GPS antenne voor marifoon

communicatie en navigatie apparatuur

GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor stentor950 » 11 Feb 2015, 21:37

Beste forum leden.

HELP!

Ik ben een leek op het gebied van elektronica. Ook nu weer iets waar ik "de ballen van snap" en voor mij enige uitleg wil hebben. Ik ben al twee avonden op het internet aan het pionieren om daar enige uitleg bij te vinden. Tot nu toe zonder enig cq bevredigend resultaat.

Ik heb een Standard Horizon GX 1600 marifoon. Ik wil hier een GPS antenne op aansluiten. In het Pdf van de marifoon staat het volgende:

GPS Connections (4800 baud)
NMEA INPUT (GPS information)
- the GPS must have the NMEA output turned on and set to 4800 baud in the setup menu. If there is a selection of parity select none.

Bovenstaande is Hocus Spokus voor mij.
1. Heeft dit te maken met de marifoon of de aan te schaffen GPS antenne?
2. Als ik bij de GPS antennes ga zoeken, vind ik deze 4800 baud nergens terug.
3. Voorbeelden van (merk(en) en type(s) graag, anders zie ik door de bomen het bos nog steeds niet :mrgreen:

NB. Volgend jaar gaat er een kaartplotter komen. Ook deze moet daarop worden aangesloten.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor henkvd » 11 Feb 2015, 21:43

Wat je nodig hebt is een GPS antenne, waar NMEA data uit komt of een GPS met display, nou hangt het van je kaartplotter af of die evt een GPS ingebouwd heeft of niet, dat voorkomt evt een dubbele uitgave.

Een GPS antenne waar nmea uit komt is deze bv http://www.georgekniest.nl/Catalogus/Na ... oduct.aspx

NB een kaartplotter ( dus geen laptop oid) heeft doorgaans wat minder tot slecht kaart materiaal voor de kleine binnenwateren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Feb 2015, 22:33

De meeste GPS ontvangers leveren een signaal conform NMEA protocol, die zou je dus zo aan moeten kunnen sluiten.
Echter, de meeste plotters worden compleet met GPS ontvanger (al dan niet ingebouwd, los is beter, zeker in een stalen schip) geleverd en heb je dus 2 ontvangers .....
Zonde, want de meeste plotters hebben ook een NMEA uitgang, bv in dit geval voor je marifoon.

Ongevraagd advies:
Wacht tot je je "plotter" hebt en sluit die gewoon direct op je marifoon aan.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor stentor950 » 11 Feb 2015, 22:49

Twee weken geleden was ik voor een dieptemeter nog bij George Kniest. Vergat toen te vragen naar de GPS antenne. Bedankt voor je info. Ik denk dat ik hiermee wel uit de voeten kan.

Toen ik daar was heb ik nog even wat kaartplotters bekeken. O.a. een Raymarine gezien die mij aanstond. Daar stond volgens mij een Navionics Silver kaart op. Toch behoorlijk gedetailleerd. Afgelopen zomer Drenthe en Groningen gedaan. Daar even op ingezoomd en kwam sloten tegen waar ik mij zelfs niet aan zou wagen. Natuurlijk niet heel belangrijk omdat ik hem juist wil hebben voor de Zeeuwse stromen, Ijsselmeer/Markermeer en de Wadden.

Rob,
De marifoon heb ik nu al en de plotter wordt pas volgend jaar. Het komt in de beste families voor dat de echtgenote ook nog dit jaar de nodige wensen heeft :?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor henkvd » 11 Feb 2015, 22:57

Kaart materiaal voor een plotter verschilt enorm, van goed tot knudde voor het binnenwater, let daarop bij aanschaf.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Feb 2015, 23:55

stentor950 schreef:De marifoon heb ik nu al en de plotter wordt pas volgend jaar. Het komt in de beste families voor dat de echtgenote ook nog dit jaar de nodige wensen heeft :?

Alle begrip, maar het zou toch zonde zijn om met een GPS ontvanger te blijven zitten .....
Ik ken het type niet, maar het aansluiten van GPS op marifoon heeft in de praktijk meestal alleen maar zin als het een DCS model is, waarin je je MMSI hebt ingevoerd.
Ieder mag van mening verschillen, maar het alleen maar weergeven van je LAT/LON ervaar ik nu niet echt als zinnig.

Overigens heb ik een Raymarine C80 met Navionics Gold kaarten, bevalt prima, de kaarten worden steeds beter en uitgebreider.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor henkvd » 12 Feb 2015, 00:16

Zonder Marcom B heeft een GPS op de marifoon geen nut, DSC mag je niet gebruiken ( en dan ook nog afhankelijk van het vaarwater, op binnenwateren is DSC gebruik niet toegestaan), in de ATIS stand doet de GPS info verder niets.
De meerwaarde is nu beperkt door verder weinig zegende coördinaten, het enige nut is evt de snelheid waar je nog iets mee kan en op ruim water de koers over de grond als het zicht wat minder is.

Alleen als de plotter niet van een GPS ontvanger is voorzien heeft de aanschaf van de GPS antenne praktisch nut.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Feb 2015, 00:36

henkvd schreef:Zonder Marcom B heeft een GPS op de marifoon geen nut, DSC mag je niet gebruiken ( en dan ook nog afhankelijk van het vaarwater, op binnenwateren is DSC gebruik niet toegestaan)

Inderdaad, dat bedoelde ik ook. Sterker nog: Zonder Marcom B krijg je geen MMSI en zonder ingevoerd MMSI werkt bij de meeste marifoons de DSC in zijn geheel niet.

Inzage gebruik DSC op binnenwateren:
Kan me niet herinneren ooit een verbod op gebruik van DSC op binnenwateren gezien te hebben, maar houd me aanbevolen. Bij mij werkt het ook gewoon in de "binnenstand" en heb het wel eens gebruikt om een bekende op te roepen.
Daarbij kan ik me niet voorstellen dat de kustwacht het gebruik van DSC voor noodoproepen op IJsselmeer, Waddenzee en Zeeuwse stromen (formeel "binnenwateren") propageert als dit verboden zou zijn.
Op echte "binnenwateren" is het inderdaad zinloos, daar mag je al blij zijn als iemand überhaupt de marifoon uitluistert.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor henkvd » 12 Feb 2015, 00:53

Zonder Marcom B geen MMSi nummer was tot voor kort idd een regel, met AIS is daar verandering in gekomen,wel een MMSI nummer zonder Marcom B, echter alleen voor AIS, hier gaat het bij enkele fout, die denken dat het gebruikt mag worden, dat is dus niet zo.

MMSI nummer voor DSC apparatuur alleen met Marcom B, voor AIS een MMSI aanvragen is een certificaat voldoende.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor broekie » 12 Feb 2015, 18:09

Ik heb de Standard Horizon 1700 met GPS en DSC.
De DSC en hoog vermogen zenden kun je softwarematig uit laten zetten bij Kniest.
Ik kan nu de GPS op de marifoon wel gewoon gebruiken en bv waypoints ingeven.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten