Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

communicatie en navigatie apparatuur

Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor basvanhethul » 22 Mrt 2014, 18:42

Ik wil mijn vetus standaard dynamo misschien ombouwen met deze laadregelaar:
http://www.asabootelectro.nl/product/7/Sterling-laadstroomregelaars/11/Sterling-universele-laadregelaar-12V/

Wie heeft er ervaringen mee?
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor swblom » 25 Mrt 2014, 08:38

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zag laatst wel een heel draadje over dit onderwerp op zeilersforum.nl
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor Tally » 25 Mrt 2014, 11:34

Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor vuuren1 » 25 Mrt 2014, 22:56

Wel oppassen: Een kleinere dynamo aanpassen met een soort van superregelaar kan je dynamo slopen.

Vraag: Over welke motor heb je het en vooral wat zijn de gegevens van de dynamo?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor varg » 25 Mrt 2014, 23:35

is dit niet makkelijker?
http://www.asabootelectro.nl/product/1413/Accu-naar-accu-laders/287/12V-accu-naar-12V-accu-digitale-lader-50A/
Voor 170,- een lader die je startaccu/alternator gebruikt als voeding voor een intelligente 50 amp 4-traps lader!
Geen lastige schakelingen, geen diodes of andere complexe apparaten, maar gewoon de ingang aan de startaccu koppelen en de uitgang aan je huishoud-set.
Accu type instelbaar, gaat intelligent met je startaccu/alternator om (gebruikt alleen energie als er voldoende voorhanden is, dus bijvoorbeeld niet direct na het starten)
hier nog wat info in het Engels http://www.sterling-power.com/products-battbatt-info.htm
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en eventuele ervaringen.
vriendelijke groet
Arnold (PS, vaar zelf al jaren met een 2 x 150Ah parallel AGM set die zowel als start-, boegschroef- en huishoudaccu dienst doet en geladen wordt door de standaard alternator)
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor basvanhethul » 25 Mrt 2014, 23:55

Vuuren,

Ik heb een Vetus M 4 clincer 33 pk met 55 ampere dynamo.
basvanhethul
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 Mrt 2012, 20:28
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor swblom » 26 Mrt 2014, 08:27

Varg, het idee van de sterling regelaar (of soortgelijk) is de efficienty van de dynamo te verhogen. Ik zie niet zo snel in hoe het plaatsen van een regelaar tussen de accu's iets aan de efficienty van de dynamo doet. Daarom lijkt het mij niet echt een alternatief voor zo'n geregelde dynamo.
Laatst gewijzigd door swblom op 27 Mrt 2014, 10:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor varg » 26 Mrt 2014, 10:14

swblom schreef: Ik zie niet zo snel in hoe het plaatsen van een regelaar tussen de accu's iets aan de efficienty van de dynamo doet. Daarom lijkt het mij niet echt een alterantief voor zo'n geregelde dynamo.

De alternator blijft veel energie leveren omdat de relatief kleine startaccu bij het laden niet boven de 13V komt. Dit wordt veroorzaakt doordat de dc/dc-acculader energie afneemt uit de startaccu. De start-accu wordt soort buffer. De alternator hoeft dus niet 'bedrogen' te worden door de Sterling-regelaar om boven zijn capaciteit te werken. Hij werkt gewoon in een zeer efficient gebied omdat de startaccu die hij moet laden nog niet geheel gevuld is (ong. 13V).
De alternator geeft wel langer een grotere laadstroom af (de start-accu raakt immers maar niet vol) maar doordat je niets aan instellingen verandert of of andere trucs met de alternator uithaalt hoop ik dat de (terechte) waarschuwingen van o.a. vuuren1 (overbelasting alternator/drijfriem/lagers etc) in deze situatie niet uitkomen.
Zo wie zo is een acculader met een 4-traps karakteristiek één van de beste manieren om een huishoudset goed (en volledig) op te laden. Door deze lader als voeding de startaccu te laten gebruiken sla je 2 vliegen in 1 klap: een goede scheiding van start- en huishoud-accu en een goede en volledige(4-traps) lading van je huishoudset zonder dat je alternator hier een invloed op heeft. Je alternator is een goed doorontwikkeld apparaat, gemaakt om een startaccu snel op niveau te brengen en niet om 'bedrogen' te worden door een slimme regelaar en zo toch iets te doen waar hij eigenlijk niet voor gemaakt is.
Bij nieuwe installaties denk ik vooral aan het installatie-gemak (geen scheidings-mosfets etc.) en de garanties. Je verandert immers niets aan de geleverde motorinstallatie. Bij een bestaande en goed functionerende installatie is het ook een betaalbare manier om een boegschroefaccu van goede lading te voorzien.
Overigens wordt deze dc/dc lader ook geleverd door Sterling en op hun eigen website erg enthousiast aangeprezen. Misschien is er een forumlid die praktijk-ervaring heeft of kent met deze opstelling?
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor swblom » 27 Mrt 2014, 10:00

Hallo Varg,

Op die wijze.. bedankt voor de uitleg. Ik had niet nagedacht bij het feit dat de dynamo door dit apparaat natuurlijk een andere belasting ziet. Als die belasting hem dan in zijn maximale laadstroomgebied kan houden zou dat natuurlijk moeten werken.

Nadeel is dan wel dat alleen de serviceaccus met een 4 traps lader geladen worden, de startaccu niet. Ook ben ik nog benieuwd hoe de ladingsverdeling eruit zal zien. Prioriteit blijft bij mij bij de startaccu.
Kun je deze omzetter ook op de een of andere wijze automatiseren? Je geeft aan dat hij bijv tijdens het starten niks zal doen, maar het zou natuurlijk niet handig zijn als hij de serviceaccus blijft doorladen uit de startaccu wanneer de motor uit staat......

Voor wat betreft de opmerking van Hans van Vuren aangaande het zwaarder belasten van de dynamo. Ik zie geen verschil met het door jou voorgestelde alternatief en de Sterling regelaar. In beide gevallen zal de dynamo over een langere periode meer stroom leveren, dus zwaarder belast worden.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Externe Dynamo laadregelaar van Sterling ervaringen

Berichtdoor varg » 27 Mrt 2014, 10:34

swblom schreef:Voor wat betreft de opmerking van Hans van Vuren aangaande het zwaarder belasten van de dynamo. Ik zie geen verschil met het door jou voorgestelde alternatief en de Sterling regelaar. In beide gevallen zal de dynamo over een langere periode meer stroom leveren, dus zwaarder belast worden.


Ik denk dat je gelijk hebt, maar het opladen van een niet volle accu (13V)... daar is een alternator voor ontworpen...als je hem openmaakt en de eigen regelaar passeert en de alternator direct beïnvloed kan je makkelijker fouten maken. In ieder geval lijkt mij dat de garantie op de alternator vervalt.

Verder vindt ik de eenvoud van een dc/dc lader mooi. Weinig tot niets te veranderen aan de situatie en toch een goed doorgeladen huishoud-accu.
Het hele systeem daarvóór -het startsysteem- is uitontwikkeld om snel een accu die kortstondig grote inspanningen kan leveren weer op te laden. Werkt in de automobielindustrie al jaren met succes. Het enige wat je doet is deze buffer (de startaccu) aftappen met je dc/dc lader.
De sterlinglader (ik heb dit alleen van de sterling-site) gebruikt na het starten van de motor de eerste 2,5 minuten geen energie omdat de accu dan net een forse inspanning heeft geleverd. Daarna gebruikt hij het surplus boven 13V. Zodra echter de spanning van de startaccu minder wordt stopt de dc/dc lader het gebruik.

The unit monitors the engine start battery, the unit will not start until the battery voltage exceeds 13 volts, then it waits for 2.5 minutes to ensure that some charger is replaced after engine start, it then pulls the engine battery down to no less than 13 volts, this enables the engine battery to still receive a charge and ensures the alternator works at its full potential to further ensure the engine battery is OK.


Affijn, het blijft allemaal theorie. (nog geen ervaringen?). Ik ben tevreden met de elektrische 'prestaties' van mijn schip...maar als ik zou renoveren of nieuw zou bouwen denk ik dat ik voor de dc/dc lader zou gaan.
Sinds ik in mijn jonge jaren voor mijn vader grote diode's monteerde -die ook nog bloedheet werden- om zijn accu's te scheiden heb ik al een hekel aan al de truc's die je moet toepassen om je accubanken gescheiden te houden en toch met 1 alternator op te laden. Tegenwoordig is accubeheer een kunst op zich geworden...simpel is vaak beter.

groet
Arnold
(ps..van VuUren!)
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten