Pagina 1 van 1

relais in acculader

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2014, 18:42
door reijmerink
beste mensen,
op mijn compromis 850 zeilboot heb ik twee huishoud accu's, 105 ah. Deze worden niet geladen door de tig jaar oude valeo alternator,geen iuio etc karakteristiek, genoeg voor de startaccu. (haven in/uit).Deze huishoud accu's worden met een 1,2,both schakelaar bediend, in die zin ..op oneven dagen accu 1, even dagen accu 2.(Het splitsen van het boordnet tussen een stuurautomaat die 4 A trekt en verlichting etc anderzijds is niet te doen) De accu,s worden aan de walstroom geladen, ieder met een eigen ctek..Dit is een vaste constructie..walstroom aan ..cteks aan. DUS..walstroom uit..cteks blijven aangesloten, dat geeft lekstroom en wil ik niet. Er moet dus een relais tussen, die de cteks uitschakelen aan de voedingskant. De vraag is kan dit een 12v relais zijn of moet het 220 volt relais zijn??bij 12 volt relais kan de ctek denken..ik heb nog vraag..dus doorladen maar.....wat is wijsheid of slimmere gedachten???

Re: relais in acculader

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2014, 18:52
door Lucter
Ik wordt van het hele idee niet zo vrolijk maar als je het met een relais wilt oplossen zoals je voorstelt moet het relais (220) door de walstroom worden gestuurd en de 12 volt aansluiting tussen de ctek's
schakelen. Bij het afvallen van de walstroom worden de ctek's dan van de accu's afgekoppeld.

Re: relais in acculader

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2014, 19:02
door henkvd
De lekstroom, zou minimaal moeten zijn, het laadgedeelte van de lader is intern al gescheiden door een diode, blijft alleen een batterij spanning meet circuitje over, dit zou toch niet meer dan een enkele mA mogen zijn als het normaal ontworpen is.