Byl54 schreef:Een marifoon verplicht stellen?
Beperkt ja.
Indien je op de recreatie wateren bent (en blijft) hoef je geen marifoon te hebben en dus ook niet uit te luisteren.
Ga je gebruik maken van wateren welke ook door de beroepsvaart gebruikt worden dan zou een marifoon verplicht moeten zijn.
Zie de beroepsvaarwegen in deze als de autowegen en snelwegen, daar mag je met een E-bike, fiets, brommer of scootmobiel ook niet op.
Wil je er wel gebruik van maken dan moet je investeren in een rijbewijs, een voertuig welke op deze wegen is toegestaan en de bijbehorende regels kennen.
De NL waterwegen worden steeds als algemeen bezit geschouwd waar het "vrijheid blijheid" gehaalte erg hoog is.
Veel mensen staan er niet bij stil dat de oorsprong van waterwegen ligt in a) afwatering van de lage landen en b) het waren ooit de verkeersaders door ons land (en zijn dat nog steeds).
Het is normaal dat verkeersregels dan van toepassing zijn en deze worden af en toe aangepast al naar gelang de behoefte ontstaat.
Het vreemde is dat als iets geld gaat kosten of er een beperkende maatregel komt iedereen op z'n achterste benen gaat staan en alleen maar protesteerd.
Als een nieuwe maatregel bestaande wetten versoepeld hoor je (bijna) niemand, een leuk voorbeeld hiervan is de max snelheid verhogen van 100 km/h naar 130 km/h (waar mogelijk). Behalve Veilig Verkeer Nederland was niemand er op tegen.
Om die fietser en auto toch nog eens aan te halen:
Fietsers en auto's hebben wel degelijk communicatie middelen zonder dat er gesproken wordt:
Een hand uitsteken of knipperlicht gebruiken als je wilt afslaan, alarm lichten als een auto plotseling stil komt te staan op de doorgaande weg, remlichten als je afremt enz., Allemaal verplicht maar dusdanig ingeburgerd dat het vanzelfsprekend is geworden.
Hoe wil je dit kenbaar maken op het water met een boot?
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten