Bijladen accu elektromotor

communicatie en navigatie apparatuur

Bijladen accu elektromotor

Berichtdoor Fokke » 19 Nov 2014, 23:00

Mijn naam is Fokke, nieuw op dit forum en ik hoop dat mijn vraag in de juiste categorie zit.
Ik heb een sloep met elektromotor (Rhino VX 34lbs) en uiteraard deep cycle/tractie accu en speciale lader.
De accu is een 105Ah (20h) en als ik á 5 uur heb gevaren is deze in ca. 2 uur alweer opgeladen, nadeel is gewicht van accu 27 kg die ik iedere keer
uit sloep op wal moet tillen, dan in de auto, uit de auto, in kruiwagen naar huis enz. v.v. niet ideaal voor mij.
Elektromotor heeft 5 versn. vooruit, neutraal en 3 achteruit. De doorsnee stand is nr. 3 en volgens de fabrikant
verbruik deze dan ca. 16A. (1=9A, 2=11A, 4=20A en 5=40A) Op volle accu kan ik zeker 5 uur varen maar in afgelegde afstand weet ik niet hoeveel
km dat is. De vraag is of ik d.m.v. zonnepanelen de accu dermate kan bijladen dat ik kan blijven varen (al is het maar in zijn 1e om toch nog
thuis te komen), wie heeft hier verstand van en kan mij helpen ? Alvast bedankt !
Fokke
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Nov 2014, 22:49
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Bijladen accu elektromotor

Berichtdoor elrenegado » 20 Nov 2014, 10:05

een zonnepaneel helpt altijd met wat bijladen,
maar je zit al snel aan een flink paneel,

voorbeeldje, : Het 140 watt daglichtpaneel levert maximaal 8.01 ampère. Afmetingen: L146 x B67 x H3,5 cm

En dat is dus bij volle zon, ideale omstandigheden etc.
stel dat dit 4 ampere is, zal je dus 4 uur nodig hebben om 1 uur verder te kunnen varen.

maar ik denk niet dat jij een paneel van 146x67 zomaar op je sloep kwijt kan.

Is het geen optie om een grotere accu te plaatsen ?
en dan gewoon onder een lader laten liggen in de haven ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Bijladen accu elektromotor

Berichtdoor JerryR » 20 Nov 2014, 13:10

Of een grotere accu icm een kleiner zonnepaneel zodat hij door de weeks kan bijladen. Ik heb een 230 ah licht accu die door de weeks wordt bijgeladen zodat ik in het weekend weer een volle accu heb. Zo lig ik nooit aan de walstroom. Sterker nog ik heb niet eens een lader.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Bijladen accu elektromotor

Berichtdoor quichot » 20 Nov 2014, 13:44

Onderweg laden met een zonnepaneel schiet niet echt op. Je kunt de vaartijd dan rekken tot 6 uur en een beetje.
Als je nog langer wilt varen zul je het in hybride moeten zoeken, onderweg een stopcontact zien te vinden, of inderdaad een accu bijplaatsen. Misschien is een klein benzinegeneratortje wat voor je. Eenmaal terug op de ligplaats kun je voor langere tijd aan een zonnepaneel. Dus sjouwen hoeft in principe dan niet meer.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Bijladen accu elektromotor

Berichtdoor Fokke » 20 Nov 2014, 16:40

Bedankt voor de reacties, zo'n groot zonnepaneel kan ik nog wel kwijt maar gaat natuurlijk weer ten koste van iets anders, grotere accu met kleiner
zonnepaneel zou een optie kunnen zijn maar dat betekent dat dus het zonnepaneel, door de weeks in afgemeerde situatie, boven het afdekzeil
gemonteerd moet worden (op zich ook geen probleem) maar wel weer diefstal gevoelig. Ik lig niet in een haven, gewoon in de Ringvaart (Haarlem)
en daar worden helaas regelmatig bbm e.d. (dus neem ik aan ook een zonnepaneel) gestolen.
Huidige accu is 105 Ah (20h en op 220v opladen). De hamvraag blijft dus welk vermogen accu dan wel zou voldoen en hoeveel een zonnepaneel moet
bijladen (in x-tijd periode) om accu redelijk op niveau te houden.
Fokke
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 Nov 2014, 22:49
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Bijladen accu elektromotor

Berichtdoor quichot » 21 Nov 2014, 09:30

Theoretisch kan iedereen op basis van dit soort waarden dezelfde rekensommetjes maken, maar de uitkomsten blijken in de praktijk vaak anders uit te pakken. En van dat gesjouw kom je niet af, want wat je ook aan technische voorzieningen aanbrengt, ze zijn stuk voor stuk te diefstalgevoelig.
Kortom, er is geen oplossing voor je probleem.
Maar als het je te doen is om je vaartijd te verruimen, zou ik zeggen, koop er gewoon een tweede accu bij. Zet deze niet parallel aan de bestaande, want de meest versleten accu parasiteert op de nieuwe, maar verwissel de accu's voor de terugreis. Dan kun je in elk geval 2 x 5 uur varen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Bijladen accu elektromotor

Berichtdoor elrenegado » 21 Nov 2014, 15:31

als je inderdaad op een plek ligt die erg diefstal gevoelig is word het lastig.

er zijn mooie paneeltjes die flexibel zijn, en die zou je in je zeil kunnen verwerken.
Maar ook dit is diefstal gevoelig.

Met een klein paneel kan je prima een accu onderhouden.
Maar in jou geval, waneer je eens wat langer hebt gevaren die deze ver ontladen.
dan laad je hem niet zo snel vol met een zonnepaneeltje.

een grotere accu zou een optie zijn,
maar dan heb je ook een groter gewicht te verplaatsen.

je zou er dan nog eenzelfde accu bij kunnen kopen, heb je alleen 2x het gewicht te tillen.


Anders word het de ligplaats veranderen naar een haven met toezicht,
of toch een buitenboord motor op brandstof erachter hangen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Bijladen accu elektromotor

Berichtdoor Ardi » 21 Nov 2014, 17:29

Of koop 2 van deze kleine jongens
http://www.ebbm.nl/lifepo4-accu-12-volt-60-ampere

Niet goedkoop maar wel erg licht, en geeft net zoveel als 110Ah accu
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Bijladen accu elektromotor

Berichtdoor vuuren1 » 22 Nov 2014, 00:18

Ik Zeg:

Grote accu's (die zijn te zwaar om te stelen).
En dan walstroom ergens vandaan weten te halen om een goed verankerde lader te voeden.

Als er op die plek veel gestolen word (zonnepanelen zijn een gemakkelijke prooi) dan toch maar een veiligere ligplaats opzoeken (met walstroom).

Zgn. wild liggende sloepen zijn vaak prooi van dieven, zelfs motoren worden er uit gesleuteld.
Het is zo erg dat de verzekering bij en sloep al een goedgekeurd slot eist waarmee de sloep aan de wal vast zit (inmiddels ook al in een jachthaven).
ik heb ook 2 maanden een sloep gehad en heb aan de verzekering gevraagd waar deze onzin vandaan kwam, het antwoord was dat sloepen te vaak werden gestolen en dus een extra diefstal risico bleken te zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Bijladen accu elektromotor

Berichtdoor gast » 22 Nov 2014, 01:03

vuuren1 schreef:Ik Zeg:

Grote accu's (die zijn te zwaar om te stelen).
En dan walstroom ergens vandaan weten te halen om een goed verankerde lader te voeden.

Als er op die plek veel gestolen word (zonnepanelen zijn een gemakkelijke prooi) dan toch maar een veiligere ligplaats opzoeken (met walstroom).

Zgn. wild liggende sloepen zijn vaak prooi van dieven, zelfs motoren worden er uit gesleuteld.
Het is zo erg dat de verzekering bij en sloep al een goedgekeurd slot eist waarmee de sloep aan de wal vast zit (inmiddels ook al in een jachthaven).
ik heb ook 2 maanden een sloep gehad en heb aan de verzekering gevraagd waar deze onzin vandaan kwam, het antwoord was dat sloepen te vaak werden gestolen en dus een extra diefstal risico bleken te zijn.


Dit is helaas keiharde waarheid, sloepen en de wat duurder segment consoleboten zijn een enorm gewild artikel bij het dievengilde welke hondsbrutaal zijn slag slaat zelfs op klaarlichte dag terwijl er mensen in de buurt zijn. (onder het mom van doe maar gewoon want dan val je niet op)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten