Handheld marifoon huren?

communicatie en navigatie apparatuur

Handheld marifoon huren?

Berichtdoor hanzepanz » 21 Mei 2024, 13:11

Hallo watersporters,

Sinds kort heb ik mijn basiscertificaat marifonie (dwz ik ben geslaagd en heb het aangevraagd bij RDI). Over een paar weken gaan we een weekje varen in Friesland met een gehuurde boot. Een handheld marifoon kopen nog voor deze vakantie gaat heel waarschijnlijk niet lukken (qua doorlooptijd van de registratie). Dus vroeg ik met af of het mogelijk is een handheld marifoon (met portosec registratie) te huren. Ik heb wel gezocht en vind wel sites die marifoons verhuren, maar dan alleen aan bedrijven of evenementen.
Weet iemand of er bedrijven zijn die dit doen?

Groet,
Hans
hanzepanz
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 21 Mei 2024, 12:58
ligplaats:
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor heuvels » 21 Mei 2024, 14:14

Huren zal niet zo gemakkelijk zijn, die dingen moeten op naam staan om te mogen gebruiken.
Maar wat let je om een marifoon al vast te kopen? Met alleen uitluisteren heb je er ook al plezier van. En voor noodgevallen kun je hem altijd wel gebruiken om te zenden!
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Mopolcamper » 21 Mei 2024, 19:37

In principe heb je binnen de provinciegrens van Fryslan ( er van uit gaande dat je niet het Wad opgaat) geen marifoon nodig. Er zijn weliswaar een aantal op afstand bediende bruggen, maar deze hebben alle een meldknop. Bovendien levert de provincie een gratis app op je telefoon ( watersport) incl. kaart, waarop je ook de brugbediening kunt activeren.
Mopolcamper
 
Berichten: 584
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor kajoe » 22 Mei 2024, 15:27

vergeet niet dat een marifoon niet alleen op naam staat maar ook op scheepsnaam .atis nummer
het zou mogelijk zijn een marifoon op naam te krijgen maar niet in de huur als particulier en dat je hem ook niet op land mag gebruiken .
ik zou er een telefoontje aan agentschap telecom aan wagen sorry maar dat is beter dan van allerlei antwoorden van iedereen .
verder met de opmerking in friesland heb ik hem niet nodig jammer dat er zijn die er zo over denken er zijn veel meer mogelijk heden mee
en kom dan niet aan tja meer met mijn mobieltje enz .
kajoe
 
Berichten: 1399
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Mopolcamper » 22 Mei 2024, 20:00

Ik ontken niet dat een marifoon nog andere mogelijkheden heeft Kajoe. Feit is wel, dat de volledige huurvloot in Fryslan zonder marifoon zich ook best redt. De vraagsteller is het meest geholpen met een bijdrage waar hij wat aan heeft. Dat heb ik geprobeerd te doen.
Mopolcamper
 
Berichten: 584
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Renegade » 22 Mei 2024, 22:38

kajoe schreef:............ maar ook op scheepsnaam .

Volgens mijn info klopt dat niet, want dat zou betekenen dat anderen dan de eigenaar ,niet met de boot zouden kunnen varen en gebruik kunnen maken van hun eigen handheld.
Voorbeeld: er zijn opstappers die plezierjachten overvaren van A naar B voor derden ,en die hun eigen licentie en onder eigen naam geregistreerde handheld marifoon meenemen en gebruiken. Daar kan nooit de naam van een vaartuig in staan.
Hetgeen kajoe vermeld ,zou beteken dat derden die gebruikmaken van een in de boot aanwezige marifoon,wettelijk in overtreding zijn bij gebruik daarvan,omdat de licentie voor gebruik
en registratie van dat toestel op naam van iemand anders staat.
Renegade
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Amersfow » 23 Mei 2024, 07:44

Dat lijkt mij dan weer stug. Het hele verhaal van die Atis is toch dat na elke keer de Talk knop los te laten de digitale code doorkomt welk schip het betreft. Die hoort bij de boot.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor kajoe » 23 Mei 2024, 08:55

bij overheden hebben ze ook hand marifoons die op verscheidene locaties gebruikt worden .
maar die hebben meest de brug en sluis en de posten nummers er in plus hun eigen nummers van in de dertig en veertig voor rws klpd en boten en meldkamers .
in bijzondere gevallen kan men er ook enkele navigatie kanalen in krijgen zoals wij hadden .dit als het nodig was voor de veiligheid en bv schepen in de mist te kunnen waarschuwen .
deze hand held kon dan eventueel in een groter gebied gebruikt worden .
deze stonden niet op naam meer op naam van een object waar men ook een marifoon installatie had met alleen de brug en sluis nummers .
kajoe
 
Berichten: 1399
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Renegade » 23 Mei 2024, 12:17

Amersfow schreef:Dat lijkt mij dan weer stug. Het hele verhaal van die Atis is toch dat na elke keer de Talk knop los te laten de digitale code doorkomt welk schip het betreft. Die hoort bij de boot.

Ik vind het vreemd ,dat je niet inhoudelijk reageerd op mijn posting, maar je gelijk wel wilt halen door (nogmaals) toe te voegen dat de Atis van de boot .
Je toevoeging voegt dus feitelijk niks toe ,want dat is bekend.
Het gaat hier in dit draadje om een " handheld" marifoon
Dan maar een de vraag die direct op jouw van toepassing kan zijn , misschien heb je daar dan wel een antwoord.

Jij bezit een grote zeewaardige jacht.
Nu wil je deze laten overvaren naar Spanje ,je hebt zelf echter geen tijd om dat te doen.
Dus huur je daar dan externe mensen daarvoor in .
Deze mensen hebben zelf apparatuur bij zich voor communicatie,echter bij je aan boord is het ook aanwezig.
Hoe denk jij dan op welke manier de communicatie via marifoon legaal moet verlopen?
Renegade
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Handheld marifoon huren?

Berichtdoor Amersfow » 23 Mei 2024, 19:31

Ze moeten dan de boordmarifoon gebruiken. Tip voor jou; als je de betweter uit wilt hangen stel ik voor dat je nog even een cursus Nederlands gaat volgen, staat zoveel beter :) Pobody is nerfect
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1955
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: rene79shovel en 16 gasten