Diepte-/snelheidsmeter

communicatie en navigatie apparatuur

Diepte-/snelheidsmeter

Berichtdoor Alleyman » 29 Jan 2012, 13:10

Onze Eagle Fishfinder (die bij de boot zat toen we haar kochten) heeft het begeven. De fishfinder functie gebruiken we niet echt, maar we zijn wel gewend geraakt aan deze weergave voor de diepte. Gebruikten hem dus eigenlijk als dieptemeter.
Maar goed, stuk is stuk en nu moet er wat anders komen.

Ons log heeft het nog nooit goed gedaan. Misschien kunnen we de gelegenheid benutten om een gecombineerde dieptemeter/log te plaatsen.
Maar wat?

Op het gebied van navigatieapparatuur zijn wij behoorlijke dummies. Heb me inmiddels wel aardig ingelezen, maar er is bijna te veel om er wijs uit te worden.

De combimeters (of tridata apparatuur) hebben allen een digitale weergave.
Bestaan er ook fishfinders met een log functie?

Benieuwd wat anderen gebruiken en of er goede tips of aandachtspunten voorhanden zijn.
Alvast bedankt!
v.h.: Polyvalk, Vindö 32, Boornkruiser de luxe. Vaargebied Friesland
Alleyman
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 12:38
Woonplaats: Noord-Holland
ligplaats:
info:

Re: Diepte-/snelheidsmeter

Berichtdoor henkvd » 29 Jan 2012, 17:32

Om je vraag te beantwoorden, ja de meeste fishfinders hebben ook een log functie en ook een water temp functie.
Als deze functies kunnen gecombineerd zijn in 1 transducer.
Als je dus oplet bij aanschaf, kan je hiervan gebruik maken door gelijk een gecombineerde transducer aan te schaffen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Diepte-/snelheidsmeter

Berichtdoor pascall » 12 Feb 2012, 20:18

Ik zou een GPS nemen voor de snelheid, deze is veel nauwkeuriger en minder storinggevoelig als een door schoepen aangedreven log, tevens heeft U er een kompas, klok, data, en een positie bepalingsysteem bij.
Neem er een simpele dieptemeter bij, en walla!

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Diepte-/snelheidsmeter

Berichtdoor Rob Art » 12 Feb 2012, 22:37

Het is ook een beetje hoeveel geld je er aan wil besteden.
Ik heb zelf een Bidata systeem van Raymarine samen met A57D plotter wat ik je zo kan aanraden. De A57D is de uitvoering met fishfinder. De kaarten voor binnenwater vallen mij 100% mee (ik dacht altijd dat die plotters voor zeilers waren). En je kan er ook nog een AIS ontvangen op aansluiten ;).
Ik moet eerlijk zeggen, ik vaar al een jaar of 6 met een tridata systeem met schoepen voor de snelheid door het water en heb er weinig problemen mee gehad. Het is mooi als je een grondsnelheids (sog) meter hebt (gps) en een meter voor de snelheid door het water. Dan weet je of je stroom mee of tegen hebt.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten