Navigatie en Entertainment

communicatie en navigatie apparatuur

Navigatie en Entertainment

Berichtdoor patrick1969 » 04 Sep 2015, 12:58

Hallo allemaal!

Wie heeft er wat recente informatie voor me m.b.t. de navigatie en het entertainment (anders dan de soms voorkomende "paaldans-act" van de dames) aan boord?
Ik ben van plan komende winter een systeem aan te leggen, c.q. te bouwen om ons aan boord van de nodige informatie en entertainment te voorzien. Laptop, tablets, etc... allemaal prima en ook een optie maar aangezien ik wel van wat gadgets hou, zou ik het ook niet erg vinden iets met een boord PC o.i.d. in elkaar te zetten. Ik zal de komende tijd nog wel wat extra informatie posten maar ik denk nu aan de volgende componenten.

* Boord PC met:
- Navigatie software (Stentec)
- Muziek (voor binnen en buiten)
- de nodige filmpjes
- Internet

* Binnen in de salon een touchscreen bij de stuurstand
* 24"-32" TV om filmpjes en televisie (Digitenne) te kijken. Voor de hand liggende optie is natuurlijk deze te combineren met het scherm bij de stuurstand ware het niet dat de locatie wat onhandig uitpakt
* in zonlicht afleesbare touchscreen voor stuurstand buiten. Deze zal in principe niet in contact komen met regenwater.
* Overal WiFi aan boord (dat is geen probleem).

* we gaan proberen dit voor elkaar te krijgen zonder er duizenden euro's aan uit te geven!

Helaas draait de volledige versie van WinGPS Pro (nog) niet op android of Lynux, anders zou het plaatsen van een android mediabox een mooie optie zijn, of zelfs een simpele Raspberry. Die Raspberry werkt bij mij thuis als een trein. Mocht hier iemand ervaring mee hebben, schroom je niet om je te melden!

Begonnen met (voor mij) Stap 1:
Op dit moment ben ik eerst eens op zoek naar een aardige monitor voor buiten. Heeft iemand al een leuke optie gevonden voor een touchscreen monitor die in direct zonlicht afleesbaar is en groter of gelijk aan 12"?

Ik zal deze post de komende tijd aanvullen met bevindingen en mogelijkheden.
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Re: Navigatie en Entertainment

Berichtdoor elrenegado » 04 Sep 2015, 13:43

Ik heb een minix x8 android mini pc / media player.
Hier kan je gewone andriod apps opzetten, dus bv androzic met anwb kaarten, of de anwb app zelf.
Daarnaast kan je met de Kodi software (xbmc) alle content vanaf het internet streamen, maar er ook gewoon een usb disk aan hangen met content.

edit,
sorry niet goed gelezen, je wil perse de wingps gebruiken
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Navigatie en Entertainment

Berichtdoor Roelof » 04 Sep 2015, 20:53

"t Ja, ieder zijn ding natuurlijk, ben zelf een digibeet dus ben al blij met een toerenteller, koelwater-& smeeroliedruk en -temperatuurmeters en een snelheidsmeter.

Afgezien van de navigatiemiddelen, ben je niet ban dat al die extra's de aandacht gaan afleiden van het varen en navigeren?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Navigatie en Entertainment

Berichtdoor patrick1969 » 05 Sep 2015, 19:33

Roelof schreef:"
Afgezien van de navigatiemiddelen, ben je niet ban dat al die extra's de aandacht gaan afleiden van het varen en navigeren?

Groet,
Roelof


Mwah Roelof, ik denk dat ik mijn aandacht tijdens het varen maar op de basis instrumenten zoals jij zelf al noemde, het varen, mijn omgeving en wellicht een rustig muziekje hou. WinGPS zou ik voor de routeplanning, locatie informatie etc... willen gebruiken.
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Re: Navigatie en Entertainment

Berichtdoor JerryR » 08 Sep 2015, 17:44

Ik heb in mijn jongere jaren een car puter gebouwd, met een mini ATX moederboard met een 12v voeding die de computer automatisch liet afsluiten als het contact uit ging. dis samen met een touch screen werkte vrij vlekkeloos. zeker met de huidige solliciteren state drives is dit wel een uitkomst.

Dit was de voeding
http://www.mini-box.com/M2-ATX-160w-Int ... wer-Supply

het moederboard was maar 25x25 cm ofzo.

touch screen moet je eens kijken op banggood.com

als entertainment kodi/xbmc erop.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Navigatie en Entertainment

Berichtdoor ErikH » 08 Sep 2015, 19:41

ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Navigatie en Entertainment

Berichtdoor henkvd » 08 Sep 2015, 21:02

Je zult wat eisen neer moeten zetten waaraan jij denkt dat het zou moeten voldoen, je kan zoveel kanten op .

Mijn laatste speeltje een pipo-x8 een veredelde tablet-achtig iets in behuizing met windows en android.

http://www.geekbuying.com/item/PIPO-X8- ... 44437.html
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Navigatie en Entertainment

Berichtdoor patrick1969 » 21 Sep 2015, 01:47

henkvd schreef:Je zult wat eisen neer moeten zetten waaraan jij denkt dat het zou moeten voldoen, je kan zoveel kanten op .

Mijn laatste speeltje een pipo-x8 een veredelde tablet-achtig iets in behuizing met windows en android.

http://www.geekbuying.com/item/PIPO-X8- ... 44437.html


Die pipo X8 zag ik idd ook al voorbij komen. Kan je mij misschien vertellen wat jij er mee doet en of het dingetje een beetje presteerd. zou ik hier b.v. WinGPS op kunnen draaien? de dual boot optie met android spreekt me iig erg aan.
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Re: Navigatie en Entertainment

Berichtdoor patrick1969 » 21 Sep 2015, 03:40

Ik zie trouwens net dat de pipo x9 er ook aan komt. Ik moet er nog wel even over nadenken of ik echt een apparaat zou kopen dat Pipo heet...
de 8,9 inch schermdiagonaal van de x9 spreekt me wel aan. Als ik deze kan koppelen aan een in het zonlicht afleesbare touch screen voor buiten zou het misschien iets kunnen zijn.
patrick1969
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 07 Jul 2015, 20:52
ligplaats:
info:

Re: Navigatie en Entertainment

Berichtdoor henkvd » 21 Sep 2015, 18:48

@ patrick, nog helemaal niets, het speeltje heb ik net, TV kijken gaat in ieder geval prima via de Horizon app, kracht genoeg kennelijk en met een extern scherm eraan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten