R.C.Grootveld schreef:.......
Het begint al met 'who is in charge':
In de luchtvaart is ATC de baas, dwz zij bepalen wat het vliegtuig moet doen; dit itt tot VTS in havens als Rotterdam, die zijn slechts adviserend resp. informerend. Alleen een loods zou je nog met ATC kunnen vergelijken, zijn/haar opdracht is bindend.
Bij een recent bezoek aan VTS Botlek werd dit ook expliciet toegelicht.
.......
Kleine correctie:
In de zeevaart is en blijft de kapitein ten alle tijde verantwoordelijk, ook als een loods aan boord is.
Aan boord heeft de loods een adviserende functie gebaseerd op gedetailleerde kennis van het vaarwater enz.
Een gezagvoerder kan / mag legaal afwijken van de adviezen van de loods indien hij dit nodig acht voor de veiligheid van opvarenden, schip en lading of ter voorkoming van een een aanvaring.
Indien het advies van een loods bindend zou zijn zou dat betekenen dat de loods de gezagvoerder vervangt mbt de eindverantwoordelijkheid voor de navigatie.
Hierover zijn diverse uitspraken door de raad van de scheepvaart gedaan waar een loods wel op zijn fouten werd gewezen maar de kapitein verantwoordelijk bleef in gevallen dat het advies van een loods een (bijna) aanvaring, stranding oid veroorzaakte.
kajoe schreef:.......
communicatie is vandaag de dag niet meer weg te denken hoe dan ook .
.......
Communicatie is het sleutelwoord voor deze hele discussie denk ik.
Hierbij gaat het voornamelijk om
de wil om te communiceren volgens de aangewezen en gebruikelijke methodes en aansluitend ook de moeite er voor nemen om bijbehorend certificaat te behalen.
Feit dat pleziervaart een hobby is en daardoor aan andere regelgeving onderhevig is doet er niets aan af.
Hoewel ik niet bekent ben met het fenomeen zweefvliegen denk ik toch een vergelijk te kunnen maken:
Een zweefvlieger is ook een hobbyist, deze hoeft geen brevet te hebben voor een Boeing 747 of A 380 maar ze communiceren ook via een radio communicatie middel en zullen het bijbehorende certificaat moeten hebben.
Gezien de hoogtes zou hij het in veel gevallen het best met een telefoon kunnen afdoen.
Op luchthavens Eelde en Terlet zullen ze ook wel een telefoon hebben staan.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten