PC Navigo en AIS systeem.

communicatie en navigatie apparatuur

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor henkvd » 06 Sep 2021, 10:39

Je hebt de AIS van Navigo niet nodig, om je extra antenne probleem te omzeilen. Het aantrekkelijkst is als je nog geen AIS transponder hebt voor een model te kiezen met een ingebouwde antenne splitter, dan deel je de antenne van 1 VHF met de AIS.

BV alles hier met een ingebouwdeantenne splitter voldoet https://www.georgekniest.nl/categorie/1 ... nders.html
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Marcel Spoor » 06 Sep 2021, 10:57

Dank je wel Henk, Die 924 lijkt mij dan een goede optie om te nemen. Daar zit ook die stroom en data kabel bij waarnaar je al eerder verwees. Misschien weer een domme vraag, maar die data kan ik dus ook weergeven in het PC Navigo scherm van de laptop ? De verkoper van George Kniest zegt namelijk dat ik er dan ook een aparte kaartplotter en elk jaar nieuwe kaarten moet aanschaffen.

Grtz, Marcel.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor henkvd » 06 Sep 2021, 12:25

Welke versie oc navigo heb je ?

Verkoper bedoelt geupdate kaart materiaal, heel belangrijk is dat voor binnenwater niet.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Marcel Spoor » 06 Sep 2021, 12:45

Hoi Henk, ik heb de 2020 versie nog. Door omstandigheden (gezondheid), ben ik nu pas weer lekker met de boot bezig. Dus ik ga alvast opzoek naar de update van 2022.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Wolf1 » 06 Sep 2021, 13:03

zou maar voor de update van 2021 gaan, 2022 komt op zijn vroegst januari en kost dan in jouw geval 2x de update van 2021 !
Alweer Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor kajoe » 06 Sep 2021, 13:08

tja et kan met 1 marifoon antenne .
maar de installateurs vn agentschap telecom/kpn wijzen het af beter van aparte antennes zeggen zij ivb met storingen .
kajoe
 
Berichten: 1375
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Marcel Spoor » 06 Sep 2021, 13:31

Wolf1 schreef:zou maar voor de update van 2021 gaan, 2022 komt op zijn vroegst januari en kost dan in jouw geval 2x de update van 2021 !
Alweer Gr. Wolf1


Thnx, ga ik die maar aanschaffen eerst.

Grtz, Marcel.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor Marcel Spoor » 06 Sep 2021, 13:38

kajoe schreef:tja et kan met 1 marifoon antenne .
maar de installateurs vn agentschap telecom/kpn wijzen het af beter van aparte antennes zeggen zij ivb met storingen .


Hey Kajoe, dat kan ik deels begrijpen. Elk systeem zijn eigen zend/ontvangantenne. Maar zelfs de vooraanstaande merken hebben hun apparaten voorzien van een antenne splitter, on board zogezegd. Dit zullen zij weloverwogen gedaan hebben denk ik dan.

Grtz, Marcel.
Marcel Spoor
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Aug 2021, 17:05
Woonplaats: Almere-buiten
ligplaats: Biddinghuizen
info: Faber kruiser - 12meter lengte bij 4 meter. Motor DAF DA 475.

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor henkvd » 06 Sep 2021, 15:18

Voor beroeps is het geen keuze dan mag het zelfs niet en moet de AIS zijn eigen VHF antenne, voor een jacht , geen zorgen de splitter ingebouwd in de AIS is een prima oplossing.
Losse spliters die zijn er ook, daar ben ik geen voorstander van.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: PC Navigo en AIS systeem.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Sep 2021, 22:30

Marcel Spoor schreef:Ook duidelijk en qua aansluiten een peuleschil. MAAR, dan heb je het waarschijnlijk over de AIS welke door PC Navigo geleverd wordt toch ? Deze heeft echter weer een aparte VHF antenne nodig. En daar hik ik een beetje tegenop. Ik heb twee marifoons aan boord dus ook twee Banten antennes en dan zou ik er nog een antenne bijkrijgen op dek. Of heb jij een ander type AIS met ook een antenne splitter en een USB uitgang ?

Groetjes, Marcel.

Ik heb een aparte AIS met een eigen antenne (ik houd niet van splitters) en daar zit een USB kabel aan die ik in de PC plug.
Ik werk niet met PC Navigo, maar met OpenCPN maar dat zou voor wat betreft het AIS signaal niet uit mogen maken; NMEA is NMEA en USB is USB
Ik ken PC Navigo niet, maar als die daar niet mee om kan gaan vind ik dat een minpuntje en zou voor mij een no-go zijn.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten