.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: AIS zinvol of niet?

Berichtdoor Georges » 05 Okt 2015, 07:56

Wij hebben sinds 1 jaar een ais ontvanger aan boord en de meerwaarde is voor ons duidelijk, je ziet gewoon voorbij de bochten in de Westerschelde / Delta wateren ,je kan schepen bij naam aanroepen en om hun intenties vragen, je krijgt koers en snelheid door en een peiling waar je mekaar gaat "ontmoeten".
We hebben al vele jaren radar , maar AIS ziet dus ook voorbij havenmuren en bochten een meerwaarde dus.
Bij mij staat de antenne gewoon binnen in het stuurhuis (motorsailer) en ik heb een bereik van ongeveer 10 Km voor mij voldoende,het interesseert me niet wat er zich op 30 Km afspeelt ...en dat komt trouwens niet op mijn PC-ENC-kaart die ik gewoonlijk iets van 5 mijl laat tonen tijdens normale vaart.
Het alarm wanneer er een schip (met transponder) binnen een ingestelde zone rond ons komt is ook weer een leuke wekker ;)
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: AIS zinvol of niet?

Berichtdoor kajoe » 05 Okt 2015, 11:25

persoonlijk vind ik de A.I.S een goede hulp .
je zal bv maar plotseling in potdichte mist vallen ,de grote jongens kunnen jou vaak zien op ais en radar ,maar zelf sta je met lege handen ,heb je dit aan boord zie je toch nog wat er om je heen gebeurd ,en via het beeld kan je dan nog ergens een veilig plakje zoeken en per marifoon bekent maken wat je plannen zijn.
een nadeel het zou een flink stuk goedkoper mogen ,voor de minder draagkrachtige goden onder ons word het dan ook bereikbaar gezien het aantal vaaruren wat men op de recreatie vaart maakt.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: AIS zinvol of niet?

Berichtdoor Georges » 05 Okt 2015, 16:22

Voor minder dan 200 heb je al prima ontvangers vandaag, de prijzen zijn dalend dus...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: AIS zinvol of niet?

Berichtdoor Marie Christina » 05 Okt 2015, 17:18

Inhakend op Quichot zijn opmerking: Zender en ontvanger hoeven elkaar inderdaad niet te zien.
AIS werkt in de VHF band.
En net als bij VHF kan de een soms alles prima verstaan terwijl de ander er niets van kan maken.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: AIS zinvol of niet?

Berichtdoor pascall » 05 Okt 2015, 19:48

Ik sluit mij aan bij de hierboven genoemde voorbeelden, hou er wel rekening mee dat niet alle verkeerssposten ais B ontvangst hebben geactiveerd.

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 06 Okt 2015, 17:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: AIS zinvol of niet?

Berichtdoor patrick1969 » 06 Okt 2015, 01:32

Dank allen, ik Ga een AIS transponder inbouwen deze winter.
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten