relais in acculader

communicatie en navigatie apparatuur

relais in acculader

Berichtdoor reijmerink » 20 Jun 2014, 18:42

beste mensen,
op mijn compromis 850 zeilboot heb ik twee huishoud accu's, 105 ah. Deze worden niet geladen door de tig jaar oude valeo alternator,geen iuio etc karakteristiek, genoeg voor de startaccu. (haven in/uit).Deze huishoud accu's worden met een 1,2,both schakelaar bediend, in die zin ..op oneven dagen accu 1, even dagen accu 2.(Het splitsen van het boordnet tussen een stuurautomaat die 4 A trekt en verlichting etc anderzijds is niet te doen) De accu,s worden aan de walstroom geladen, ieder met een eigen ctek..Dit is een vaste constructie..walstroom aan ..cteks aan. DUS..walstroom uit..cteks blijven aangesloten, dat geeft lekstroom en wil ik niet. Er moet dus een relais tussen, die de cteks uitschakelen aan de voedingskant. De vraag is kan dit een 12v relais zijn of moet het 220 volt relais zijn??bij 12 volt relais kan de ctek denken..ik heb nog vraag..dus doorladen maar.....wat is wijsheid of slimmere gedachten???
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: relais in acculader

Berichtdoor Lucter » 20 Jun 2014, 18:52

Ik wordt van het hele idee niet zo vrolijk maar als je het met een relais wilt oplossen zoals je voorstelt moet het relais (220) door de walstroom worden gestuurd en de 12 volt aansluiting tussen de ctek's
schakelen. Bij het afvallen van de walstroom worden de ctek's dan van de accu's afgekoppeld.
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: relais in acculader

Berichtdoor henkvd » 20 Jun 2014, 19:02

De lekstroom, zou minimaal moeten zijn, het laadgedeelte van de lader is intern al gescheiden door een diode, blijft alleen een batterij spanning meet circuitje over, dit zou toch niet meer dan een enkele mA mogen zijn als het normaal ontworpen is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten