DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in one!

communicatie en navigatie apparatuur

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 23 Apr 2015, 17:57

Thanks!

Maarrrr......

De rating die op de accu staat zegt:

C20 220Ah
C10 200Ah

En dat betekent een Peukert constante van 1.16.

De vraag is dan: klopt de data op de site, of klopt dat wat op de accu staat?


Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor aquanaut » 23 Apr 2015, 18:34

David,

De rating op de accu moet je officieel aanhouden.
De Peukert is ook nog eens een verlopende exponent.
Die je het gunstig pakt tussen C10 en C5 dan kom je op een Peukert van 1.14

Overigens is het eerlijkst advies om de fabriekswaarde te handhaven, daar zit nog een gedeelte foutmarge in.
Alleen indien je met LiFePO4 accu's gaat werken mag hij naar 1.1 (ook weer met foutmarge want de werkelijke Peukert lig lager.)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 28 Apr 2015, 23:30

Ok check - dan hou ik dat aan, thanks!

De motor heeft nieuwe rotocaps en klepsteelrubbers, en binnenkort ook nieuwe injectoren. Mijn verwachting is straks weer een lekker draaiend torretje te hebben, dat minder rookt, minder trilt, minder zuipt kortom: minder irriteert.

Het timmerwerk is zo goed als af en echt onwijs mooi aan het worden; ben blij dat ik dit niet zelf ben gaan doen maar dat we het uitbesteed hebben.

Donderdag en zaterdag flink klussen, zondag misschien ook, en hopelijk snel wat beelden van de DHZ knutsel in actie!

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 02 Mei 2015, 18:27

Zo, de door een Bosch revisie bedrijf gereviseerde verstuivers zitten er weer in (met nieuwe brandplaatjes natuurlijk).

Nieuwe accu (Victron GEL 220Ah) gezet en aangesloten, en meteen ook de verzameling Victron laders (MPPT75/15 en Bluepower 12/30 (3) ingebouwd en netjes aangesloten.

Daarna de motor aangepakt: schoon dieselfilter er in. Het oude was ook nog kraakhelder zonder enig spoortje vuil. Ontluchten, gloeien, starten, lopen! Nog niet warm laten lopen, eerst het inspuitmoment nog even controleren en dan eens de motor flink laten werken, kijken wat dat geeft. Ohja, en eerst nog olie en oliefilter vervangen. Al zat het oude er nog niet lang in, wil dit gewoon weer even doen. Het luchtfilter was zo schoon, die heb ik laten zitten.

Overigens was het 'deze kabel op deze kabel' techniek qua starten, omdat het dashboard nog niet af is. Wel viel het weer mee dat de startaccu, na een half jaar niks doen, gewoon probleemloos de motor rond tornt en start.


De instrumenten pas gemaakt in het nieuwe dashboardje, en alvast wat kabelboompjes aangepast. Nog wel werk te doen maar het begint al ergens op te lijken nu.

Morgen de pomptiming, en hopelijk de elektra ook weer iets verder af? Kan de DHZ meter het dan al doen? Misschien wel! Spannend!

Wordt vervolgd....
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 04 Mei 2015, 20:24

De pomp stond op tijd. Niks aan veranderd.

De elektra is heel erg omgebouwd, en bijna klaar. Nieuwe licht accu, nieuwe lader, nieuwe MPPT lader en een heleboel bekabeling anders dan eerst. Alle dikke stromen gaan nu via korte kabels en de shunts uit dit topic. Scheelt een hoop ellende via het dashboard. De gloeistroom loopt ook niet meer over het contactslot, maar over een 200A relais. In de nabije toekomst zal ik de twee kabelboompjes van het dashboardje van connectoren voorzien. Wel zo makkelijk.

Motorstart kan weer met de sleutel (4sec gloeien, 1 tikkie met de startmotor, en het loopt). De instrumenten doen het.

Het motoronderhoud is ook bijna klaar; er lekt nog wat diesel bij een retour van 1 van de verstuivers. 1 druppel in 10 minuten. Of het de aanvoer of de afvoer is die lekt is me nog niet duidelijk, maar dat ga ik morgen uitzoeken en oplossen.

Het oliefilter was nog een uitdaging. Er zit een werkelijk bejaard model oliefilter op, een Hfilter H12HN, en de rubber pakking was lastig te vinden. Maar, ik hebbum! De motor is ook uit 1963, dus dat een en ander wat lastiger vindbaar is, is niet heel vreemd.

De motor start en loopt goed, het walmen/roken wat de motor deed lijkt over. Zijn die klepsteelrubbers, rotocaps en verstuivers toch ook niet voor niets geweest.

Morgen de DHZ knutsel aansluiten en dan kijken of het doet wat ik bedoeld heb. En natuurlijk een stukje varen!

Wordt wederom vervolgd.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor ErikH » 05 Mei 2015, 12:11

Davidos schreef:Morgen de DHZ knutsel aansluiten en dan kijken of het doet wat ik bedoeld heb. En natuurlijk een stukje varen!


Je vergeet nog iets; Een paar foto's voor het forum 8-)

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 05 Mei 2015, 15:49

Ohja, foto's. Zal er vanavond wat posten :)

Het lek heb ik niet kunnen verhelpen. In het verleden heeft iemand een injectorleiding stuk gedraaid aan de injector kant. Dat hadden ze opgelost door het spul VEEEL te strak te trekken, iets dat ik dus niet ga doen.

Ik ga op zoek naar iemand die de leiding voor me kan fiksen.

Oja, ik weet al wel dat de DHZ het keurig doet!

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 06 Mei 2015, 15:54

Uhm, ik was een beetje omgevallen gisteren.....

Foto's houden jullie nog tegoed.

Vandaag geprobeed een nieuwe injectorleiding te scoren voor de motor. Niet gelukt dus een beetje McGyver style zelf maar wat geprutst. Spul gangbaar gemaakt, gepolijst, gereinigd en gemonteerd. En zowaar het is weer lekvrij (pfieuw). Daarbij heb ik wel steeds zo schoon mogelijk gewerkt, en alles goed schoon gemaakt alvorens het te monteren.... hopelijk goed genoeg, anders gaat deze injector niet lang leven. We'll see.

Voorlopig loopt het motortje weer super! Ehm, voor een blok uit 1963 dan.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 07 Mei 2015, 20:44

Zoals toegezegd, foteau's:

Afbeelding
Afbeelding

Het RGB OLED schermpje is met mijn telefoon erg moeilijk vast te leggen.....

Afbeelding
Afbeelding

Te zien is dat er nog afwerkpuntjes zijn, zoals bijv. de vloerbedekking, rond de ramen, en wat latjes her en der (als dat al te zien is).

De DHZ meter doet het super. We hebben vandaag een klein rondje gevaren, ook om te proberen hoe de motor loopt. En die loopt mooi! Het roken is helemaal over. Het kan dus wel, een antieke motor uit 1963 icm een droge uitlaat, en dan rookvrij. YES. Motor klinkt ook prettiger, en trilt amper. Alleen stationair staat een heeeeel klein tikkie te sloom, dus dat moet er 50 toeren bij (andere keer).

Ik ben helemaal heppie!

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor henkvd » 07 Mei 2015, 20:52

Grappig in een post waar je het helemaal niet verwacht vind ik een idee voor heel wat anders, die banken in de kajuit, de manier van opstelling is net een oplossing die ik zocht, alleen nooit op het idee gekomen om het zo te doen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten