12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

communicatie en navigatie apparatuur

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor aquanaut » 27 Sep 2015, 20:21

ErikH schreef:
luukie25 schreef:Wanneer de koelkast aan de accu blijft hangen trekt deze constant stroom uit de accu die er vervolgens weer in moet.


Stroom loopt vanaf het punt met de hoogste potentiaal (acculader) naar het punt met de laagste potentiaal (min van de koelkast), je accu komt dus in dit verhaal niet voor. Heeft iets te maken met basis elektrotechniek en wetten van Kirchoff..

Gr.

Erik

Mwah, ik kan me zo voostellen dat de gemiddelde bootjes vaarder nog nooit kennis heeft gemaakt met de heren Ohm, Thévenin en Kirchhoff. :D ;)

Maar daar hebben we het forum voor....toch?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor Marie Christina » 27 Sep 2015, 20:25

Wet van Kerkhof?
Dooie boel. 8-)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor aquanaut » 27 Sep 2015, 20:30

Marie Christina schreef:Wet van Kerkhof?
Dooie boel. 8-)


:lol: Kersenhof........toch een stuk aantrekkelijker

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor Klaver vier » 27 Sep 2015, 21:43

Die omvormer die jerry adviseerd werkt prima,is alleen bij zijn link veel te duur.
Bij kroese in Vinkenveen € 69.00
Gr René (De Stoere)
Klaver vier
 

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor ErikH » 27 Sep 2015, 23:24

aquanaut schreef:Mwah, ik kan me zo voostellen dat de gemiddelde bootjes vaarder nog nooit kennis heeft gemaakt met de heren Ohm, Thévenin en Kirchhoff. :D ;)


Nu heb ik 'm door; Op het gemiddelde bootje kom je de meest ingewikkelde constructies tegen terwijl het zo simpel kan zijn 8-)

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor Marie Christina » 28 Sep 2015, 06:40

ErikH schreef:
aquanaut schreef:Mwah, ik kan me zo voostellen dat de gemiddelde bootjes vaarder nog nooit kennis heeft gemaakt met de heren Ohm, Thévenin en Kirchhoff. :D ;)


Nu heb ik 'm door; Op het gemiddelde bootje kom je de meest ingewikkelde constructies tegen terwijl het zo simpel kan zijn 8-)

Gr.

Erik


Zo!
Die is diep!
Die kan als spreukje onder je posts! :!:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor Georges » 28 Sep 2015, 08:30

Bij ons hebben we ook een compressor koelkast aan boord die gebruikt 2-4A en hangt gewoon op 12V de batterijlader houdt de accu's bij en de vorige batterijen gingen 11 jaar (u leest het goed elf jaar) mee we hebben nu bij dezelfde handel AGM batterijen gekocht en die zijn nu 3 jaar oud we zien het wel ...
Een koelkast langs een omvormer/adapter voeden lijkt me een onnodige en meer dure + verbruikende oplossing, hou het simpel.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Sep 2015, 10:52

Sluit me bij een aantal reacties aan: Keep it simple! Ik verbaas me telkens weer hoe moeilijk sommigen het zichzelf maken als het om elektra gaat met schakelaars, relais etc. etc. etc.

Gewoon op het 12V circuit aansluiten met een gecombineerde schakelaar/zekering ertussen (die laatste is sowieso raadzaam); kun je hem, indien gewenst, alsnog uitzetten.

Een praktisch aspect:
Ik weet niet of er ook (net als bij die van ons) een vriesvakje in zit, maar realiseer je je dat dit gaat ontdooien als je hem uitzet (en vermoedelijk weg bent). Waar gaat dat water dan heen?

Mede om die reden schakel ik de koelkast aan het begin van het seizoen in en aan het einde van het seizoen uit en wacht is tot hij helemaal ontdooid is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor elrenegado » 28 Sep 2015, 11:07

R.C.Grootveld schreef:Een praktisch aspect:
Ik weet niet of er ook (net als bij die van ons) een vriesvakje in zit, maar realiseer je je dat dit gaat ontdooien als je hem uitzet (en vermoedelijk weg bent). Waar gaat dat water dan heen?


Mijn koelkast heeft ook een vriesvak,
en daar vormt zich geen ijs, althans niet als je hem enkele dagen tot 2 weken gebruikt (ok na 2 weken wellicht een maar ml)

Indien waterpas geplaatst (lastig op een boot) loopt lek water er via een geultje uit met de deur open, daar ligt een doekje om het op te vangen (en het deurtje open te houden)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Sep 2015, 13:08

Nou, bij onze koelkast wordt dat toch echt een waterballet, ondanks gootjes en opvangbakjes.
Vandaar dat onze koelkast gewoon aan blijft staan, scheelt daarbij ook een hoop onnodige gezeul.
En wat is er op tegen als je schip toch aan de walstroom hangt, want dat is (mits je een goede lader hebt) de beste remedie om je accu's in conditie te houden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten