GPS antenne voor marifoon

communicatie en navigatie apparatuur

GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor stentor950 » 11 Feb 2015, 21:37

Beste forum leden.

HELP!

Ik ben een leek op het gebied van elektronica. Ook nu weer iets waar ik "de ballen van snap" en voor mij enige uitleg wil hebben. Ik ben al twee avonden op het internet aan het pionieren om daar enige uitleg bij te vinden. Tot nu toe zonder enig cq bevredigend resultaat.

Ik heb een Standard Horizon GX 1600 marifoon. Ik wil hier een GPS antenne op aansluiten. In het Pdf van de marifoon staat het volgende:

GPS Connections (4800 baud)
NMEA INPUT (GPS information)
- the GPS must have the NMEA output turned on and set to 4800 baud in the setup menu. If there is a selection of parity select none.

Bovenstaande is Hocus Spokus voor mij.
1. Heeft dit te maken met de marifoon of de aan te schaffen GPS antenne?
2. Als ik bij de GPS antennes ga zoeken, vind ik deze 4800 baud nergens terug.
3. Voorbeelden van (merk(en) en type(s) graag, anders zie ik door de bomen het bos nog steeds niet :mrgreen:

NB. Volgend jaar gaat er een kaartplotter komen. Ook deze moet daarop worden aangesloten.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: GPS antenne voor marifoon

Berichtdoor henkvd » 11 Feb 2015, 21:43

Wat je nodig hebt is een GPS antenne, waar NMEA data uit komt of een GPS met display, nou hangt het van je kaartplotter af of die evt een GPS ingebouwd heeft of niet, dat voorkomt evt een dubbele uitgave.

Een GPS antenne waar nmea uit komt is deze bv http://www.georgekniest.nl/Catalogus/Na ... oduct.aspx

NB een kaartplotter ( dus geen laptop oid) heeft doorgaans wat minder tot slecht kaart materiaal voor de kleine binnenwateren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: GPS antenne voor marifoon