DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in one!

communicatie en navigatie apparatuur

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 25 Mrt 2015, 19:25

Hi Erik,

Leuk! Alleen.... heb ik alles met één enkele Arduino pro mini gedaan. Moest wel wat truuks uithalen om dit scherm geheel anti-aliased te renderen :) en alle functies te realiseren. Maar, dat was juist de uitdaging :)

Het passen en meten van hoe het op het schermpje kwam, dus het grafische stuk, was ook wel een hoofdbreker, maar ik vind 'm wel mooi geworden. En dat op een 128 x 128 schermpje.

Er zijn een heleboel maten TFT schermpjes te koop voor weinig, al dan niet met "tuts skrien", maar ik wilde het juist compact houden. Ik heb er ook vooral niet elementaire functies in zitten. Voor de brandstoftank, oliedruk, motortemperatuur, toerenteller, urenteller, heb ik allemaal aparte meters. Ohja, en de lichtaccu is voorzien van een Victron battery monitor.

Wellicht maak ik ooit nog eens een volledig digitaal dashboard, maar dan moeten echt de kleurenschermen FORS verbeteren mbt weergave in de volle zon.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor ErikH » 25 Mrt 2015, 21:07

Davidos schreef:Wellicht maak ik ooit nog eens een volledig digitaal dashboard, maar dan moeten echt de kleurenschermen FORS verbeteren mbt weergave in de volle zon.


Dat was mijn originele plan, maar dat heb ik voorlopig laten varen.
Oplossingen met tablet/telefoon zijn omslachtig in gebruik, appje opstarten om even iets te checken, scherm weer in de slaapstand etc.
Om het overzicht te houden heb je een fors scherm nodig en omdat grote scherm aan te sturen is een (mini)PC of een grote microcontroller of fpga nodig. De eerste heeft als nadeel het besturingssysteem wat opgestart moet worden en van de grote microcontroller ontbreekt mij de kennis.
Belangrijke functies zoals koelwater/oliedruk heb ik liefst via de ouderwetse lompdegelijke manier. Als het dan toch via een scherm moet dan i.i.g. als backup de analoge meters.

Wat dat betreft is jou project zo gek nog niet, aanvulling op wat al aanwezig is in de boot. Eventueel nog een tweede of derde tellertje toevoegen met andere functies en dan ben je ook compleet.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 25 Mrt 2015, 22:01

Erik,

Precies hoe ik het dacht. Cruciale dingen op lompe (betrouwbare en overal te kopen) meters, en de rest kan altijd aangevuld met leuk spul.

Eerst maar eens afbouwen, dan inbouwen, en dan zie ik wel. Voorlopig zijn de controller/gps borden en de shunt bordjes nog wel even onderweg.

Bordje is 5 x 10cm:
Afbeelding


Dit bordje past binnen 5 x 5cm :)
Afbeelding

Shunt Bodje komt hier op:

Afbeelding

Je zult zien dat ik een omgekeerd shield heb: de mini pro zit straks als sub board om het board met elektronica :)

Wordt vervolgd!

Groet,
Davidos


PS een groter systeem bouwen is ook geen enkel probleem, de bottleneck zit echt in de keuze van een goed scherm.
Laatst gewijzigd door Davidos op 25 Mrt 2015, 22:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor ErikH » 25 Mrt 2015, 22:12

N.a.v. dit gesprekje meteen even gegoogeld en kwam dit tegen; http://www.antratek.nl/display-module-7-touchscreen-lcd Als je het filmpje bekijkt op de site van 4D systems begrijp je waarom dit zo mooi is. Vind 'm alleen net iets te klein.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 25 Mrt 2015, 22:20

Iets te klein en veel te duur.....

10" lijkt mij persoonlijk wel een mooi maatje.

Grafische processor erbij wil ik niet voor betalen, maak 't zelf wel :) Zo zwaar grafisch hoeft het ook helemaal niet te zijn.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 27 Mrt 2015, 00:00

oeoeoe spannend,.... de printjes vliegen nu vanuit China naar Europa!

Ik verwacht ze over een weekje in huis te hebben en dan zal ik meer posten. Het paneeltje uit het dash ligt hier, dus dan kan ik gaan nadenken over de nieuwe indeling. Er moet in:

* Toerenteller / bedrijfsuren meter
* Oliedruk meter
* Motor temp meter
* Victron BMV600
* Brandstof nivo meter
* Contactslot
* Schakelpaneel voor van alles en nogwat
* De meter uit dit topic
* Toeterknop
* Boegschroef pookje
* 12V Stopcontactje
* Verklikkerlampje laadstatus (dynamo)


Als er iemand is die ervaring heeft met hoe je dat een leuke layout geeft hou ik me aanbevolen. Ik zelf zou er semi-quasi maar wat in zetten....

Ook zit ik een beetje met de mix aan merken qua meters.... zou dat best 1 nette look willen geven. En ook het schakelpaneel mag wel netjes (wil best een nieuwe kopen, als het maar een mooie is en dan dus niet te belachelijk geprijsd).

Tips zijn dus welkom. Alvast dank voor t lezen en meedenken.


Groet,
Davidos
Laatst gewijzigd door Davidos op 27 Mrt 2015, 00:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor ErikH » 27 Mrt 2015, 00:04

Je hebt gelijk dat het grafisch niet heel zwaar is, maar 10" met een klein beetje snelheid aansturen word toch een opgave voor een Arduino. Heb hier zo'n 320x240 schermpje, een paar cijfertjes verversen gaat prima, maar een heel scherm verversen word al traag. Of heb je de kennis in huis om het met wat krachtigers te doen? (ik helaas niet)

Loop ook nog steeds met de gedachte rond om een RS485 netwerkje in elkaar te prutsen met Arduino bouwsteentjes en dan de hele boot aan elkaar te knopen.

--Edit-- Je bericht werd geplaatst toen ik zat te typen. M.b.t. je schakelpaneeltjes; Ik heb hier nog 3 zelfbouw relaismodules staan verstoffen, 20 relais' + zekeringen in totaal. Opgebouwde statusleds per kanaal. Aanstuurbaar via I2C, statusterugmelding uitgang via I2C en melding via I2C van een defecte zekering. Handmatig uitgangen aanzetten via een header. Arduino eraan knuppen en spelen maar. Voor een zacht prijs kun je verder hobby-en.

Gr.

Erik
Laatst gewijzigd door ErikH op 27 Mrt 2015, 00:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor henkvd » 27 Mrt 2015, 00:15

Hier kan je zelf een ontwerp maken en bestellen van een frontpaneel voor je schakelpaneel, prijzen zijn netjes voor een one off.
Met de software die die ze beschikbaar maken kan je een ontwerp maken.

http://www.schaeffer-ag.de/en/
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor Davidos » 27 Mrt 2015, 00:16

Hi Erik,

Het is niet zo moeilijk om te maken. Alleen moet je een scherm niet serieel aan willen sturen, dat is traaaaaag. Nee, AAAPE traaaaag. Je moet een goed concept verzinnen, daar zit de truuk.

Als je een atmega parallel, 16 bit, aansluit op een scherm, dan kun je al vlot genoeg updaten. Tuurlijk, het is dan geen 3D renderer met tig gigaflops, maar voor platte graphics gaat dat echt geen probleem vormen.

Eventueel wat hardware maken, een CPLD of desnoods een FPGA'tje met wat dual ported ram of gewoon snel (SD)RAM, en refresh van inhoud en scherm update zijn los van elkaar. Printje ontwerpen en uit China laten komen.... (is niet duur) en je hebt heel eenvoudig en low power wat krachtigs in handen. En dat is dan nog eens tientjeswerk ook.

Dat aansturen van die scherm controller, met een serieel protocolletje waarin je alleen maar zegt wat welk metertje moet tonen, en voila, rappe updates!

Je 485 bus is een goed idee, liefst wel two wire (plus 1 massa), met 1 master en een boel slaves. Dan heb je de communicatie zo op gang.

Of, eventueel draadloos. Kost maar drie pepernoten (klik HIER maar eens...) Scheelt draden trekken :)


Ideetjes genoeg, haha.... alleen een goed scherm vinden.

Ohja, en er zal software moeten gemaakt, voor CPLD/FPGA en/of de Atmel (zou dan niet Arduino pakken maar AVR studio, veel mooier).

Jah.... wie doet er mee? Mij lijkt t wel leuk!

@Henk, oh leuk, ik ga meteen loeren, dank voor de tip! Super forum, dit!

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, toerenteller, gloeibewaking etc. all in o

Berichtdoor ErikH » 27 Mrt 2015, 00:19

Lees mijn vorige post even, had nog wat gekliederd over een relaismodule,

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten