Twee marifoons op één antenne

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Twee marifoons op één antenne

Berichtdoor stentor950 » 26 Dec 2014, 13:10

Op dit zit er al een "strijkijzer" en een marifoon-antenne in dit kleine mastje. Op mijn wensenlijstje staan nog een GPS-antenne en een DAB-antenne. Wordt volgens mij een volle boel!

Ik wil de kruiphoogte zo houden, dus op het dak van de stuurhut gaat het niet worden.

Wie weet er een oplossing?

Afbeelding
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Twee marifoons op één antenne

Berichtdoor Klaver vier » 26 Dec 2014, 13:36

Stentor ik neem aan dat de marifoon links in de boot op het dashboard staat,dan kan je toch een kantelvoet helemaal links ophet dak van de stuurhut plaatsen het dak loopt toch rond,ik denk dat je dan niks hoger wordt,je moet hem alleen niet vergeten maar dat geldt ook voor je kruis op de kajuit.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Twee marifoons op één antenne

Berichtdoor ad gevers » 26 Dec 2014, 13:40

Ik heb over de volle breedte op het kajuitdak een rvs u-balk, die ik bij naderen van lage bruggen met een handomdraai
kan kantelen. ligt dan plat op dezelfde hoogte als de kajuithandgrepen. Op deze balk staan een vlaggemastje en nog drie antennes.
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Twee marifoons op één antenne

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2014, 15:40

Wat René zegt: het dak loopt rond genoeg voor antennes op een zwenkvoet aan bak- en stuurboord.
Ad's U-beugel ligt plat ook midden op het dak, en dat scheelt toch weer zo'n 5 cm kruiphoogte. Tenzij je de scharnierpunten voldoende naar achteren plaatst, zodat de hele beugel in platte toestand achter het dak valt.
Ik heb zelf twee zwenkvoetjes gemaakt van ronde kogelknoppen met klemvoetjes onder de antennes. De klemkracht kun je heel simpel instellen. Mocht ik ze voor een lage doorvaart vergeten, dan worden ze zonder veel wrijving naar welke kant dan ook geduwd, al naar mijn vaarrichting. Zonder dat ze helemaal plat vallen, je kunt als het ware aan de stand de hoogte van de brug aflezen. daardoor blijft er altijd iets van zend/ontvangstcapaciteit gewaarborgt.
Een GPS-ontvanger moet de hele horizon 'zien', of in elk geval zo veel mogelijk, houdt daar rekening mee bij plaatsing.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Twee marifoons op één antenne

Berichtdoor stentor950 » 27 Dec 2014, 14:47

Bedankt voor de reacties.
Ik ga zowel optie van René alswel die van Ad en quichot bekijken. Aangezien ik meerdere antennes kwijt wil, zit ik aan de RVS beugel te denken. Zelf zat ik er al aan te denken deze dan zoveel mogelijk naar achter te plaatsen zodat -in gestreken toestand- de beugel dan over de kajuittent komt te vallen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Twee marifoons op één antenne

Berichtdoor ad gevers » 27 Dec 2014, 15:25

Ik zal proberen, of ik van die beugel een foto kan maken, maar nu even niet.
Groet Ad.
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Re: Twee marifoons op één antenne

Berichtdoor stentor950 » 27 Dec 2014, 23:00

@Ad,

Zat de beugel er bij jou al op, of heb je die laten maken of ergens kunnen kopen?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Twee marifoons op één antenne

Berichtdoor ad gevers » 27 Dec 2014, 23:31

Hoi
Nee bij mij zat de beugel er al op, heb de Hooveld kruiser pas 2 jaar.
Ik zie dat mijn kajuitdak veel vlakker is dan van jouw Pluto dus je zult wat hogere scharnierpunten hebben.
Als ik de beugel naar achter neerklap steek ik net drie cemtimeter boven de zonnepanelen.
Doorvaarhoogte is dan 245cm, (moet niet vergeten mijn mastje en landvlag te laten strijken door mijn matroos)
Groet, Ad
ad gevers
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 18:24
Woonplaats: NULAND
ligplaats: Lith
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten