waarom is deze boot zo zwaar?

Re: waarom is deze boot zo zwaar?

Berichtdoor quichot » 22 Dec 2013, 12:09

Bericht door quichot » wo 13 nov 2013, 14:36

De vulling heeft geen gesloten celstructuur, anders had er geen water in kunnen doordringen. Met andere woorden, dan kan je het er ook weer uit laten lopen. Je zou de boot dan op z'n spiegel moeten neerzetten, en zowel op het laagste als op het hoogste punt een gat boren, anders trekt het weglopende water een vacuum. En dan maar wachten...
Als ik zo naar de inzinking kijk (zwarte aanslag), dan moet het gevaarte (L x Br 4,50 x 1,60 mtr?) bijna 400 kilo wegen. (opp. op waterlijn zal ongeveer 4,3 x 1,4 mtr zijn, x verjongingsfactor belijning van ong. 0,6 = 3,61 mtr2, en dat bij een gemiddelde inzinking van zeker 10 cm). Dus ga er maar van uit dat er bijna 300 liter water in zit. Dus met een emmertje red je het niet!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: waarom is deze boot zo zwaar?

Berichtdoor Stylerider » 22 Dec 2013, 12:09

Bericht door Stylerider » do 14 nov 2013, 16:37

Helaas zuigen alle schuimsoorten vroeger of later water op. Ook die met een zogenaamde gesloten celstructuur. Een ander probleem is dat sommige schuimsoorten gewoon op den duur zacht worden of zelfs verpulveren (PU schuim)
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: waarom is deze boot zo zwaar?

Berichtdoor Lotte » 22 Dec 2013, 12:09

Bericht door Lotte » vr 15 nov 2013, 12:30

Kan het zo zijn dat het water via allerlei beslag, wat met schroeven gemonteerd zit op de boot, in de holle ruimte druppelt? Veel consoleboten en ook sloepen zijn tegenwoordig dubbelwandig en zullen daar dus ook last van hebben. In mijn polyester sloep zit een loosdop die naar voren wijst, in een verlaagd deel achterin de boot, eigenlijk op de kopse kant van de dubbele bodem. Mijn boot moet er nog uit, zal dan dit dopje eens losdraaien, kijken of er iets uitkomt.

Bert
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: waarom is deze boot zo zwaar?

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 12:10

Bericht door shaco » vr 15 nov 2013, 17:35

Tegenwoordig zijn polyester boten bijna allemmal dubbel geschaald, zit ook geen schuim meer in. Oudere en goedkopre visboten hebben vaak een enkele schaal met dubbele bodem, ib deze bodem spuiten ze vaak pur oid. Deze dubbele bodems polyesteren ze in de boot, tot tegenstelling dubbele schaal is deze vast en hierdoor niet zonder te zagen\slijpen verwijderbaar.
Vaak door ouderdom komen er haarscheurtjes in de aanhechtingen waardoor water in de bodem komt. Je ziet ook vaak belletjes verschijnen als je op deze punten druk zet.
Console boten zijn vaak zelf lozend en voorzien van stop.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: waarom is deze boot zo zwaar?

Berichtdoor martin80 » 22 Dec 2013, 12:10

Bericht door martin80 » ma 25 nov 2013, 20:59

We hebben inmiddels een klein gaatje aan de binnenkant geboord, er lijkt geen water of schuim in de dubbele bodem te zitten.Je kan naar binnenkijken en we hebben met een latje gevoeld en die blijft droog. Kan het zijn dat deze boot meerdere cellen in de dubbele bodem heeft en dat er een andere cel is volgelopen?

het viel ons tevens op, dat er vrij dik polyester is gebruikt voor de bodems, maar dan kan dit toch nog steeds niet het normale gewicht van deze boot zijn?
martin80
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 Apr 2014, 16:38
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: waarom is deze boot zo zwaar?

Berichtdoor Lotte » 22 Dec 2013, 12:10

Bericht door Lotte » ma 25 nov 2013, 22:15

Maar is 200 kg wel echt zwaar voor zo'n boot? Mijn sloepje is 4,7 mtr en weegt 380 kg. daar zit een Honda 15 pk achter en gaat ook niet sneller dan 14 km/u. Dus hebben we het wel over iets wat niet klopt of?

Bert
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: waarom is deze boot zo zwaar?

Berichtdoor Klaver vier » 22 Dec 2013, 12:10

Bericht door De Stoere » ma 25 nov 2013, 22:24

Ik zou in het gaatje een beetje keukenrol duwen even wachten en dan kijken of het nat optrekt, de keuken rol neemt heel goed vocht op,dan zie je meteen of er vocht in zit werkt veel beter als met een latje.Als ik bijvoorbeeld vermoed dat er in een cv installatie een klein lekje zit hou ik er een stuk keukenrol tegen aan en je ziet het meteen op het stuk keukenrol,werkt perfekt Gr René ( De stoere).
Klaver vier
 

Re: waarom is deze boot zo zwaar?

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 12:11

Bericht door shaco » di 26 nov 2013, 16:39

200 kg is echt veel voor dit type boot, zit ook registratie op wat betekend dat het een snelle motorboot betreft. Dus meer dan 20 kmph. Mijn console weegt 180 en dat is meer boot dan de jouwe.
Waar zit het meeste gewicht? Anders gezegd waar tilt hij het zwaarst??
Geen plekken waar opnieuw gepolyester is??? Misschien is er ballast ingezet om opkomende punt te voorkomen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: waarom is deze boot zo zwaar?

Berichtdoor martin80 » 16 Apr 2014, 16:42

Ik ben nu weer een stukje verder met de boot, en mijn nieuwe inzicht is dat dit toch echt het normale gewicht is. Als ik alleen al kijk hoe zwaar het touw rondom is, dan klopt dit gewicht wel denk ik. Hangt denk ik ook erg af van het type boot!
martin80
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 Apr 2014, 16:38
ligplaats: Amsterdam
info:

Re: waarom is deze boot zo zwaar?

Berichtdoor gast » 16 Apr 2014, 19:51

Dan is het gewoon een dik gepolyesterde boot.
Helder advies van mijn kant, niet op je tenen laten valen ;)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten