DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in one!

communicatie en navigatie apparatuur

DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in one!

Berichtdoor Davidos » 25 Mrt 2015, 00:09

Hallo allemaal,

Het houtwerk in de kuip van onze boot wordt momenteel door een vakman opnieuw ingetimmerd. Daar hoort ook de stuurstand bij, en dus ook het dashboard.

Aangezien ik de boot, inmiddels..... bijna 10 jaar geleden, voorzien had van een 'tijdelijk' dashboardje, vond ik het nu zaak om een en ander eens grondig aan te pakken. Ik zie dat ik nog geen foto's mag plaatsen, dat zal ik over een aantal posts dan wel doen :)

Met de aanpassingen wilde ik een aantal dingen fatsoeneren. Zo had ik nooit een schema van hoe alles zat. Ik wist het wel, maar voor een ander was het een bende (en voor mij eigenlijk ook wel, haha). Ook liepen er dikke 16mm kwadraat kabels via het dashboard: de gloeistroom via het contactslot en een amperemeter, en de laadstoom via een andere amperemeter. Verre van ideaal.

Dat wilde ik dus anders! Als eerste ben ik een schema gaan tekenen van hoe ik de installatie op de boot wil hebben, dus de basis is goed (vind ik althans :) ) Via wat zoekwerk kwam ik uit op hele mooie amperemeters, die met een shunt werken die een (standaard) 60mV spanningsval geven bij hun opgegeven stroomsterkte. Zo bestaan er 30, 60 en 90A meters, die met een remote shunt werken. Erg mooi, maar met meer dan 100 euro per stuk, ook erg prijzig. En toen kwam er wat denkwerk.

Want, behalve een meetsysteem om de gloeistroom te kunnen zien (parallel gloeiers in een Mercedes diesel) wilde ik dus ook de laadtroom zien. En als ik dan toch bezig was, de accuspanning, en dan meteen ook de snelheid. En oja, ook maar een log en een koers.

Daar ben ik voor gaan ontwerpen (hardware en software) en het resultaat is een display, in een 52mm behuizing, waar dit alles zichtbaar op wordt gemaakt.

Het project nadert voltooiing, de laatste printjes zijn onderweg (voor de shunts en de elektronica die alles aanstuurt), en over enkele weken verwacht ik alles in te kunnen bouwen. Ik zal daar een verslagje van maken en dat hier posten. De software heb ik al zo goed als af (eigenlijk is het af, ik ben nu aan het testen). Het project is Arduino gebaseerd, met de nodige aanpassingen om een en ander in de beperkte ruimte van een Atmel processor te kunnen proppen.

Vragen zijn welkom en zodra het mag post ik foto's van hoe een en ander er nu al uit ziet.

Groet,
Davidos
Laatst gewijzigd door Davidos op 08 Mei 2015, 13:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc.

Berichtdoor henkvd » 25 Mrt 2015, 00:16

Davidos schreef:Ik zie dat ik nog geen foto's mag plaatsen, dat zal ik over een aantal posts dan wel doen :)


Ten eerste welkom.


Er is me niets bekend van een beperking voor geregistreerde leden, denk eerder dat je de handleiding even moet doornemen, de foto is denk ik te groot waardoor deze niet geplaatst wordt en je een melding krijgt. Het maximale formaat is 1280x1024, dit om te voorkomen dat de foto's groter worden dan het bericht vak.

handleiding foto's plaatsen
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 25 Mrt 2015, 00:19

Henk,

Dank voor je welkom en de instructie!

Ahh.... fotos extern plaatsen. Helder. Ik verwachtte een soort phpbb3 instelling waarbij je pas na 3 berichten foto's mag plaatsen :)

Zal eens kijken of ik extern wat kan plaatsen en linken.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc.

Berichtdoor Davidos » 25 Mrt 2015, 00:29

En dan meteen maar wat fotos. Dit is standje gloeien, waarbij de mate waarin de gloeistift oplicht, afhangt van de gloeistroom.

Afbeelding

Spanningen, stroom, snelheid, log, nu even fake, ging om hoe het er uit ziet.

Het meetsysteempje staat volledig los van het contact, en het feitelijke gloeien, dus ook als het niet zou werken is er geen man overboord: er kan gewoon gestart worden (tot 8 tellen... haha).

Het printje waar het OLED display op zit:

Afbeelding

Meer volgt!

Groet,
Davidos

tikfoutje hersteld :)
Laatst gewijzigd door Davidos op 25 Mrt 2015, 18:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor henkvd » 25 Mrt 2015, 00:37

Interessant, ooit heel veel gebouwd, tot het op den duur meer kost dan kant en klaar te koop, met de huidige mogelijkheden wat betreft Arduino projecten zie je toch weer enige huis vlijt projecten verschijnen die ooit ondenkbaar waren.

Raspberry Pi 2 geeft ook nieuwe mogelijkheden wat betreft vervanging van een laptop voor bv navigatie doeleinden op een zeer laag stroom verbruik, de processor kracht is met de nieuwe generatie PI's behoorlijk toegenomen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 25 Mrt 2015, 00:45

Hi Henk,

Ja, soms zijn projectjes niet goedkoop dat geef ik toe :) maar dat valt hier nog wel mee.

Nog een foto, maar dan met de koers in beeld.... (voor iedere graad heb ik een ander plaatje, met de windrichtingen netjes gerenderd rond de boog, alles anti-aliased).

Afbeelding

En ook hier weer overwegend fake waarden voor spanning/stroom.

Maargoed, de gebruikte Arduino is een pro mini van 9 euro. Dat is dan wel weer leuker dan een Rasp. PI. die meteen 50 euro kost.

Ik heb voor de display een printje ontworpen, en voor de shunts en de elekronica (in totaal dus 3 verschillende pcb's in dit projectje) en ondanks dat, is het incl. het materiaal dat ook al in het prototype zit, niet duurder dan twee commerciele amperemeters. En ach, ook dit is hobby.

Omdat het kan, en omdat ik zelf niet aan de boot aan het klussen was had ik ook tijd :)

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor ErikH » 25 Mrt 2015, 15:30

Ben ook al een poos bezig met een dergelijk project op basis van Arduino. Roerstandwijzer, GPS, Voltmeter, Stuurautomaat. Alles werkt nu en zit ingebouwd, alleen de stuurautomaat moet nog getest en ge-de-bugged worden. Erg leuk hobbyspul allemaal. Mooi dat display in de teller behuizing, goed idee ook! Waar heb je dat display vandaan?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor ErikH » 25 Mrt 2015, 15:30

Ben ook al een poos bezig met een dergelijk project op basis van Arduino. Roerstandwijzer, GPS, Voltmeter, Stuurautomaat. Alles werkt nu en zit ingebouwd, alleen de stuurautomaat moet nog getest en ge-de-bugged worden. Erg leuk hobbyspul allemaal. Mooi dat display in de teller behuizing, goed idee ook! Waar heb je dat display vandaan?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 25 Mrt 2015, 17:32

Hi Erik,

Thanks! Was wel even puzzelen zo van 'wat past er nog in de 52mm behuizing'. En het vroeg een custom printje....

Het display heb ik via Ebay gekocht, en wel hier: KLIK

Kost de wereld niet.

Wat voor display heb jij op jou projectje?

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor ErikH » 25 Mrt 2015, 18:32

Erg fraai die Oled, heb ernaar zitten kijken. Op CO worden die dingen regelmatig aangeboden. Jij hebt het kleine formaat erg mooi opgelost. Ik zou 'm graag een paar stappen groter willen hebben maar heb nog niet gezocht of er voor hobbybudget al oplossingen zijn.

Heb lang gepuzzeld wat nu handig is in het gebruik. Wilde eerst een 15" monitor, maar om dat fatsoenlijk aan te sturen is een PC of Raspberry Pi nodig. Ruimtegebrek op het dashboard en onhandig in gebruik. Tablet geprobeerd maar ook onhandig, niet alles past op 1 scherm. Bij beide opties moet je de boel ook elke ochtend opstarten.

Nu een paar losse barebone Arduino's die automatisch meestarten als de contactsleutel omgaat.
1xArduino + GPS, snelheid + coordinaten + tijd op een 240x320 TFT schermpje.
1xArduino waar 4 stuks 3-digit 7-segements aan hangen. Accu1, accu2, dieseltank, watertank.
1xArduino + SMS shield voor de alarmeringen (ligt klaar, maar moet nog ingebouwd worden)
1xArduino Mega, roerstandmeter via 13 leds, bediening hydraulische roerpomp. Keuze om te sturen via potmeterhandle op armleuning of stuurautomaat. Stuurautomaat krijgt z'n gegevens via kompassensor. Bediening stuurautomaat via 3 drukknoppen en een 4x20 LCD. Dit zit ingebouwd maar moet nog afgemaakt en gefine-tuned worden.

Had ook alle verlichting geschakeld via rotary+lcd en/of tablet maar dat is er weer uitgesloopt. Soms/vaak is de ouderwetse manier handiger in gebruik.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten