goede lichtaccu

communicatie en navigatie apparatuur

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor vuuren1 » 21 Aug 2014, 20:32

Soms is en hoofdschakelaar van dergelijke tractiemotoren wel heel nuttig.

Een erg mooie Valkkruiser van 13.50 m is bijna uitgefikt omdat er een boegschroef relais bleef hangen en toen de boegschroefaccu minder werd ging hij stroom trekken door een dunnere laadstroomkabel.
Resultaat: Brand..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor sater1957 » 11 Sep 2014, 14:03

Na lange discussie heb ik tussen mijn serviceset (3x165Ah) en mijn boegschroef een hoofdschakelaar gezet. Die staat altijd aan, maar het idee is dat als om wat voor reden dan ook de boegschroef aan blijft(relais foutje of zo) dat ik dan die schakelaar kan uitzetten. Die schakelaar zit overigens onder een bank, en ik heb er geen knipperende rode stickers bij, dus dat werkt alleen als ik er ben, wakker ben, en me herinner dat die schakelaar er is.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor broekie » 11 Sep 2014, 14:31

Let wel op dat je een schakelaar neemt die zwaar genoeg is uitgevoerd om de stroom ook daadwerkelijk kan onderbreken als je hem om zet.
Ik wilde de boegschroef (die zo verbrand is) testen zonder relais en de hoofdschakelaar gebruiken om de stroom aan en uit te schakelen.
Echter het ontkoppelen mislukte omdat de hoge stroom de contacten vasthield.

Dit betrof de meest gebruikte hoofdschakelaar met de losse sleutel die je erin steekt en een kwart slag draait.
Deze schakelaars zijn niet geschikt om deze lopende hoge stromen te onderbreken en alleen geschikt om een onbelast systeem af te schakelen als je bv van boord gaat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor laserdevil » 11 Sep 2014, 19:58

sater1957 ,
Als je toch wil kunnen controleren of de schakelaar uit of aan staat , bouw je er toch een 12volt led of lampje er tussen die je op een zichtbare plaats monteert in de bank of een andere zichtbare plaats?
Als je dan de schakelaar aan hebt staan brand het lampje.
Zo makkelijk kan het zijn.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor sater1957 » 11 Sep 2014, 21:52

Die schakelaar staat altijd aan, wat ik bedoel is dat als er ooit iets met mijn boegschroef misgaat dan moet ik nog maar even in de paniek bedenken dat die schakelaar er is en waar hij zit.
Maar voorlopig maak ik me daar niet druk om, die boegschroef besturing werkt prima.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor adventure1 » 13 Sep 2014, 12:58

Nadat het relais van de hekschroef bleef hangen tijdens een manoeuvre in de haven, heb ik geleerd dat het rondjes draaien in de haven voor de toeschouwers misschien amusant is maar niet goed was voor mijn hartslag. En die van de havenmeester.
Daarom vind ik dat een hoofdschakelaar voor de boeg- en hekschroef gewoon verplicht zou moeten zijn.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor laserdevil » 13 Sep 2014, 16:06

Je kunt wel overal een verplichting achter plakken , maar er word ook gedoeld op gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid.
Als de verzekering ziet dat je er geen hoofdschakelaar tussen hebt zitten en de boeg-hekschroef blijft hangen en je raakt wat dan keren ze ook niet uit.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor adventure1 » 13 Sep 2014, 23:46

@laserdevil: een wat verwarrende reactie, indien het niet verplicht is hoe kan de verzekeraar zich dan beroepen op een uitsluitingsgrond?
In mijn geval hebben ze ook gewoon uitgekeerd, er was weliswaar geen externe maar natuurlijk wel interne schade.
Ik bedoel met verplicht overigens dat elke bouwer/installateur standaard een hoofdschakelaar in zou moeten bouwen als er een boog- of hekschroef wordt geïnstalleerd. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het meer niet, dan wel gebeurd.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor laserdevil » 14 Sep 2014, 12:34

Ik heb hem zelf geplaatst , en heb een hoofdschakelaar , een hoofdzekering voor de boegschroef en een zekering voor het laadgedeelte van de boegschroefaccu geplaatst.
Staat ook beschreven in de installatie instructies van elke boegschroef.
Daar zouden ze zich op kunnen beroepen.
En ik heb het gedaan vanwege eerder aangevoerde punten.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: goede lichtaccu

Berichtdoor vuuren1 » 15 Sep 2014, 00:19

In het geval van mijn omschreven voorbeeld heeft de verzekering wel uitgekeerd maar er zijn ook zat maatschappijen die erg moeilijk kunnen doen.

In de installatie handleidingen staat omschreven dat er een hoofdschakelaar tussen moet en een zekering.
De laadstroom wordt meestal niet genoemd maar die zekeren we dubbel (aan het begin en aan het einde van de laadkabel).


De schakelaar moet eigenlijk overbemeten zijn omdat (zoals ik al las) de contacten van wat krappe (lees goedkope) schakelaars vast branden en dan kan je er beter een dure kniptang bij hebben liggen voor kabels tot 95 mm2...

En inderdaad, er wordt veel gerommeld om op kosten te besparen.
Ook op een sloep van 70.000 euro zit één hoofdschakelaar voor alles (ook voor de boegschroef) en dat is de goedkoopste die je maar kunt vinden..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten