stuurautomaat bedrading

communicatie en navigatie apparatuur

stuurautomaat bedrading

Berichtdoor Martin S. » 22 Feb 2014, 18:18

Hoi leden van dit watersportforum,
Ik, Martin Slaats ben dankzij een goede kennis en trouw fan van dit forum "Laserdevil" een nieuw lid van dit forum geworden en ben in het bezit van het zeiljacht de Steadfast een in Brisbane Australie gebouwd jacht met als thuishaven Strijensas, waarmee ik sedert meerdere jaren leuke tochten maak, waarover ik de laatste jaren steeds een boek betreffende mijn belevenissen over doe uitgeven hoewel de verkoop daarvan sporadisch is omdat waarschijnlijk de belangstelling in dat onderwerp vrij gering is maar ja het is niet anders.
Sedert lange tijd ondervond ik met de ingebouwde stuurautomaat veel problemen en afgelopen seizoen tijdens een tocht naar Denemarken gaf het apparaat van het merk Coursemaster er helemaal de brui aan. Intussen heb ik mijn zeilboot voorzien van een stuurwielautomaat Raymarine SPX5. Graag zou ik daar de bestaande roerstandaangever (pas twee jaren oud) op aansluiten maar zit met het volgende probleem:
Het ook uit Australie afkomstige apparaat is voorzien van 4 aansluitkabels te weten: bruin, blauw, oranje en aarde maar op de stuurcomputer van Raymarine zijn desbetreffend ingangen voor groen, blauw, rood en aarde. Omdat bij navraag bij Raymarine men mij daarop geen antwoord kon/wilde geven vraag ik via deze weg om raad, welke kabelkleuren kunnen met elkaar vergeleken worden.
Alle raad is van harte welkom.
Martin S.
Martin S.
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 Feb 2014, 19:27
ligplaats: Strijensas
info:

Re: stuurautomaat bedrading

Berichtdoor henkvd » 22 Feb 2014, 18:34

Ik neem aan dat je van de Coursemaster de roerstand meter bedoelt, deze aansluiten op de SPX5 zal niet gaan, heb je nog type nr gegevens van de Coursemaster, mogelijk dat met de oude feedback unit een standalone systeem is te fabriceren, met de roerstand meter, mits je de feedback unit nog hebt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: stuurautomaat bedrading

Berichtdoor Wolf1 » 22 Feb 2014, 18:46

Henk, wat komt er uit de Raymarine SPX5 ?
En wat vraagt de Coursemaster ? Is hier geen Interfaseje voor te bedenken ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: stuurautomaat bedrading

Berichtdoor henkvd » 22 Feb 2014, 19:08

Uitgaand:
NMEA RSA
Seatalk


En op de ingang is van de feedback is het gokken, Ray is nooit zo scheutig met gegevens en aangezien er smaken genoeg zijn in feedbacks wordt dat meten of er iets mee mogelijk is.
De feedback kan een spannings of stroom gestuurde feedback zijn, of een frequentie gestuurd, dan zou er gemeten moeten worden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: stuurautomaat bedrading

Berichtdoor laserdevil » 22 Feb 2014, 22:19

Henk zijn deze metingen zelf te doen en hoe?
Ben in het bezit van een goede multimeter.
Welke ratings worden dan uitgelezen?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: stuurautomaat bedrading

Berichtdoor henkvd » 22 Feb 2014, 23:12

Meten over de draden van de feedback, we gaan er in eerste instantie maar even van uit dat het de simpelste vorm is, spanningsgestuurd.
over 2 van de 3 draden staat een vaste spanning ( bv 12 Volt), tussen de overblijvende draad en een van de 2 waarover een vaste spanning staat meten we met het roer in de midden stand de halve spanning, bij het draaien van het roer veranderd deze tussen minimaal en maximaal.

Bij de stuurcomputer meten we dus over rood, groen en blauw, de afscherming doen we niets mee. logisch zou kunnen zijn dat rood en blauw de vaste spanning is en groen de variërende, nameten of dit zo is.

Van de Coursemaster heb ik meer gegevens nodig, zonder deze extra gegevens zou je kunnen denken dat 2 draden de verlichting verzorgen en 2 draden voor het instrument zijn, alleen even de vraag is dit spanning of stroom gestuurd.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten