accukabel netjes verlengen

communicatie en navigatie apparatuur

accukabel netjes verlengen

Berichtdoor reijmerink » 04 Dec 2014, 18:40

beste mensen,
mijn nieuwe lichtaccu is net te groot voor de bestaande ruimte en moet dus 150cm verderop gemonteerd worden.
De kabels zijn 50mm2 , hetgeen veel te dik is voor de huishoudstroom. Hoe maak ik een nette gestroomlijnde verbinding?
ik dacht aan een waterleidingbuisje open snijden, iets uitbuigen, met electrogeleidende lijm insmeren, dicht rammen en isoleren met dikke krimpkous.
hebben jelui betere ideeën? het moet dus als het ware gestroomlijnd zijn.
groeten reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor henkvd » 04 Dec 2014, 19:17

Ik weet eigenlijk niet wat de naam er voor is maar er zijn verlengpijpjes voor 50mm2 kabels, die je net als de ogen met een tang krimpt.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor Lucter » 04 Dec 2014, 19:19

Aan beide zijden de isolatie 50-80 mm wegsnijden, kabels "ontrafelen" eventueel iets uitdunnen, en 10-25 mm in elkaar (in de lengte uiteraard), beetje vlak rollen, gasbrander erop, solderen en dan een dikke krimpkous :!:

Je zou het ook met een 50 mm2 adereindhuls kunnen doen, maar is door de lengte van 22 mm wel wat kwetsbaarder voor breuk (CENI500-22Z 50.0 mm2 )

edit
@henkvd, je was me net voor, die van jou hebben een mooie lengte!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor aquanaut » 04 Dec 2014, 19:51

henkvd schreef:Ik weet eigenlijk niet wat de naam er voor is maar er zijn verlengpijpjes voor 50mm2 kabels, die je net als de ogen met een tang krimpt.

Afbeelding


Stootverbinders heten die.

En solderen is uit den boze!!!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor Basher » 05 Dec 2014, 01:53

Die tangen zijn nogal duur.
Niet iets wat je zo maar aanschaft en je gereedschapsset opneemt. Zie item over kosten voor de boot.
Ik ben ook "van de alternatieven" zogezegd. Mijn pensioen wordt tenslotte ook niet méér.
Wellicht is er een goed en werkbaar alternatief voor de "gewone man" die niet een mannetje heeft of het benodigde tang(etje).
Ik tob namelijk met hetzelfde probleem en heb nog geen echt goed alternatief voor het kopen van een kabel van 1 ongedeelde lengte.
Ik knoei nu met aangesoldeerde kabelogen. (werkt trouwens wel aardig hoor, maar hoort inderdaad niet !)
Met name de verbinding (geen verlies en sterkte van de verbinding). Isolatie etc. is goed op te lossen met krimpkous en kunststofslang.
Ook ik hou mij aanbevolen voor goede adviezen.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor elrenegado » 05 Dec 2014, 13:45

of gewoon even compleet nieuw kabeltje maken.

een kabel uit 1 stuk is altijd beter dan een aan elkaar geknutselde.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor Jorisss » 05 Dec 2014, 15:40

Zonder dure tang kan het ook. Zet in de lengterichting een steenbeitel, of grote platte stompe schroevendraaier, en geef daar een klap met een moker op.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor Lucter » 05 Dec 2014, 16:00

De stootverbinders van henkvd zijn de geijkte oplossing, zo'n tang kun je wel even ergens lenen.

Zie trouwens niet in waarom (goed) solderen uit den boze zou zijn, als dit in zeer verlies-gevoelige elektronica wordt toegepast, kan het in dit geval ook prima :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor ErikH » 05 Dec 2014, 16:20

Die laatste 2 reacties vallen onder de categorie "pruts maar raak, vroeg of laat komt de storing".

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: accukabel netjes verlengen

Berichtdoor aquanaut » 05 Dec 2014, 17:04

Lucter schreef:De stootverbinders van henkvd zijn de geijkte oplossing, zo'n tang kun je wel even ergens lenen.

Zie trouwens niet in waarom (goed) solderen uit den boze zou zijn, als dit in zeer verlies-gevoelige elektronica wordt toegepast, kan het in dit geval ook prima :!:


Nee, dat kan dus niet, solderen is uit den boze schreef ik al.
Solderen vertind de draad plaatselijk, op het scheidingsvlak van niet gesoldeerd en wel gesoldeerd (vlak achter de schoen) ontstaat een stresspunt waar bij trillingen (welke veelvuldig voorkomen in mobiele installaties) de koperdraad breekt.
Dus NIET solderen.

De opmerking met de botte schroevendraaier ga ik al helemaal niet op in, die is uit de categorie "in elkaar twisten met een plakbandje erom"
Stootverbinder gebruiken met de juiste tang persen.
Een grote industrieele rijgklem zou in sommige gevallen ook soelaas kunnen bieden.
@Jaap kom gewoon een keer bij mij in de haven langs, de tang heb ik aan boord liggen, jij bent alleen nooit thuis als ik in Vianen ben. ;)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten