Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor broekie » 07 Jun 2017, 07:43

Regelmatig maak ik bv contact met een binnenvaartschip om te passeren.
Sommige bruggen zien je aankomen, anderen moet je oproepen.
Zelf een (nood) situatie kunnen melden of een oproep op kunnen vangen om te assisteren.
Weerbericht en waarschuwingen uitluisteren op Marker- en IJsselmeer.
Zomaar wat dingen.

Een marifoon is een zeer belangrijk ding als je op allerlei wateren vaart, ook grotere en/of onbekendere.
Vaar je altijd alleen op de Nieuwkoopse plassen, heeft het niet zoveel zin.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2551
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor kajoe » 07 Jun 2017, 08:43

een grote reden dat vooral op vaarwaters voor de recreatie geen marifoon stations zijn is dat het nog een hele toer is om een wat station gerealiseerd te krijgen ,telecom is niet zo scheutig daar mee mede het zoeken naar welk kanaal er beschikbaar is in dat gebied ,daarom gebruiken ze daar dan maar telefoontjes ,maar veel stations waar VHF aan wezig is kappen ze je bellen af en krijg je de raad gebruik maar de marifoon of de aanwezige meld knop.en dat vooral op posten van waar meerdere bruggen bediend worden.
kajoe
 
Berichten: 1399
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jun 2017, 09:23

kajoe schreef:een grote reden dat vooral op vaarwaters voor de recreatie geen marifoon stations zijn is dat het nog een hele toer is om een wat station gerealiseerd te krijgen ,telecom is niet zo scheutig daar mee mede het zoeken naar welk kanaal er beschikbaar is in dat gebied ,daarom gebruiken ze daar dan maar telefoontjes ,maar veel stations waar VHF aan wezig is kappen ze je bellen af en krijg je de raad gebruik maar de marifoon of de aanwezige meld knop.en dat vooral op posten van waar meerdere bruggen bediend worden.

Voor schip-schip heb je geen wal infrastructuur nodig, dus dat argument begrijp ik niet helemaal.

En dat 'posten' (VTS/Centrale brugbediening) je naar de marifoon verwijzen kan ik begrijpen; die zitten helemaal niet te wachten op telefoontjes van pleziervaart die niet bereid is om te investeren.

Maar goed, ieder zijn keuze:
De een pakt z'n telefoon en/of gaat naar de wal om op een knop te drukken of wacht rustig af tot dat grote schip gedraaid is.
De ander pakt gewoon de marifoon en weet direct dat hij binnen een paar minuten door de brug/sluis kan of hoort van de schipper dat hij gewoon rustig kan passeren.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor kajoe » 07 Jun 2017, 11:31

wat ik bedoeld is de wal stations dat zijn de bruggen sluizen en verkeers centrale,s in heel speciale gevallen krijgen ze ook kanaal 10 er bij maar dat is niet zo eenvoudig .
kajoe
 
Berichten: 1399
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jun 2017, 13:02

kajoe schreef:wat ik bedoeld is de wal stations dat zijn de bruggen sluizen en verkeers centrale,s in heel speciale gevallen krijgen ze ook kanaal 10 er bij maar dat is niet zo eenvoudig .


Ik begrijp niet waarom dat zo moeilijk is, heeft niets met frequentieruimte te maken, 10 is 10, door heel Europa.
Een zender regelen is zo gebeurd, spreek uit ervaring; dus dat is de issue niet.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat je nu wilt zeggen.....
Waarom zou een walstation uberhaupt 10 zouden moeten hebben? 10 is voor schip-schip, niet voor schip wal; daar zijn andere kanalen voor.
Al die kanalen met hun max vermogen en simplex/duplex/semiduplex is niet voor niets.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor broekie » 07 Jun 2017, 13:45

Zijn cursussen voor om te leren hoe je met een marifoon omgaat. :D :D
Maar niet iedereen is daarvan overtuigd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2551
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jun 2017, 15:13

broekie schreef:Zijn cursussen voor om te leren hoe je met een marifoon omgaat. :D :D
Maar niet iedereen is daarvan overtuigd.

Zolang je niet overtuigd bent van het nut van marifoon, heeft die cursus ook niet zoveel zin.
Verder is de materie dermate simpel, dat je daar echt geen cursus voor nodig hebt; gewoon boekje goed doorlezen lezen en examen doen.

Maar misschien heb ik met m'n militaire en luchtvaart achtergrond wat makkelijker praten ..... :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor kajoe » 07 Jun 2017, 15:46

als je je wereldje is wat zou uitbreiden ,zou je merken hoe er in de binnen en Rijnvaart aan toe gaat met VHF ,en dus ook op de zee en kustvaart .
en hoe belangrijk het kan zijn .
eigenlijk net zo als in de lucht vaart als de communicatie. uitvalt of er piloten net zo overdenken dan word het een chaos en zullen ze niet lang meer in de lucht zijn .
ik zie in de vliegerij de mannen al met een gsm communiceren ,tja effe het vliegveld bellen dat je wild landen ,enz .
communicatie is vandaag de dag niet meer weg te denken hoe dan ook .
maar zo als ik al eerder heb gezegd ieder maakt het voor zichzelf uit.
kajoe
 
Berichten: 1399
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jun 2017, 16:36

Het toeval wil, dat ik structureel tussen de 'Rijnvaart' zit en aan het marifoonverkeer weinig bijzonders merk.
Het gaat gewoon over de reguliere dingen, zoals het afspreken van manouevres als, kruisen, oplopen, SB/SB, auto afzetten etc.
Voor de rest is het bekende oproepen en 'dubbel' om even te OH'en; sommige veerponten kondigen hun vertrek aan op 10.
Ofwel, geen verschil met wat ik jaren lang in Friesland op het PMK hoorde.

In VTS gebieden is het vooral de VTS post die aan het woord is en info verstrekt aan/over ieder die zich meldt, pleziervaart incluis.
Want itt wat er in de boeken staat ("Pleziervaart uitgerust met marifoon moet(!) uitluisteren op blokkanaal, maar hoeft zich niet te melden), wordt dit wel degelijk geadviseerd en op prijs gesteld.

Het is me dan ook nog steeds niet duidelijk, waar je op doelt resp. waarom walposten 10 zouden moeten hebben.

Inzake luchtvaart (toevallig mijn vakgebied):
Die vergelijking gaat niet op, want hoewel er zeker overeenkomsten zijn, is er op dit vlak een wereld van verschil.

Het begint al met 'who is in charge':
In de luchtvaart is ATC de baas, dwz zij bepalen wat het vliegtuig moet doen; dit itt tot VTS in havens als Rotterdam, die zijn slechts adviserend resp. informerend. Alleen een loods zou je nog met ATC kunnen vergelijken, zijn/haar opdracht is bindend.
Bij een recent bezoek aan VTS Botlek werd dit ook expliciet toegelicht.

Verder communiceren vliegtuigen onderling in principe niet, want alles wordt door ATC bepaald.
Er zijn echter wel eens situaties dat 2 kisten wat met elkaar afstemmen (heeft meestal een pragmatische achtergrond) en dit vervolgens aan ATC voorleggen. Zonder hun toestemming mag je niets!

Overigens heeft zo'n beetje elk lijntoestel tegenwoordig gewoon telefoon aan boord om met de thuisbasis te bellen resp. gebeld te worden en is er een systeem waarmee informatie over en weer uitgewisseld kan worden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Roelof » 07 Jun 2017, 19:11

R.C.Grootveld schreef:.......
Het begint al met 'who is in charge':
In de luchtvaart is ATC de baas, dwz zij bepalen wat het vliegtuig moet doen; dit itt tot VTS in havens als Rotterdam, die zijn slechts adviserend resp. informerend. Alleen een loods zou je nog met ATC kunnen vergelijken, zijn/haar opdracht is bindend.
Bij een recent bezoek aan VTS Botlek werd dit ook expliciet toegelicht.
.......


Kleine correctie:
In de zeevaart is en blijft de kapitein ten alle tijde verantwoordelijk, ook als een loods aan boord is.
Aan boord heeft de loods een adviserende functie gebaseerd op gedetailleerde kennis van het vaarwater enz.
Een gezagvoerder kan / mag legaal afwijken van de adviezen van de loods indien hij dit nodig acht voor de veiligheid van opvarenden, schip en lading of ter voorkoming van een een aanvaring.

Indien het advies van een loods bindend zou zijn zou dat betekenen dat de loods de gezagvoerder vervangt mbt de eindverantwoordelijkheid voor de navigatie.
Hierover zijn diverse uitspraken door de raad van de scheepvaart gedaan waar een loods wel op zijn fouten werd gewezen maar de kapitein verantwoordelijk bleef in gevallen dat het advies van een loods een (bijna) aanvaring, stranding oid veroorzaakte.


kajoe schreef:.......
communicatie is vandaag de dag niet meer weg te denken hoe dan ook .
.......


Communicatie is het sleutelwoord voor deze hele discussie denk ik.

Hierbij gaat het voornamelijk om de wil om te communiceren volgens de aangewezen en gebruikelijke methodes en aansluitend ook de moeite er voor nemen om bijbehorend certificaat te behalen.
Feit dat pleziervaart een hobby is en daardoor aan andere regelgeving onderhevig is doet er niets aan af.

Hoewel ik niet bekent ben met het fenomeen zweefvliegen denk ik toch een vergelijk te kunnen maken:
Een zweefvlieger is ook een hobbyist, deze hoeft geen brevet te hebben voor een Boeing 747 of A 380 maar ze communiceren ook via een radio communicatie middel en zullen het bijbehorende certificaat moeten hebben.
Gezien de hoogtes zou hij het in veel gevallen het best met een telefoon kunnen afdoen.
Op luchthavens Eelde en Terlet zullen ze ook wel een telefoon hebben staan.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten