12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

communicatie en navigatie apparatuur

12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor luukie25 » 27 Sep 2015, 12:56

Beste allemaal. Op ons nieuwe schip hebben we een ingebouwde 12/24 V koelkast van het italiaanse merk vintifrigo. Een prima compressorkoelkastje dat weinig verbruikt en snel koel is. Maar zoals de naam al doet vermoeden kan de koelkast enkel op 12 of 24 V. Het complete stroomsysteem op de boot is 12V, dus daar draait de koelkast op. Maar dat betekent dus ook dat de koelkast op de accu's blijft draaien wanneer wij van boord gaan en de koelkast aan willen laten voor een aantal dagen. Binnenkort gaan we het hele accusysteem vervangen omdat de accu's niet meer goed werken en dan wil ik zorgen dat de nieuwe accu's daarna niet onnodig/ongunstig worden gebruikt. Ik wil deze koelkast dus geschikt maken voor de walstroom. Ik dacht eraan om dit met een DC/AC omvormer te doen van bijvoorbeeld Mean Well of TDK. De koelkast is 45W, dus rekeninghoudend met opstartvermogen denk ik een omvormertje van minstens 150W te nemen, maar mischien iets hoger.
Nu zit ik met enkele vragen en ik hoop daarbij van jullie hulp te kunnen krijgen. Ten eerste, is dit überhaupt mogelijk? De omvormer gaat in het gewone stopcontact en dan komt er 12V uit. De koelkast moet op zowel de accu als de omvormer kunnen. Hoe sluit is dit zo aan dat beide mogelijk is en wat voor schakelaar kan ik gebruiken om te kunnen kiezen welke stroombron wordt doorgelaten? Daarnaast wil ik ook een algemene schakelaar maken die alle stroom naar de koelkast blokkeert zodat alles uit is. We hebben op het dashboard een schakelpaneel waar nog één schakelaar vrij is. Die zou ik daar graag voor willen gebruiken. Ik neem aan dat alle stroom van de koelkast daar doorheen leiden geen optie is, maar misschien kan ik iets met een relais maken die ik omzet met het schakelpaneel?
Bij voorbaat bedankt voor alle hulp! Groet, Luuk
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor henkvd » 27 Sep 2015, 13:07

Meest simpele oplossing is met een relais detecteren of er 220 is, hiermee schakel je de batterij en de AC/DC voeding, dan kan je met de bestaande schakelaar, de koelkast geheel uitschakelen.

werking: indien walsstroom aanwezig, zal doordat het relais aantrekt de AC/DC voeding de koelkast voeden, is er geen walstroom meer aanwezig valt het relais af en draait de koelkast op de batterij, indien uitvallen van de walspanning doordraaien op de batterij ongewenst is, komt de bestaande schakelaar op het paneel goed van pas om verassingen van een lege accu bij terugkomst aan boord te voorkomen.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor ErikH » 27 Sep 2015, 14:42

Koelkast lekker op 12V laten draaien en een goede acculader aanschaffen, is dat niet veel makkelijker en universeler?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor RonaldL » 27 Sep 2015, 14:43

En als je de koelkast gewoon op 12V laat draaien zoals nu, en aan de walstroom een acculader hangt die de accu's laadt, dan is er toch geen probleem meer? Zo wordt de energie van de koelkast uit de walstroom gehaald en zitten de accu's er als buffer tussen. Simpel en eenvoudig.
En als je bang bent dat de koelkast de accu's leeg trekken als de walstroom uitvalt, dan zet je er een spanningsbewaker tussen. Zo eentje die bij een bepaalde accuspanning sluit. Dat werkt dan trouwens ook als je niet aan de walstroom hangt maar weg van de haven ankert of zo.
RonaldL
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 Sep 2014, 20:27
ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor luukie25 » 27 Sep 2015, 15:52

@henkvd Bedankt voor je antwoord! Zoiets dacht ik inderdaad, maar ik ben vergeten te vermelden dat we aan boord overal gebruik maken van een omvormer. Dat betekent dus dat we tijdens het varen overal aan boord 220v hebben. Wanneer we varen moet de koelkast natuurlijk direct op de accu draaien en niet op de omvormer die weer stroom krijgt uit de andere omvormer. Is het dan mogelijk om toch een complete schakelaar direct achter de koelkast gevolgd door een keuzeschakelaar tussen omvormer en accu? Wat voor soort relais zou ik daarvoor kunnen gebruiken? Of is het handiger om zowel de kabels vanaf de accu als de kabels vanuit de AC DC omvormer aan te sluiten op een relais met beide een aparte aan/uit knop? Waarbij het relais detecteert uit welke kant er stroom komt. Ik zal proberen straks even een tekeningetje te maken van wat ik bedoel... Mijn uitleg is misschien niet helemaal duidelijk haha. Bedankt!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor luukie25 » 27 Sep 2015, 15:54

RonaldL schreef:En als je de koelkast gewoon op 12V laat draaien zoals nu, en aan de walstroom een acculader hangt die de accu's laadt, dan is er toch geen probleem meer? Zo wordt de energie van de koelkast uit de walstroom gehaald en zitten de accu's er als buffer tussen. Simpel en eenvoudig.
En als je bang bent dat de koelkast de accu's leeg trekken als de walstroom uitvalt, dan zet je er een spanningsbewaker tussen. Zo eentje die bij een bepaalde accuspanning sluit. Dat werkt dan trouwens ook als je niet aan de walstroom hangt maar weg van de haven ankert of zo.


Bedankt voor je reactie. De reden dat ik een aparte transformator wil ipv de koelkast op 12v laten is voornamelijk om de accu's te sparen. Wanneer de koelkast aan de accu blijft hangen trekt deze constant stroom uit de accu die er vervolgens weer in moet. Dat is natuurlijk zonde van de laadcycli die zo'n dure accu mee gaat! We kopen in het voorjaar 3 nieuwe AGM accu's en dan wil ik graag de accu's zo min mogelijk onnodig belasten en dus stroom direct uit de wal krijgen.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor JerryR » 27 Sep 2015, 16:13

Wij hebben een weaco cr80 deze wordt gevoed Door een losse weaco omvormer die automatisch schakeld naar 230v als er walstroom op komt wellicht kun je er zo 1 kopen zijn niet zo duur. Ik doe voor de zekerheid de 12v zijde afschakelen zodat mijn accu's niet leeg getrokken kunnen worden bij wegval van de walstroom.

Dus 12v in en 230v 24v uitgang voor het type moet ik gaan zoeken

edit: type mps-50

http://www.dewitschijndel.nl/waeco-cool ... oCZ7Dw_wcB
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor aquanaut » 27 Sep 2015, 17:21

De gedachte dat je de accu belast als deze aangesloten is op een goede (bijvoorbeeld Victron) acculader klopt niet.
Je accu zal hier niets van merken.
Wat je accu in dit verhaal wel doet is het filteren van de aangeboden dc spanning.
De electronika in een multivolt koelkast wil nog wel eens gevoelig zijn voor spanningswisselingen en rimpels/spikes in de DC voorziening.
Dus zoals eerder aangehaald
Gewoon een goede acculader kopen.
Daar heb je gelijk dubbel plezier van want hij houdt ook je dure AGM set bij.
Als je kan vertellen hoe groot de accuset gaat worden kan ik je precies vertellen welke lader je nodig hebt.

Groet
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor ErikH » 27 Sep 2015, 19:04

luukie25 schreef:Wanneer de koelkast aan de accu blijft hangen trekt deze constant stroom uit de accu die er vervolgens weer in moet.


Stroom loopt vanaf het punt met de hoogste potentiaal (acculader) naar het punt met de laagste potentiaal (min van de koelkast), je accu komt dus in dit verhaal niet voor. Heeft iets te maken met basis elektrotechniek en wetten van Kirchoff..

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: 12V koelkast ook op walstroom en schakelaar

Berichtdoor iJack » 27 Sep 2015, 19:58

Mijn idee is houd je installatie simpel.

Neem goede acculader bij de nieuwe AGM accu's. Waarom een hele schakeling bouwen als het gewoon op de accu kan, een keuze die ook de fabrikant van de koelkast heeft gemaakt.

Jack
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten