Marifoon met Y kabel?

communicatie en navigatie apparatuur

Marifoon met Y kabel?

Berichtdoor sater1957 » 04 Sep 2014, 13:53

Stel dat je de volgende marifoon koopt: http://www.georgekniest.nl/Catalogus/Navigatie+%C3%BE+Elektronica/Marifoons/Inbouw+Marifoons/Icom+M400BB/product.aspx.
Hierop kun je een bediener aansluiten. Is er een mogelijkheid, hetzij via een Y-kabel, hetzij via een schakelaar, om te kiezen op welk contact je je bediener aansluit? Als dat kan dan zou dat een perfect apparaat zijn om twee stuurstanden om de beurt te bedienen.

Kniest zegt dat dat commercieel in ieder geval niet bestaat.

Heeft iemand een ander verhaal?
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Marifoon met Y kabel?

Berichtdoor Blacktoppie » 04 Sep 2014, 14:17

kan je zo maar een andere bediener op de marifoon aansluiten of moet deze op de een of andere manier ingeleerd zijn,
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Marifoon met Y kabel?

Berichtdoor henkvd » 04 Sep 2014, 14:47

Is niet direct in voorzien, alles kan natuurlijk door de kabel van de command mike te voorzien van 2 connectoren, die parallel staan, dan zal je de mike moeten verhuizen naar de plaats waar de je marifoon bedient, 2 command mikes gaat niet werken.

Een ander optie is bv de Icom M423 met een command mike, de marifoon beneden heeft z'n eigen mike en de command mike komt op de boven bediening, dan heb je zowel boven als beneden volledige controle over de marifoon.

Zomaar een willekeurige mike op de command mike aansluiting gaat niet werken, de PTT lijn is een data signaal bij deze types, en geen PTT lijn die gewoon over massa schakelt, zenden gaat dus op deze manier niet lukken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon met Y kabel?

Berichtdoor juttertje » 04 Sep 2014, 14:47

Geinig.............. Deze uitvoering in betaalbare vorm heb ik jaren naar gezocht, uiteindelijk maar gewoon een gekocht met dubbel bedieningstation.
Als ik het goed begrijp wil je de commandmic bij twee stuurstanden kunnen gebruiken en dan òf bij de een òf bij de ander??
Kabeltechnisch is dat natuurlijk heel eenvoudig te realiseren; meegeleverde kabel ergens doorknippen, kroonsteen eraan en dan naar de beide stuurstanden en afwerken op een contraplugje.
Waarschijnlijk vind je basisstation het open einde van de kabel (daar waar je commandmic niet ingeprikt is) niet prettig en zal de communicatie tussen de twee units niet vlekkeloos verlopen.
Verkeerde impedantie, echo's, enz...
Je zou het met een vierpolige schakelaar kunnen doen maar die moet dan wel aan erg hoge eisen voldoen qua afscherming van de onderlinge signalen.
Ikzelf zou het dan als volgt doen, kabel van tranceiver naar eerste lokatie, afwerken op contraplugje.
Dan tweede kabel die als optie te koop is daar zodanig monteren dat de stekkerkant in de contraplug gestoken kan worden en de kabel naar de tweede lokatie brengen en weer afwerken.
Dus binnenbediening, stekkertje eruit, commandmic erin. Buitenbediening stekkertje erin en commandmic buiten erin.
De tranceiver ziet dan altijd een netjes afgesloten kabel.
gr. Wim
juttertje
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 Jan 2014, 17:36
ligplaats: Jirnsum
info:

Re: Marifoon met Y kabel?

Berichtdoor sater1957 » 04 Sep 2014, 16:17

Juttertje heeft mijn bedoeling precies begrepen. Zijn "oplossing" zou wellicht ook werken, maar is wat klunzig.
Gezien het feit dat vandaag de dag de communicatie tussen marifoon en satelliet vrijwel zeker digitaal is, is het me een raadsel waarom een Y-kabel en/of schakelaar er (nog) niet is.
Vandaar mijn vraag.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Marifoon met Y kabel?

Berichtdoor henkvd » 04 Sep 2014, 16:27

Ken wel merken die een oplossing hebben voor soort gelijke oplossing, echter daar krijgt ieder command mike z'n eigen ID, pak je de een op dan geeft de ander bezet aan, denk dat daar het probleem zit.

Maar om een definitief antwoord te hebben is een telefoontje naar Amcom de beste oplossing tel 0252629370, Amcom als importeur van Icom in NL geeft telefonisch goede ondersteuning, vraag evt naar Gerard.

De vraag kunnen er 2 command mikes HM-195 aangesloten worden op een IC-M400BB
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon met Y kabel?

Berichtdoor sater1957 » 04 Sep 2014, 16:37

Ik heb gebeld. Had Gerard aan de lijn. Krijg per Email info, het lijkt te kunnen.
Later meer.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Marifoon met Y kabel?

Berichtdoor Lucter » 04 Sep 2014, 16:55

Als ik naar het prijsverschil kijk, ging ik toch voor de M506 ;)

Kniest is in ieder geval een topleverancier :!: :!:
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Marifoon met Y kabel?

Berichtdoor sater1957 » 11 Sep 2014, 13:46

Er is inderdaad een kastje leverbaar dat doet wat ik wil. Dat is het goede nieuws.
Het slechte nieuws is de prijs:
IC-HM195XBOX: € 470,69 incl. BTW

Dat is wel heel veel.

Ik ga er nog eens over nadenken, en de kans dat ik een "gewone" marifoon met satelliet kies is groot.

Kniest had me de Standard Horizon 1600 aangeraden.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: Marifoon met Y kabel?

Berichtdoor sater1957 » 11 Sep 2014, 14:47

Update: dat hele dure kastje kan wel 2x CommandMic gelijktijdig aansluiten. Niet wat ik wil, maar wellicht een verklaring voor de prijs.
Voor mijn bescheidener verlangen is geen standaard oplossing.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten