Marifoon verplicht?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jun 2017, 23:32

Noordvaarder schreef:Dan hoop ik dat jij net over de dijk voorbij fietst.Jij blij,ik blij. :mrgreen: :mrgreen:

Ik fiets niet vaak over dijken, ik vaar er meestal tussen ......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Bobbob » 01 Jul 2017, 22:20

Dit heb ik van de "Vlaamse Pleziervaart Federatie" geplukt :
Nieuws van het BIPT

Het BIPT deelt namelijk mee dat beslist werd om de certificaten van "radiotelefonist van scheepsstations" (VHF) en "SRC" niet langer om de vijf jaar te verlengen. Dat wil zeggen dat de certificaten afgeleverd of verlengd vanaf juni 2012, onbeperkt geldig blijven. Wie voor deze datum al verlengd had zal dat dus nog éénmaal moeten doen.
Mijn levensmoto is een Honda Gold Wing super bike 1800cc 6flat .
Bobbob
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 22 Feb 2017, 05:11
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor quichot » 02 Jul 2017, 09:54

De praktijk van alledag is dus dat sommige verkeersdeelnemers simpelweg niet kunnen horen wat andere verkeersdeelnemers van plan zijn. Dat is toch raar?
Zoals zelfs een fiets moet beschikken over deugdelijke remmen, reflectoren en een goedwerkende bel, zo zou een marifoon moeten behoren tot de verplichte standaarduitrusting van een vaartuig dat deelneemt aan verkeer op doorgaande vaarwegen. Daarmee sluit je zeilbootjes en andere spelevaardingen op recreatieplassen uit.
Mijn eerste marifoon kostte 1800 gulden, en tijdens testen aan boord door de PTT moest ik van de beambte de naam van mijn schip spellen in het radioalfabet. Dat was mijn 'examen'. Wassen neus dus.

Nu hoef je het voor de kosten niet meer te laten. Dus houd op met die eeuwige discussie en stel het gewoon verplicht op doorgaande vaarwegen. Maar vergeet dat stompzinnige examen. Dat stamt echt nog uit de tijd van de zendamateurs. En ik heb nog nooit een beroepsschipper horen roepen: dit is de Pax voor de Dolfijn hoort u mij over?
Mij maak je niet wijs dat gebruikers zonder examen geen idee hebben hoe een marifoon in de praktijk verantwoord te gebruiken is. En dan zeuren over die drie tientjes voor registratie...manmanman.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Roelof » 02 Jul 2017, 10:39

Idd een hele andere invalshoek zoals Quichot het stelt.
- Overal waar je beroepsvaart tegen kunt komen marifoon plicht
- Geen Marifoon examen (beroep doen op gezond verstand van de gebruikers)
- Kleine plezierbootjes zoals speedboten, zeilboten, waterscooters ed kunnen altijd een waterdichte "hand held" marifoon meenemen als deze beroepsvaarwegen willen gebruiken / kruisen.
- Bij aankoop verplicht registreren en er zou een eenvoudige en duidelijke toelichting mbt het gebruik en regelgeving van de marifoon standaard moeten worden meegeleverd.
- Op het niet naleven van de regels zou een forse boete mogen staan!

Het zou de toegang tot marifoon bezit & gebruik laagdrempeliger maken en daarmee een grote positieve bijdrage zijn voor de veiligheid van iedereen die zich op het water bevindt.
Nu de overheid nog overtuigen............

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Byl54 » 02 Jul 2017, 10:41

Een marifoon verplicht stellen?
Hoe vaak denkt u zou ik hem gebruiken en waar? Vaargebied is hoofdzakelijke Friese meren.
Een enkel keer naar Vreeswijk, Blokzijl, randmeren, Vecht, Nieuwegein. De vergelijking met fiets is gaat niet op, een schip kan geluidsseinen (div.soorten) geven. De verkeersdeelnemers kunnen ook niet onderling communiceren (vrachtauto –pers.auto).
Verplichten is geen goede zaak, de verantwoording moet bij de verkeersdeelnemer liggen en niet allerlei regels, technieken bedenken en daar dan weer op controleren.
Dank aan uw fietsers verkeersregels en het stoppen voor verkeeslichten.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Jul 2017, 11:05

Byl54 schreef:de verantwoording moet bij de verkeersdeelnemer liggen
:lol: :lol: :lol: :lol:
De praktijk van alle dag in de samenleving laat regelmatig zien dat het gros van de Nederlandse bevolking niet weet wat "verantwoordelijkheid nemen" inhoud, laat staan dat ze er mee om kunnen gaan.

Byl54 schreef:regels, technieken bedenken en daar dan weer op controleren.

Regels zijn bedoeld om mensen te sturen ..... vooraf.... om te voorkomen dat er ongewenste situaties ontstaan.

Want itt wat vele denken, leiden minder weten tot meer regels, rechtzaken etc. etc.

De VS is wat dat betreft een prachtig voorbeeld
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor quichot » 02 Jul 2017, 11:37

Byl54 schreef: De vergelijking met fiets is gaat niet op.

Met die fiets bedoelde ik alleen maar te zeggen dat het volstrekt normaal én geaccepteerd is om aan een voer- of vaartuig dat deelneemt aan het verkeer bepaalde eisen te stellen.
Hoe vaak ik niet hoor bij sectoren met meld- dan wel uitluisterplicht: 'tweemaal pleziervaart boven de brug, niet gemeld! Met andere woorden: geen begin van een idee wat die van plan zijn dus hou het maar weer in de gaten, naast het verkeer dat zich wél heeft gemeld, en waarvan je wél weet wat die gaan doen. Maar ja, als je daar vaart zonder marifoon, dan weet je niet eens dat anderen over je praten. En waken.
Het Is simpelweg niet meer van deze tijd. En dat heeft verder niks met regeltjes te maken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Roelof » 02 Jul 2017, 11:47

Byl54 schreef:Een marifoon verplicht stellen?


Beperkt ja.
Indien je op de recreatie wateren bent (en blijft) hoef je geen marifoon te hebben en dus ook niet uit te luisteren.
Ga je gebruik maken van wateren welke ook door de beroepsvaart gebruikt worden dan zou een marifoon verplicht moeten zijn.
Zie de beroepsvaarwegen in deze als de autowegen en snelwegen, daar mag je met een E-bike, fiets, brommer of scootmobiel ook niet op.
Wil je er wel gebruik van maken dan moet je investeren in een rijbewijs, een voertuig welke op deze wegen is toegestaan en de bijbehorende regels kennen.

De NL waterwegen worden steeds als algemeen bezit geschouwd waar het "vrijheid blijheid" gehaalte erg hoog is.
Veel mensen staan er niet bij stil dat de oorsprong van waterwegen ligt in a) afwatering van de lage landen en b) het waren ooit de verkeersaders door ons land (en zijn dat nog steeds).
Het is normaal dat verkeersregels dan van toepassing zijn en deze worden af en toe aangepast al naar gelang de behoefte ontstaat.
Het vreemde is dat als iets geld gaat kosten of er een beperkende maatregel komt iedereen op z'n achterste benen gaat staan en alleen maar protesteerd.
Als een nieuwe maatregel bestaande wetten versoepeld hoor je (bijna) niemand, een leuk voorbeeld hiervan is de max snelheid verhogen van 100 km/h naar 130 km/h (waar mogelijk). Behalve Veilig Verkeer Nederland was niemand er op tegen.

Om die fietser en auto toch nog eens aan te halen:
Fietsers en auto's hebben wel degelijk communicatie middelen zonder dat er gesproken wordt:
Een hand uitsteken of knipperlicht gebruiken als je wilt afslaan, alarm lichten als een auto plotseling stil komt te staan op de doorgaande weg, remlichten als je afremt enz., Allemaal verplicht maar dusdanig ingeburgerd dat het vanzelfsprekend is geworden.
Hoe wil je dit kenbaar maken op het water met een boot?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor esmeralda » 02 Jul 2017, 11:59

Natuurlijk verplicht gaan stellen.
Of kunnen wij het niet onderling regelen met een Groeps app van de sluiswachter 8-)
Ik zou de verplichting starten met vaarbewijs 2 vaarwater dat lijkt mij wel wat.
esmeralda
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 16:19
ligplaats:
info:

Re: Marifoon verplicht?

Berichtdoor Byl54 » 02 Jul 2017, 12:02

Mee eens dat een aantal regels niet meer van deze tijd zijn. Men zou pleziervaart en beroeps moeten scheiden, geen pleziervaart waar beroeps is. Als ik met me bootje de sluis bij Hagestein in wil, dan moet de zelfde beroepsvaart die eerder in gehaald is, eerst de sluis in , kan ik in het schroefwater liggen en verderop het zelfde schip weer in halen. Schepen met oude motoren verbieden in steden, het is van het zotte dat ik met me 50 jaar oude Daf wel mag varen en met de vrachtwagen geen winkels mag bevoorraden.
Maar of het dan allemaal met een marifoon zoveel leuker en veiliger wordt??
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten