marifoon antenne voor AIS

communicatie en navigatie apparatuur

Re: marifoon antenne voor AIS

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jan 2012, 18:03

De gebruiksaanwijzing van mijn True Heading CTRX zegt inderdaad dat ik 38400 baud moet instellen.
Tijdens het opstarten van mijn computer ziet deze de AIS niet, door de USB verbinding te verbreken en te herstellen wordt dit gecorrigeerd.
Door deze handeling gaat Navico nu zelf een verbinding zoeken en maak verbinding met de eerste mogelijkheid (19200baud), mijn gemakzucht zorgt er verder voor dat instelling op deze rate blijft staan, want alles werkt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: marifoon antenne voor AIS

Berichtdoor henkvd » 21 Jan 2012, 22:29

Dat laatste kan ik me voorstellen, kloppen doet het niet, het kan helemaal niet, dan zal wel komen door een bug in navigo, staat op 38400 maar geeft 19200 aan.
Als de baudrate nml echt op 19200 zou staan is er van de data totaal geen gebak van te maken, dan wordt het onleesbaar.
Dat het wel werkt kan alleen maar betekenen dat het goed staat, alleen de vermelde waarde klopt niet.

Heb je bij het opstarten van de PC last van een springende muis ?

Download dan pnpblocker bij stentec.com staat bij downloads, deze zorgt ervoor dat nmea niet meer herkent wordt als een muis.
programma downloaden, setup draaien opstarten en de gevonden compoorten aanvinken, toepassen en de PC herstarten.


Het volgende kwam ik bij Noordersoft onlangs tegen, ik denk dat het van toepassing voor je is.

Vastgesteld is, dat het gebruik van een AIS transponder in samenhang met de electronische kaart grote eisen stelt aan de computer, waarop alles moet worden afgebeeld: waar de GEWONE systeemeisen voor PC-Navigo relatief bescheiden zijn (256 Mb RAM geheugen en geen bijzondere eisen aan de processorsnelheid) moet voor gebruik met een AIS minstens 2 Gb (2000 Mb) RAM-geheugen en een processorsnelheid van tenminste 2,6 GHz beschikbaar zijn! Bij een kleiner geheugen en/of een lagere snelheid kan de weergave vastlopen indien er veel andere AIS-schepen in de omgeving zijn, omdat de processorbelasting dan al gauw 100 % wordt en de processor dus niet meer beschikbaar is voor andere functies van het programma. Het programma gaat dan "stokken" en loopt mogelijk zelfs helemaal vast.

Persoonlijk ben ik van mening dat er een pittige bug in de AIS module van het programma PC Navigo zit, dat kleine beetje data van de AIS, mag nooit de systeem eisen zover opdrijven, op andere vergelijkbare systemen is het geen enkel probleem om AIS te tonen op veel minder krachtige PC systeem eisen. lees op een verouderde PC met 512 KB is ruim voldoende.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: marifoon antenne voor AIS

Berichtdoor Wolf1 » 22 Jan 2012, 12:59

Henk, de zelf bewegende muis was iets jaren geleden bij het eerste begin met AIS, Is door Shiptron d.m.v.hulp op afstand verholpen, weet niet wat ze daarvoor precies in mijn computer verandert hebben.
Het verschijnsel was bij hun bekend en was ook zo verholpen.


Vastgesteld is, dat het gebruik van een AIS transponder in samenhang met de electronische kaart grote eisen stelt aan de computer, waarop alles moet worden afgebeeld: waar de GEWONE systeemeisen voor PC-Navigo relatief bescheiden zijn (256 Mb RAM geheugen en geen bijzondere eisen aan de processorsnelheid) moet voor gebruik met een AIS minstens 2 Gb (2000 Mb) RAM-geheugen en een processorsnelheid van tenminste 2,6 GHz beschikbaar zijn! Bij een kleiner geheugen en/of een lagere snelheid kan de weergave vastlopen indien er veel andere AIS-schepen in de omgeving zijn, omdat de processorbelasting dan al gauw 100 % wordt en de processor dus niet meer beschikbaar is voor andere functies van het programma. Het programma gaat dan "stokken" en loopt mogelijk zelfs helemaal vast.

Is exact het probleem wat ik ondervind, maar ik had nooit verwacht dit probleem bij Navico te zoeken want ik ervaar precies het zelfde bij Waypoint GPS

Bedankt, Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: marifoon antenne voor AIS

Berichtdoor henkvd » 22 Jan 2012, 13:37

Ik zou wel eens eens log willen hebben van de AIS gegevens, over hoeveel targets hebben we het hier, tot zo'n 400 targets heb ik nog nooit problemen ervaren, meer krijg ik er ook niet in de omgeving van IJmond, daar is niet zoveel binnenvaart.
Met de juiste weersomstandigheden heb ik eenmaal zo'n 1000 targets gezien dat gaf ook geen problemen.

Hoe oud is je PC en wat zijn de specs ?

Tevens is het vreemd dat je PC al snel vastloopt met te veel targets, het duurt best wel een tijdje voordat je bv alle 400 targets in beeld hebt als je het programma start.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: marifoon antenne voor AIS

Berichtdoor adventure1 » 22 Jan 2012, 19:22

Wolf1:
ik ga de AIS gegevens verwerken via een netbook, Samsung NF 310, met een 2 Ghz Intel Atom N550 processor, intern geheugen 250 GB, het DDR3 SDRAM werkgeheugen is uitgebreid naar 2 GB, dit met name door de opmerking van Navigo op hun website over het minimaal vereiste werkgeheugen.
Heb nu PC Navigo 2010 en sta op het punt de versie 2012 aan te schaffen met AIS.
Het beeldscherm dat ik gebruik is een 17 inch Neovo daglichtscherm, ik gebruik het alleen binnen.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: marifoon antenne voor AIS

Berichtdoor Wolf1 » 22 Jan 2012, 21:27

Dit heeft even niets met het onderwerp te maken, maar kwam het tegen, als het ergens anders moet staan haal ik wel weer weg
Recreatievaart
Jachten mogen zowel op zee als op het binnenwater ook een Class B transponder gebruiken, die veel goedkoper is.
Er is vanuit de overheid anno 2011 nog steeds geen duidelijkheid hoe de overheid internationaal en nationaal om zal gaan met schepen in de recreatievaart langer dan 20 meter.
Het ziet er echter naar uit dat een algehele AIS-verplichting voor de beroepsvaart en overige schepen langer dan 20 meter in verband met de "blindgangerproblematiek" op termijn onontkoombaar is.

Verplicht gebruik binnen- en recreatievaart
In Europa geldt anno 2011 op enkele uitzonderingen na géén algemene verplichting tot het gebruik van transponders in de binnen- of recreatievaart. Alleen:
• vanaf 30 juni 2006 dienen ook binnenvaartschepen uitgerust te zijn met een AIS-transponder op het Nord-Ostsee-Kanal, te rekenen af Brunsbüttel.
• vanaf 1 juli 2008 geldt in Oostenrijk de verplichting om een (ingeschakelde) Inland AIS-transponder aan boord te hebben. Kleine vaartuigen en niet-vrijvarende veren zijn vrijgesteld van deze verplichting. De transponderverplichting geldt op de Donau tussen KM 1880.200 en KM 2199.300 en op de vaarwegen Traun, Enns, March en Wiener Donaukanal.
• In Hongarije is per 1 september 2011 een AIS verplichting van kracht geworden.
• Antwerpen stelt AIS verplicht per 1 januari 2012.
• de havens van Gent en Zeebrugge hebben al laten weten dat ook daar het gebruik van AIS-transponders verplicht zal worden, per 1 maart 2011.
• en omdat Rotterdam niet wil achterblijven heeft de havenmeester in een speech ook al uitgesproken dat het gebruik in de haven verplicht zal worden in 2012.
Alleen Antwerpen voert de verplichting in. Voorlopig is voor de overige Belgische en Nederlandse havens de verplichting tot nader order uitgesteld.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: marifoon antenne voor AIS

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jan 2012, 15:17

Henk,
Een log van de AIS gegevens, zal ik eerst uit moeten vinden hoe ik dat opneem, en zal je dan wel willen hebben vanuit een gebied met veel scheepvaart ?
De keuze van de laptop is niet bepaald door prijs of prestatie maar uitwendige maten (Moest een bestaand gat vullen en mocht daardoor niet groter en kleiner zijn)
Laptop informatie:
Leeftijd 2jaar
Prosessor AMD Semprom 210u 1,5 GHz
Geheugen 1 Gb
Opslag 160Gb 5400 rpm.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: marifoon antenne voor AIS

Berichtdoor henkvd » 23 Jan 2012, 23:17

Ik zal je een beschrijving geven hoe je een log bestand kan maken welk OS draait er op de laptop Win7 , XP of Vista.

Systeem eisen voor PC Navigo zijn niet zo heel duidelijk , ik lees het als Pentium4 2,6 GHz dat is zeker 8 jaar oud.
Je laptop voldoet daar ruim aan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: marifoon antenne voor AIS

Berichtdoor Wolf1 » 24 Jan 2012, 00:21

henkvd schreef:Ik zal je een beschrijving geven hoe je een log bestand kan maken welk OS draait er op de laptop Win7 , XP of Vista.

Systeem eisen voor PC Navigo zijn niet zo heel duidelijk , ik lees het als Pentium4 2,6 GHz dat is zeker 8 jaar oud.
Je laptop voldoet daar ruim aan.
Henk, snap er geen barst van wat je schrijft, systeemvereiste Navico:
Om PC-Navigo 2012 te gebruiken moet Uw computer voldoen aan de volgende systeem-eisen:
• Een recent Windows besturinssysteem (Windows XP of Windows Vista of Windows-7);
• Een grafische kaart, minimaal SVGA 800x600;
• Minimaal 256 Mb RAM-geheugen *; eigenlijk is een RAM-geheugen van meer dan 1 Gigabyte beter; indien een AIS transponder wordt gebruikt is TENMINSTE 2 Gigabyte RAM-geheugen nodig alsmede een processor met een snelheid van TENMINSTE 2,6 GigaHertz *!
• Minimaal 1,5 Gigabyte schijfruimte;
• Eén, of (als er een GPS en/of AIS wordt gebruikt) meerdere USB-poorten;
• Voor het gebruik van stremmingsovezichten en/of scheepvaartberichten: een verbinding met Internet;
Bij gebruik in samenhang met een AIS-ontvanger moet het RAM-geheugen aanzienlijk groter zijn (tenminste 2 Gigabyte!) en moet de processorsnelheid hoger liggen dan 2,6 GigaHerz! Bij een beperkter geheugen of een lager processorsnelheid bestaat het risiko dat de computer in gebieden met veel scheepvaart (Rotterdam, Antwerpen, Rijnhavens) de AIS-signalen niet snel genoeg kan verwerken en gaat stagneren. De verschuivingen van en in de kaart gaan dan "achterlopen", en de computer kan zelfs helemaal vast lopen.

Dan kom ik toch van alles veel te kort ?
Computer draait met XP
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: marifoon antenne voor AIS

Berichtdoor henkvd » 25 Jan 2012, 21:58

De systeem eisen staan er wel alleen zeggen bar weinig.
• Een recent Windows besturinssysteem (Windows XP of Windows Vista of Windows-7)
De enige duidelijke systeem eis
• Een grafische kaart, minimaal SVGA 800x600
De eerste VGA kaart voldoet hier al aan, geen info over VRAM, directx conclussie zeer slecht geformuleerd.
• Minimaal 256 Mb RAM-geheugen *; eigenlijk is een RAM-geheugen van meer dan 1 Gigabyte beter; indien een AIS transponder wordt gebruikt is TENMINSTE 2 Gigabyte RAM-geheugen nodig alsmede een processor met een snelheid van TENMINSTE 2,6 GigaHertz *!
256Mb Ram is al minimaal voor XP, maar de 2GB eis voor AIS gaat me weer te ver.
• Minimaal 1,5 Gigabyte schijfruimte;
Die kon je heel lang geleden kopen, had beter kunnen staan min 1.5Gb vrij
• Voor het gebruik van stremmingsovezichten en/of scheepvaartberichten: een verbinding met Internet;
Bij gebruik in samenhang met een AIS-ontvanger moet het RAM-geheugen aanzienlijk groter zijn (tenminste 2 Gigabyte!) en moet de processorsnelheid hoger liggen dan 2,6 GigaHerz! Bij een beperkter geheugen of een lager processorsnelheid bestaat het risiko dat de computer in gebieden met veel scheepvaart (Rotterdam, Antwerpen, Rijnhavens) de AIS-signalen niet snel genoeg kan verwerken en gaat stagneren. De verschuivingen van en in de kaart gaan dan "achterlopen", en de computer kan zelfs helemaal vast lopen.

De kreet 2.6GHz lijkt leuk, maar tegen woordig plaatsen we daar wel bij welke processor familie, omdat we tegen woordig vermenigvuldigen 2x, 4x etc
In gewoon Nederlands, bedoelen we hier bv de snelweg A2 uit de tijd dat het nog een 2 baans weg was, de latere 3 baans versie of de huidige 5 baans. hier zit ook wat capaciteits verschil in.


Hier bv de eisen voor Maxsea.
System Requirements

- Microsoft® Windows® XP SP3, Windows® Vista or Windows® 7 (32 or 64 bits)
- CPU 1.5 GHz (Intel Core2Duo recommended)
- 1GB of RAM with Windows XP, 2GB of RAM with Windows Vista or Windows 7
- Video Board (DirectX 9.0c compatible, WDDM driver, Pixel/Vertex Shader v2.0):

Minimum — Intel Integrated Chipset 945 or above (965, X3100, HD…)
Note: Other Integrated Video Chipset such as VIA or Intel 910/915 are NOT supported

Recommended — Dedicated Video Board (ATI or NVIDIA) with 256MB VRAM
Screen Resolution: 800 X 600 or higher
- CD/DVD reader
- Hard Disk: 20 GB of free memory
- USB or Serial Port for connecting instruments
- 100 Base-T Network adapter for Ethernet Sensors (such as Furuno FA30, …)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten