accukabel netjes verlengen

communicatie en navigatie apparatuur

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor Lucter » 05 Dec 2014, 17:28

aquanaut schreef:
Lucter schreef:De stootverbinders van henkvd zijn de geijkte oplossing, zo'n tang kun je wel even ergens lenen.

Zie trouwens niet in waarom (goed) solderen uit den boze zou zijn, als dit in zeer verlies-gevoelige elektronica wordt toegepast, kan het in dit geval ook prima :!:


Nee, dat kan dus niet, solderen is uit den boze schreef ik al.
Solderen vertind de draad plaatselijk, op het scheidingsvlak van niet gesoldeerd en wel gesoldeerd (vlak achter de schoen) ontstaat een stresspunt waar bij trillingen (welke veelvuldig voorkomen in mobiele installaties) de koperdraad breekt.
Dus NIET solderen.

Aquanaut


Wat een godswonder dat jouw autoradio het nog steeds doet he ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor aquanaut » 05 Dec 2014, 18:26

We hebben het hier over een verbinding in een accukabel.
Eén die grote DC stromen moet kunnen verwerken.
Als jij het verschil met een autoradio en dit niet ziet of begrijpt kun je er maar beter afblijven.
Verder no hard feelings hoor! ;)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor Lucter » 05 Dec 2014, 20:03

Nee zeker geen hard feelings ;)

Je slaagt er echter niet in om uit te leggen waarom er bij het solderen van een 50 mm2 kabel (waar inderdaad een hoge stroom door kan lopen) een stresspunt zou ontstaan welke breuk veroorzaakt.
(en al helemaal niet in dit specifieke geval; de kabel draagt geen last)

Dan zou er bij een gesoldeerde verbinding van een 0,05 mm2 kabeltje waar een paar milliampere doorheenloopt geen stresspunt ontstaan :roll:

Er zijn mensen die zonder een HTS-elektrotechniek opleiding het verschil tussen een 50 mm2 kabel en een autoradio kennen; diegene die dat niet lukt moet gewoon even naar specsavers :lol:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor laserdevil » 05 Dec 2014, 20:47

Voor de nietprutsers onder ons:
Ik woon in venlo , en wie een beetje in de buurt woont , kan bij me langs komen en dan pers ik ze wel erop.
Als het niet te ver weg is wil ik ook wel komen.
Ik heb een hydraulische perstang en kan tot 120mm2 persen.
Dit valt onder de noemer vriendendienst en gaat niet gepaard met kosten.
Niet allemaal tegelijk aub. ;) :D

ps:
Lijkt me toch wel handiger als iedereen in zijn profiel minstens de woonplaats invult.
Dan hoeven we daar niet steeds naar te vragen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor Blacktoppie » 05 Dec 2014, 21:59

laserdevil schreef:Lijkt me toch wel handiger als iedereen in zijn profiel minstens de woonplaats invult.
Dan hoeven we daar niet steeds naar te vragen.


nope, als je dan een keer neerzet wat voor leuks je nu weer voor de boot hebt gekocht weet de dievengilde gelijk in welke richting ze je boot moeten zoeken met die leuke gadgets aan boord, maar das een andere discussie..

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor aquanaut » 05 Dec 2014, 22:28

Lucter schreef:Nee zeker geen hard feelings ;)

Je slaagt er echter niet in om uit te leggen waarom er bij het solderen van een 50 mm2 kabel (waar inderdaad een hoge stroom door kan lopen) een stresspunt zou ontstaan welke breuk veroorzaakt.
(en al helemaal niet in dit specifieke geval; de kabel draagt geen last)


Beste Lucter,

Het uitleggen lukt mij prima, het doordringen in jouw hoofd niet zo.... :roll:
Als je ooit te maken hebt gehad met classificatiebureaus en je verdiept hebt in de eisen die er aan de installatie worden gesteld zou je beter weten.
En die jongens zetten dat niet voor de kat z'n k*t in hun programma van eisen.
Alle praktijkboeken en naslagwerken over verbindingen in mobiele installaties geven aan dat solderen met klem wordt afgeraden.
Mobiele elektrische installaties zijn mijn dagelijks werk, al bijna 30 jaar. :idea:

Maar laat ik duidelijk zijn, je hoeft het niet van mij aan te nemen hoor!!
Ik verzin deze regeltjes ook niet!!
Doe wat je goed dunkt! :mrgreen:

@ARco.......ik weet waar je boot woont jonguh...je weet toch! :lol:

Aquanaut
Die maar weer eens ondertekend met:
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor laserdevil » 06 Dec 2014, 02:59

woonplaats zegt niks over ligplaats.
Ik woon zelf in venlo en mijn boot ligt in beesel.
Geen geheim , en er valt niks af te slopen.
Hebben eerder last van bepaalde types buitenlanders die gaan voor bijbootjes , buitenboordmotoren en brandstof.
Inbreken is niet hun type van sport.
En meestal gaan ze voor het kleine snelle spul.
Maar dat terzijde , mijn aanbieding staat als ik collega watersporters er mee kan helpen.
Het is te duur spul voor eenmalig gebruik.
Heb hem toen aangeschaft omdat ik het geld verdiend had met elektra vernieuwen op een boot , en hij is al behoorlijk wat keren gebruikt op mijn eigen boot.
Dus die is al terug verdiend.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor Basher » 06 Dec 2014, 03:19

We zouden er met z'n allen wel een stresspunt van kunnen maken. Tang lenen ? Rutte gehoord zeker (participatiemij.) ;)

Op de zeevaartschool en uiteraard ook andere opleidingen waar elektrotechniek te pas kwam was solderen not done, tenzij.........het (even) niet anders kon. :lol: Ik doe het ook wel eens, maar het hoort echt niet !!!

Er zijn daar overigens meerdere redenen voor al was het maar de corrosie van het vloeimiddel en het lossmelten bij een voor die kabel (te)hoge stroom. Laat een controleur/inspecteur dat niet zien in een elektrische installatie die beroepshalve wordt gebruikt.
Privé ??, leg het maar aan de verzekering uit als de boel stuk gaat of in de brand vliegt etc.

Ik blijf nog steeds benieuwd naar een echt goede oplossing zonder veel kosten. Inderdaad een kabel uit 1 stuk is het beste (€€€€€€€€) als je al overal bij kunt waar de bestaande kabels doorlopen. Is bij mij ook nog een negatief punt.

Ben als ex SWTK redelijk creatief, maar ik kan het nog niet zo 1 2 3 bedenken. Schroevedraaier geloof ik niet in. Beitel lijkt mij ook niet de hoofdprijs hebben, dan nog liever solderen. Dan zit ie nog een beetje vast. Met die 2 oplossingen kan ie zomaar losschieten denk ik. Veel trillingen weet je wel ;)
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor elrenegado » 06 Dec 2014, 13:11

juist.....de vergelijking maken met een autoradio slaat natuurlijk nergens op....
op zo'n dun draadje komen hele andere krachten en spanningen op te staan.

daarnaast zijn de trillingen op een boot van een hele andere aard, en duren daarnaast ook vele malen langer dan bij een auto.

Ik heb bij de herinstallatie van de electra alle kabels van en naar de accus, laadstroomverdeler, dynamo etc vervangen voor nieuwe soepele 70mm2 kabels.
alle maten van te voren opgenomen, en de bij het bedrijf ook de ogen eraan laten persen.
kost even iets meer, maar ik weet zeker dat al die dikke plus kabels gewoon aan het oog blijven zitten.
en loop niet het risico dat de soldering breekt en die plus kabel even lekker tegen de huid gaat zitten vonken.

mensen die met schroevedraaiers, beitels of waterpomptangen een kabelschoen aan een kabel knijpen die vragen erom om vroeg of laat problemen te krijgen.
dat zijn gewoon de verkeerde bezuinigingen...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor aquanaut » 06 Dec 2014, 14:32

Basher schreef:Ik blijf nog steeds benieuwd naar een echt goede oplossing zonder veel kosten. Inderdaad een kabel uit 1 stuk is het beste (€€€€€€€€) ;)

Jaap, ik had al aangegeven de grote rijgklem, mits gemonteerd op een plek waar geen (bilge) water kan komen is dit ook een goede manier om twee soepele geleiders te verbinden.
Of langskomen, ik heb de tang aan boord, of een PB hoeveel kabel je nodig hebt van welke lengte....je zult je verbazen voor welke scherpe prijs ik dat kan leveren!!
Door de weeks voor 15:00u besteld is de volgende werkdag in huis!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten