DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in one!

communicatie en navigatie apparatuur

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 27 Mrt 2015, 00:20

Ohja, leuk! Ik zal je ff een PB sturen.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 09 Apr 2015, 21:46

De printjes (5x10cm) zijn binnen. Bestukt, werken!

Afbeelding

Meestal maken mensen zogenaamde "shields" voor de Arduino. Sub bordjes, die op een Arduino komen. Hier is de Arduino het sub bordje :)

En de printjes voor de shunts zijn er ook:

Afbeelding

Binnenkort inbouwen in de boot - YES -
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor ErikH » 10 Apr 2015, 19:40

Dat ziet er allemaal fraai uit!

Hoe word de stroom nu precies gemeten? Ik zie 2 weerstandjes op dat printplaatje, meer niet.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor aquanaut » 10 Apr 2015, 21:41

ErikH schreef:Dat ziet er allemaal fraai uit!

Hoe word de stroom nu precies gemeten? Ik zie 2 weerstandjes op dat printplaatje, meer niet.

Gr.

Erik

Volgens mij wordt de verschilspanning gewoon doorgegeven aan het moederboardje.
Let wel dat je tussen de shunt en het andere boardje geen platte kabel maat twisted pairs gebruikt anders krijg je geheid een misaanwijzing door wat de kabel opvangt in zijn weg naar de klok.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor ErikH » 11 Apr 2015, 00:07

Dat dacht ik dus ook te zien. Kijk dan alleen uit met de weerstand van het draadje tussen controller en shunt, volgens verhalen is er veel Chinese rommeldraad op de markt met maar heel weinig koper. Maar het zal wel goed komen gezien de kennis die Davidos hier laat zien.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 11 Apr 2015, 09:17

Dank jullie!

De shunt heeft een spanningsval van 60mV bij vollast. Die 60mV gaat naar een INA213 (op het mainboardje). De INA213 is een "voltage out current shunt monitor" met een versterkingsfactor van 50x. De 60mV wordt dan 3V en gaat de ADC van de micro in. De INA is een low-offset ding, hele mooie specs. Mijn Vref van de ADC is 5V dus ik heb 3/5 * 1024 stapjes resolutie. Meer dan genoeg.

De weerstandjes zijn 1 Ohm, en tot zo'n 10 Ohm zal het de meting niet noemenswaardig beinvloeden. Waar ze dan voor zijn? Het zijn zekeringen :) De shunts komen in de + lijn van de accu, dus als ik een foutje maak en de kabel op de een of andere manier naar massa verbind (pech met de connector, of als de kabel slecht ligt en door slijt door trillen oid) dan gaat al heel snel het 1 Ohm weerstandje er pijnloos uit, in plaats van dat de kabel gaat gloeien/branden.

Die 1 Ohm weerstandjes zijn goedkoper dan zekeringen :) Ik verwacht dat er nooit een uit gaat, maar better safe than sorry. En mocht er eentje gaan dan vervang ik die wel weer.

Aangezien het versterkte signaal een verschilspanning betreft zal storing die wordt opgepikt niets uitmaken. De storing zal namelijk op beide draden geinduceerd worden, en geen verschilspanning opleveren. Zoals ik al noemde is alles tot 10 Ohm verwaarloosbaar. Een gewone platte Chinese kabel met weinig koper voldoet dan ook uitstekend.

Ik heb overigens nog printjes over, dus als er hier hobbyisten zijn die het ook willen bouwen, set van vier printen (2 x shunt, 1 x display, 1 x moederboardje) is 20 euro. Natuurlijk komt er wel eea bij aan onderdelen.... als iemand interesse heeft in meer info wil ik wel een bill of materials posten.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 13 Apr 2015, 21:30

Allen,

Vandaag bij de Gamma twee 5m telefoonsnoertjes gekocht, met RJ11 connectoren er al aan. Grappige is, ze zijn plat en ze meten 5 Ohm per draadje. Haha, Oosterse troep in een blisterverpakking!

Vanavond getest met een voeding met regelbare stroombegrenzing..... het werkt uitstekend! De te verwachten millivoltjes vallen over de shunt, en de INA213 versterkers doen keurig 50x. Na de INA's heb ik een simpel low-pass filter met een R/C combi, en dat maakt voor een mooi stabiele uitlezing waarin piekjes of dipjes niet zichtbaar worden.

De boot is zo goed als af, ik verwacht het spul met ongeveer een week in te kunnen bouwen!

Zal tegen die tijd foto's maken, en posten.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 21 Apr 2015, 13:15

Werkzaamheden aan de boot zijn nog niet af :(

Dus de inbouw van de elektra laat ook nog op zich wachten, ik kan er nog niet bij.

Zondag eerst de rotocaps en klepsteelrubbers vervangen (ik krijg daar hulp bij), en de injectoren eruit vissen voor onderhoud (branderplaatjes etc). Kortom, zorgen dat we weer zonder zorgen kunnen dieselen.

Wordt vervolgd....


Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 23 Apr 2015, 14:01

Qua werkzaamheden aan de boot, en de vervanging/vernieuwing van de elektra:

Vandaag een nieuwe lichtaccu gehaald omdat de 4 jaar (of is het al 5 jaar?) gebruikte AGM accu uit 2004, die al als afkeur uit een UPS kwam :) toch wat minder is geworden. Zo raar :lol:

Het is een Victron Gel accu geworden, 12V/220Ah. Ben heel benieuwd hoe die zal bevallen! Ik overwoog ook de goedkopere opties (merkloos deepcycle ding) maar dat vind ik toch minder overtuigend spul qua kwaliteit. En dan vrees ik voor 'goedkoop is duurkoop'-effecten. De accu's gebruiken we altijd netjes dus ik verwacht er heel wat jaartjes mee te kunnen doen. Ik heb de accu gekocht bij Bluepowershop, met dank aan Aquanaut voor de goede service.

Hmm... nu de Peukert constante nog vinden van dit accu'tje... (1.21?)

Wordt vervolgd,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor aquanaut » 23 Apr 2015, 14:32

Davidos,

Voor jouw accu is de Peukert 1.25.
Dit kun je overigens zelf uitrekenen met:

http://www.victronenergy.nl/upload/software/PeukertCalculator.exe

Neem als C20 waarde 100 en als C10 waarde 87, dit conform het datablad:
http://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-NL.pdf

En bedankt, succes met je aankoop!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten