WiFi aan boord

communicatie en navigatie apparatuur

WiFi aan boord

Berichtdoor Flux » 12 Mei 2015, 12:20

Voor mijn laptop aan boord gebruik ik, om verbonden te zijn met Internet, een Wireless Network USB Adapter van Sitecom.
Deze adapter hang ik in de mast en ik kan daarmee, in een haven bijvoorbeeld, een beschikbaar WiFi-signaal gebruiken wat zonder deze adapter te zwak binnen komt. Dat werkt prima.
Nu zoek ik naar een oplossing waarbij ik weer dat zwakke signaal opvang en dit door kan sturen naar en gebruiken kan voor andere apparaten aan boord zoals een smartphone en enkele tablets. Kpn-fon is in veel havens wel beschikbaar maar erg zwak. Wie kan mij verder helpen?
Flux
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 26 Apr 2015, 09:32
ligplaats: Lelystad
info:

Re: WiFi aan boord

Berichtdoor elrenegado » 12 Mei 2015, 14:25

----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: WiFi aan boord

Berichtdoor Flux » 12 Mei 2015, 15:21



Dank voor je reactie. Ik lees hier niet uit dat je ervaring hiermee hebt.
Ook van EnGenius http://www.wifishop.nl/engenius-ez-hots ... /pid=32227 is een setje leverbaar met ogenschijnlijk betere specificaties.
Mogelijk is er een andere betere en goedkopere oplossing voorhanden.
Flux
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 26 Apr 2015, 09:32
ligplaats: Lelystad
info:

Re: WiFi aan boord

Berichtdoor stentor950 » 12 Mei 2015, 21:37

Zelf ben ik aan het oriënteren op een wifi-antenne. Aan deze antennes zit een USB-stekkertje om deze op de PC cq router aan te sluiten. Maar bestaat er ook een dekdoorvoer voor een USB-stekker?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: WiFi aan boord

Berichtdoor Ardi » 12 Mei 2015, 21:47

stentor950 schreef:Zelf ben ik aan het oriënteren op een wifi-antenne. Aan deze antennes zit een USB-stekkertje om deze op de PC cq router aan te sluiten. Maar bestaan er ook een dekdoorvoer voor een USB-stekker?


Ben tijd naar op zoek geweest, nooit gevonden.
Dus maar aan solderen geslagen, is priegelwerk en moest het 2x doen maar daarna perfecte doorvoer.
Was voor een powerantenne.
Neem wel oude usb connector om te proberen.:)
Toch maar van wifi afgestapt omdat ik geen zin had telkens wachtwoorden te kraken enzo.

Gebruik nu alleen nog maar 4G, en alles via tethering van mijn S6.
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: WiFi aan boord

Berichtdoor stentor950 » 12 Mei 2015, 21:53

Ik heb zojuist bij een paar leveranciers van dekdoorvoeren de vraag gesteld of deze ook verkrijgbaar zijn voor USB. Ik wacht even hun antwoord af. Misschien wordt het tijd dat ze daar eens aan gaan denken ;)

Zelf gaan zitten pielen heb ik weinig zin in. Hoeveel draadjes zitten er overigens in het kabeltje?

Ik wil de Ziggo/UPC WIFISpots kunnen opvangen, en natuurlijk de vrij te ontvangen spots. Dan een routertje er tussen en dan heb je op ieder apparaat wifi (indien signaal aanwezig). Zelf woon ik in Hoofddorp en als ik met mijn telefoon over straat loop, heb ik 75% van de tijd gewoon Wifi. Heb inmiddels al een paar jaar dat ik op heel veel plekken in NL het signaal oppik. Nu UPC erbij gekomen is, heb je op Zeeland na, bijna in heel NL toegang.

http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/upc-en-ziggo-mogelijk-samen-onderdeel-van-liberty-global/
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: WiFi aan boord

Berichtdoor Ardi » 12 Mei 2015, 22:23

Zitten maar 4 kabeltjes in USB connector.
Zijn alleen erg dun maar is best te doen als je voorzichtig en met kleine soldeerbout werkt.

Zal lastig zijn doorvoer te maken, je gaat tenslotte van plat naar rond.
Meestal zit de USB connector vast aan de kabel maar als je alles los kunt maken kan je kiezen voor USB B connector, die kan je wel doorvoeren en dan verloop erop naar USB A.
Maar dat blijven verlopen naar verlopen. En dus meer kans op storing.

Ziggo hotspots zal je weinig vinden op water, of je moet in de buurt varen waar veel huizen langs water staan. En dan nog afwachten of ze Ziggo hebben, tenslotte hebben vele hun abonnement opgezegd na de fusie. :o
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: WiFi aan boord

Berichtdoor stentor950 » 12 Mei 2015, 22:34

Om met connectors te gaan werken is niet echt de oplossing. Het is de bedoeling een relatief zwak signaal op te vangen. Ga je dan met connectors werken dan doe je dit te niet.

M.b.t. Ziggo / UPC WifiSpots. Mijn schoonzoon - hij zit in de iCT- wist laatst te vertellen dat voor 1 juli alles moet werken. Met een goede WIFI- buitenantenne moet het geen probleem zijn om in een omtrek van 500 meter een signaaltje uit de lucht te plukken. Bij mij in de haven (Aalsmeer) ken ik een aantal mensen die bijvoorbeeld op de Westeinder voor anker liggen en uit de omgeving gewoon een signaal oppikken. Algauw een kilometer!

Daarnaast heb ik nog een simpel routertje met een SIM-kaartje, en dat werkt ook. Niet snel, maar om even je mail te checken of nu.nl / buienradar even te bekijken is te doen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: WiFi aan boord

Berichtdoor gast » 12 Mei 2015, 22:57

Als er KPN Fon is en je zit bij KPN dan kan je, mits je je eigen wifi hebt opengesteld, gratis gebruik maken hiervan.
Waarom moeilijk doen met kabels, je kan je smartphone gebruiken om bijv je tablet van internet te voorzien.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: WiFi aan boord

Berichtdoor stentor950 » 12 Mei 2015, 23:04

Maar wat voor KPN Fon geldt, gaat ook op voor Ziggo/UPC klanten. Die kunnen van elkaars WIFISpots gebruikmaken. Dat doe ikzelf al 2 jaar via Ziggo. Omdat Ziggo en UPC zijn samengegaan heb je in theorie zo'n 1,8 miljoen gebruikers die hun Wifi open kunnen zetten voor gebruik van anderen. Eis is wel dat ze hiervan gebruik kunnen maken als ze hun eigen modem hiervoor open zetten.

Met een externe antenne wordt je bereik natuurlijk wel veel groter. Daar gaat dit item ook over.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten