Ik kende de kettingplicht ook niet eerder dan dat we een Maril sloep inruilde en wilde verzekeren.
Onze voormalige demoboot was een cabrio uitvoering en desgewenst gemakkelijker te stelen dan een sloep (daar hoefde geen slot op)
Maar mijn logica daarover werkte niet, de verzekering kijkt simpelweg naar cijfers.
Quichot,
Ik probeer mijzelf niet tegen te spreken door vooral veel accumassa te adviseren wat niet te tillen is.
Vraag het de verzekering: Wat wordt er vaker uit sloepen gepikt, heel zware accu's of motoren?
Verzin zelf maar hoe je gemakkelijk een sloep kan stelen, dan heb je meteen de complete boot te pakken..
Je loopt in een overall naar de havenmeester (ik begin met het meest lastige scenario waarbij de sloep in een jachthaven ligt en niet eens wild), je geeft hem een visitekaartje (uiteraard nep) en zegt dat je voor sloep zus en zo komt op ligplaats nummer xxx (dat ben je vooraf even zelf gaan bekijken).
Je komt in opdracht van de eigenaar om de sloep voor service mee te nemen en weg ga je met de sloep.
Dan heb je voor 50.000 euro meegenomen en in een overall, goedkope nep visitekaartjes en in een pet plus nepbaard geïnvesteerd, reken maar uit..
Dat verplichte slot is daarna een wassen neus om te verwijderen.
De verzekering moet immers iets bedenken wat diefstal een beetje kan voorkomen.
Oei, een gat in de markt