Pagina 3 van 5

Re: goede lichtaccu

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2014, 19:07
door gewoonmich
Lucter schreef:Ik gebruik de battery protect van victron, even googlen ;)


Mooi dingetje. Maar wanneer je een boegschroef hebt, zou hij waarschijnlijk niet bruikbaar zijn of zie ik het verkeerd? Zelfs wanneer je de BP200 pakt heb zou hij afschakelen bij 200A. Lees wel dat hij pieken aan kan 480A maar hoe lang mag hij pieken boven de 200A. Die heb je waarschijnlijk wel bij inschakelen van de boegschroef.

Re: goede lichtaccu

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2014, 22:16
door JerryR
zet je de boegschroef ervoor als de continu verbruikers maar weg geschakeld worden. als de de boegschroef blijven gebruiken zonder motor en als de boel al afgeschakeld is is het gewoon bewust verzieken van de boel. zelf zou ik de boegschroef ook op de startaccu laten werken, deze gebruik je alleen als de motor ook draait.

Re: goede lichtaccu

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2014, 22:24
door gewoonmich
JerryR schreef:zet je de boegschroef ervoor als de continu verbruikers maar weg geschakeld worden. als de de boegschroef blijven gebruiken zonder motor en als de boel al afgeschakeld is is het gewoon bewust verzieken van de boel. zelf zou ik de boegschroef ook op de startaccu laten werken, deze gebruik je alleen als de motor ook draait.


Zo kan het inderdaad ook. Maar Lucter schreef dat hij ze ook als hoofdschakelaar gebruikt. En dat hij er een voor zijn start accu heeft en een voor zijn accessoire accu heeft. Maar misschien heeft Lucter geen boegschroef. Ik overigens ook nog steeds niet!

Re: goede lichtaccu

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2014, 23:38
door vuuren1
De boegschroef moet je niet via een dergelijke beveiliging laten lopen, die gebruik je kort en tijdens motorbedrijf.
De beveiliging is er voor dat iemand de boel middels normale verbruikers niet leegtrekt.

De startaccu staat meestal achter in de boot en dan moet je met erg dikke kabels naar de boegschroef toe,doen wij nooit zo..
De service accuset zet ik voorin, is meteen een stukje ballast en daar gaat de boegschroef op (die set heeft ook veel meer capaciteit dan een startaccu (die is met 55Ah groot zat tot een 80 pk diesel).

Nog wat: service accu's worden lui van kleine stroompjes zoals een paar lampjes, een waterpompje en zelfs een compressor koelkastje.
Een boegschroef daarop verlengt de levensduur van de service set.

Re: goede lichtaccu

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2014, 13:05
door Lucter
vuuren1 schreef:De boegschroef moet je niet via een dergelijke beveiliging laten lopen, die gebruik je kort en tijdens motorbedrijf.
De beveiliging is er voor dat iemand de boel middels normale verbruikers niet leegtrekt.

De startaccu staat meestal achter in de boot en dan moet je met erg dikke kabels naar de boegschroef toe,doen wij nooit zo..
De service accuset zet ik voorin, is meteen een stukje ballast en daar gaat de boegschroef op (die set heeft ook veel meer capaciteit dan een startaccu (die is met 55Ah groot zat tot een 80 pk diesel).

Nog wat: service accu's worden lui van kleine stroompjes zoals een paar lampjes, een waterpompje en zelfs een compressor koelkastje.
Een boegschroef daarop verlengt de levensduur van de service set.


Geheel juist Hans, en zowel de boegschroef als de startmotorvoeding zitten voor De BP

Re: goede lichtaccu

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2014, 08:09
door gewoonmich
Lucter schreef: Geheel juist Hans, en zowel de boegschroef als de startmotorvoeding zitten voor De BP


Maar juist in de startmotor en de boegschroef bekabeling zou ik graag een hoofdschakelaar zien. En die heb je nu niet!

Re: goede lichtaccu

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2014, 08:37
door sogna mi
waarom tussen de startaccu en motor een hoofdschakelaar ? Feitenlijk moet je de motor onder alle omstandigheden kunnen starten.
tussen startaccu en boegschroef wel, dat is anders.

Re: goede lichtaccu

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2014, 18:28
door Marcel010
sogna mi schreef:waarom tussen de startaccu en motor een hoofdschakelaar ? Feitenlijk moet je de motor onder alle omstandigheden kunnen starten.
tussen startaccu en boegschroef wel, dat is anders.


Mee eens, ik heb die hoofdschakelaar ertussen uitgehaald, heeft een auto toch ook niet?
Gewoon kabel van de dynamo naar de startmotor en van daaruit naar de accu.
Extra verbindingen, door de kabellengte eventueel nog dikkere kabels, schakelaar kan ook kapot gaan.

Scheelde mij in totaal ook 4 meter aan 50mm2 kabel.

Re: goede lichtaccu

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2014, 09:14
door gewoonmich
Marcel010 schreef:
sogna mi schreef:waarom tussen de startaccu en motor een hoofdschakelaar ? Feitenlijk moet je de motor onder alle omstandigheden kunnen starten.
tussen startaccu en boegschroef wel, dat is anders.


Mee eens, ik heb die hoofdschakelaar ertussen uitgehaald, heeft een auto toch ook niet?
Gewoon kabel van de dynamo naar de startmotor en van daaruit naar de accu.
Extra verbindingen, door de kabellengte eventueel nog dikkere kabels, schakelaar kan ook kapot gaan.

Scheelde mij in totaal ook 4 meter aan 50mm2 kabel.


Wat is het verschil tussen een boegschroef motor en een startmotor? Dus waarom tussen de ene wel een hoofdschakelaar en tussen de andere niet?

Vind het toch een veiliger gevoel dat ik alles uit kan schakelen. En inderdaad op een auto zit geen hoofdschakelaar, maar op iedere vrachtwagen juist weer wel.

Re: goede lichtaccu

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2014, 10:13
door laserdevil
Niet alle vrachtwagens.
Alleen die ADR (vervoer gevaarlijke stoffen over de weg) gekeurd zijn , omdat dit verplicht is bij dit type voertuigen.