schepen volgen met ais

communicatie en navigatie apparatuur

schepen volgen met ais

Berichtdoor quichot » 08 Feb 2014, 12:55

In de Schuttevaer stond een stukje over sites die via ais schepen volgen. Het zou in Nederland verboden zijn om ais-gegevens voor dit doel te gebruiken. Volgens Schuttevaer zijn het particulieren die de gegevens wederrechtelijk verzamelen en doorzenden naar landen waar dat niet is verboden. MarineTraffic, gevestigd in Griekenland, zou daar een voorbeeld van zijn.
Feit is dat er met je gegevens rare dingen gebeuren, en dat die particulieren het kennelijk niet zo nauw nemen met je gegevens.
Aanvankelijk vond ik het wel grappig om mezelf te volgen, en dat lukte ook prima, maar sinds enige tijd ben ik op raadselachtige wijze onvindbaar. Mijn mmsi-nummer, toch echt officieel geregistreerd, levert een totaal onbekend ander Nederlands schip op. De officiële scheepsnaam, ook geregistreerd, Jonge Willem, levert niks meer op. Onder de naam De Jonge Willem vind ik wél een foto van mijn schip, maar onder een totaal vreemde call sign, en onder een mij onbekend mmsi-nummer.
Wie van jullie is meer thuis in deze materie en kan daar iets zinnigs van zeggen?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: schepen volgen met ais

Berichtdoor henkvd » 08 Feb 2014, 14:46

Dat je foto bij de verkeerde gegevens staat, is op zich niets bijzonders, degene die de foto heeft toegevoegd aan De jonge Willem
( die gegevens kloppen ) en gemakshalve de over het hoofd heeft gezien is niet zo bijzonder.

Jouw AIS staat uit of zend in ieder geval niet uit.

Kan je met AIS gegevens klooien, ja, dat is prima mogelijk, helemaal serieus kan je de gegevens ook niet nemen die geleverd worden via internet.

vb van geknoei met AIS gegevens, er is hier iets mis met de afmetingen ( en nog meer)
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: schepen volgen met ais

Berichtdoor quichot » 08 Feb 2014, 17:09

henkvd schreef: Jouw AIS staat uit of zend in ieder geval niet uit.

Dank voor je reactie. Tot voor kort kon ik op Vessel Finder de positie van mijn schip vinden, ook als mijn AIS al geruime tijd uit stond. Mijn laatst bekende positie werd dan opgegeven, keurig met een kaartje van de locatie van uitschakelen. Als ik dan die druppel (noem ik het maar even) aanklikte, rolde al mijn unieke gegevens er feilloos uit.
Nu echter herkent de site mijn scheepsnaam niet meer, Maar wat mij nog meer verbaast is dat ik op mijn unieke, officieel geregistreerde mmsi-nummer een totaal ander jacht vind, en als ik dat aanklik, staat daar mijn mmsi-nummer bij! Zou het kunnen dat de eigenaar van dat jacht geen officieel geregistreerd mmsi-nummer heeft, en maar willekeurig wat in z'n marifoon gezet heeft?
De officiële scheepsnaam is zonder het lidwoord 'de'. Mét 'de' ervoor krijg ik vreemdgenoeg dus wél die foto van mijn schip, heel leuk op zich, ik dank de plaatser hartelijk voor de moeite, maar verder met volstrekt verkeerde gegevens: een mij wildvreemd mmsi-nummer en call sign.
Maar als ik weer aan boord ben zal ik de ais eventjes aanzetten, misschien dat dan de gegevens weer verversen. Een andere verklaring heb ik ook even niet.

ps. uit welke site is jouw foto?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: schepen volgen met ais

Berichtdoor henkvd » 08 Feb 2014, 17:19

Dit is de site http://vtslite.siitech.com/VTSLite/AView.aspx

De Jonge Willem z'n gegevens kloppen op marine traffic, alleen jouw foto hoort er niet bij, call sign en MMSI staan ook in de lijst van Agentschap Telecom.

Dat er iemand met jouw mssi rondvaart is prima mogelijk, deze wordt door de jacht eigenaar zelf ( foutief, bewust maar denk eerder onbewust ) ingevoerd.

laten we bv het laatste cijfer weg ( je moet wat ) dan zie je hier mogelijk 1 van de daders, jij hebt de scheepsnaam dus kan je die ook op zoeken.

244690939 RIDDLE Jacht
244690931 WICA Pleziervaartuig
244690932 PIEDEPALO Pleziervaartuig
244690935 AQUA ROSA Pleziervaartuig
244690936 SECOND LIFE Jacht
244690937 PIERAAT Jacht
244690934 HECTOR Beroepsbinnenvaartuig
244690930 VEERMAN VAN KAMPEN Passagiersschip
244690933 JONGE WILLEM Pleziervaartuig
244690938 VIVO Pleziervaartuig
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: schepen volgen met ais

Berichtdoor quichot » 08 Feb 2014, 17:59

Nou ja, volgens agentschap telecom besta ik gelukkig wel!
Bedankt,
Guido
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: schepen volgen met ais

Berichtdoor henkvd » 09 Feb 2014, 00:54

Bij jouw is het probleem duidelijk er is in zoverre niets aan de hand.

Jouw foto is door degene die deze heeft geupload gekoppeld aan het verkeerde vaartuig, begrijpelijke fout.

Jouw AIS is op dit moment niet in de lucht en kennelijk al een tijdje niet in de lucht geweest of, je ligt op een plek waar je niet binnen bereik bent van een van de stations die de info voor deze sites verzorgen en daardoor niet zichtbaar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: schepen volgen met ais

Berichtdoor quichot » 09 Feb 2014, 09:38

Henk, ik vind het al leuk dat iemand er aardigheid in had om mijn schip te fotograferen en de moeite heeft genomen dat te plaatsen. Ik zal eens zien wat er gebeurt als ik mijn ais een tijdje aan heb gehad, al was het niet zo lang geleden dat ik nog gevaren heb, het weekend van 12 januari.
Uit het Schuttevaer-artikeltje begreep ik dat die tracking sites afhankelijk zijn van data die door particuliere scheepsfanaten worden aangeleverd. Dus het kan ook zijn dat ik deze keer toevallig niet ben gevolgd. Ik ga proberen de eigenaar van dat jacht in Nijmegen op te sporen om hem vriendelijk te vragen om een ander nummer in te voeren, want als we ooit samen voor een sluis liggen schept dat toch verwarring.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: schepen volgen met ais

Berichtdoor Popeye » 09 Feb 2014, 10:33

Niemand weet natuurlijk waar je woont @quichot, en de pit bull blijft waarschijnlijk thuis, en wordt verzorgd door de buren, maar zo'n site waarop te zien is dat je onderweg bent met de Jonge Willem zou sommige mensen wel eens op "verkeerde ideeën" kunnen brengen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: schepen volgen met ais

Berichtdoor henkvd » 09 Feb 2014, 11:23

Voor de foto zou je contact op kunnen nemen met de plaatser van de foto, je moet alleen wel een account hebben bij marine traffic, mogelijk dat Rob Art je hier bij kan helpen.

De track gegevens worden maar een beperkte tijd opgeslagen, hoelang precies is me niet bekend, vraag de track maar op van een aantal willekeurige schepen, je zult zien dat het bij een x aantal dagen wel ophoudt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: schepen volgen met ais

Berichtdoor quichot » 09 Feb 2014, 11:57

Popeye schreef: en de pit bull blijft waarschijnlijk thuis.

Nee hoor, mijn echtgenote vaart doorgaans gewoon mee! :lol:

Maar wat je aansnijdt is idd een groeiend probleem. Daar ging dat schuttevaerartikeltje ook over. Over onze privacy, en de bedoelingen van Big Brother met z'n eventuele criminele trawanten maak ik me sowieso weinig illusies. En daarbij, een simpel gsm-metje is al te volgen. En voor deze gehaaide gilde zal het ook niet al te lastig zijn om tijdens een gezellig steigerpraatje namen, of zelfs adressen van passanten los te peuteren. ('Goh! Ook toevallig! Ik heb thuis nog een paar foto's/bouwtekeningen/verzin maar iets van dit schip, Ik doe ze wel even op de post!')

Henk, ik zal 's kijken of het niet al te veel speurwerk is om het te achterhalen. Anders laat ik het maar zo. Ik denk dat de eigenaar van dat jacht dat onder mijn mmsi-nummer met naam en toenaam vermeld wordt, wel vrij eenvoudig kan achterhalen via de jachthavens in Nijmegen en omgeving.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten