Valt deze spiegel nog te redden?

Valt deze spiegel nog te redden?

Berichtdoor timotje231 » 22 Dec 2013, 11:57

Bericht door timotje231 » do 27 jun 2013, 15:16

Hallo,
Ik heb een gratis bootje gekregen om op te knappen, maar ik zit met een probleempje,
De spiegel van mij is in slechte staat volgensmij, er zitten 2 scheuren in, 1tje van ong 2 cm, en de andere van ong 4 cm, zijn hele dunne scheurtjes, gaat ook alleen open als ik er aan trek, anders is ie gewoon dicht., deze spiegel moet een motor van ong 7-8 pk gaan dragen. Hopelijk kunnen jullie er iets over zeggen.

Hier paar foto's

voorkant spiegel:
Afbeelding

Zijkant van de spiegel:
Afbeelding

Achterkant van de spiegel:
Afbeelding

De kleine scheur:
Afbeelding

De grotere scheur:
Afbeelding

Ik zag ook op youtube dat mensen hun hele spiegel zelf maken van planken hout op maat schijden?, zou dat ook kunnen?

Gr Timo
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: Valt deze spiegel nog te redden?

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 11:57

Bericht door henkvd » vr 28 jun 2013, 20:05

Alles is te repareren, echter de kosten zullen voor de gratis boot toch redelijk op lopen.
Herstellen van de scheuren heeft geen zin, het probleem zit dieper de spiegel bestaat uit een hout schot met daar overheen polyester, het hout is verrot en dat zorgt ervoor dat de spiegel flexibel wordt en veroorzaakt de scheuren.
Zonder het hout te vervangen zal dit blijven terugkomen.

Je kan het op diverse manieren oplossen.

De spiegel goed repareren met een nieuwe houten plaat en deze afwerken met polyester, leuke klus maar je bent even bezig en de duurste oplosssing.
( 100 euro als je geen hele plaat multiplex moet kopen)
Er een gezette aluminium of RVS plaat over een groot stuk van de spiegel zetten, plaat laten zetten zodat deze aan de binnenkant tot het bankje komt en aan de buitenkant ruim over het punt valt waar de motor bracket zit ( zeg maar tot de waterlijn)

Het zelfde als bovenstaande maar dan 2 platen hout 1 aan de binnen kant en 1 aan de buitenkant.


Of het laten voor wat het is, gaan varen en kijken of de scheuren niet veel groter worden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Valt deze spiegel nog te redden?

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 11:57

Bericht door vuuren1 » vr 28 jun 2013, 21:51

Uit eerdere berichten heb ik begrepen dat het bouwmateriaal van dit bootje PVC is en daar kan je met polyester niks mee.
PVC moet je lassen en als het al langer gescheurd is zal de basis er onder (hout) ook nat of zelfs rot zijn..
Een gratis boot is niet iets waar je veel van kan verwachten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Valt deze spiegel nog te redden?

Berichtdoor Jan Huibers » 22 Dec 2013, 11:58

Bericht door Jan Huibers » vr 28 jun 2013, 22:52

Een gegeven boot mag je niet in de scheuren kijken.... :smt040 :smt040 :smt040
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Valt deze spiegel nog te redden?

Berichtdoor broekie » 22 Dec 2013, 11:58

Bericht door broekie » za 29 jun 2013, 06:05

Bouwmateriaal is PE. Verder hetzelfde probleem bij repareren, je moet het lassen.
Maar deze PE is al zover heen, dat fit niet meer gaat lukken in mijn ogen.
Repareren door van buitenaf versterking aan te brengen met bv een goede plaat en deze met bouten door en door aan de spiegel bevestigen.
Low budget werken want het is eigenlijk allemaal te slecht.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Valt deze spiegel nog te redden?

Berichtdoor timotje231 » 22 Dec 2013, 11:58

Bericht door timotje231 » za 29 jun 2013, 08:07

De scheur zit er net een weekje in, toen ik het hout van de spiegel aan de buitenkant eraf aan het halen was, toen trok ik een beetje te hard, en toen kwamen de scheuren erin., maar die techniek met het houtje aan de binnenkant, en aan de buitekant bevalt me wel, dus dan zal ik dat wel gaan proberen!

Gr Timo
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: Valt deze spiegel nog te redden?

Berichtdoor timotje231 » 22 Dec 2013, 11:59

Berichtdoor timotje231 » za 29 jun 2013, 08:11

broekie schreef:
Bouwmateriaal is PE. Verder hetzelfde probleem bij repareren, je moet het lassen.
Maar deze PE is al zover heen, dat fit niet meer gaat lukken in mijn ogen.
Repareren door van buitenaf versterking aan te brengen met bv een goede plaat en deze met bouten door en door aan de spiegel bevestigen.
Low budget werken want het is eigenlijk allemaal te slecht.




En ook kit toch nog?, dus eerst houtenplaatje met waterdichte kit smeren, erop plakken, en dan de bouten en moeren aandraaien?
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: Valt deze spiegel nog te redden?

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 11:59

Bericht door Nachtvlinder » ma 01 jul 2013, 06:05

Dit bootje is helaas "op", niet meer aan gaan klussen dus, wat het ook kost. Ik zou op zoek gaan naar een zelfde examplaar wat deze defecten (ook de scheur waar je het eerder over had) nog niet heeft en er fijn mee gaan varen.

NB: PE valt niet te lijmen en ook niet te kitten, er hecht helemaal niets op! Jouw exemplaar heeft zo te zien ook de nodige zon gezien: PE lijkt hierdoor ook bros te zijn geworden: dan komen de scheuren vanzelf.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Valt deze spiegel nog te redden?

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 11:59

Bericht door shaco » wo 30 okt 2013, 12:39

Als ik het goed zie is het een pioner 12.
Oersterk maar ook gevoelig voor de zon, vooral de eerste exemplaren.
Dat het bootje op is vind ik nonsens, alleen omdat hij verkleurt is en gebruikerssporen heeft wil niet zeggen dat hij niet doet waarvoor hij ooit gemaakt is. Pioner is zoals al gesteld van Polythyleen en dat zeer sterk en maakt de boot nagenoeg onzinkbaar, de vervelende eigenschappen zijn reeds genoemd.
Om nog lekker te spelevaren of als visboot in de rustige vaarwateren nog uitermate geschikt.
Spiegel repareren/vervangen is in deze ook niet heel moeilijk, de 12 is geschikt tot een 5 pk motor hebben dus extreme krachten heeft deze niet te verduren. De nieuwere pioners hebben ook een hele sipele omzetspiegel welke je ook op deze kan toepassen, deze maak je van verzinktplaatstaal of trespa.

Overigens kan de boot makkelijk zwaardere motoren aan echter de romp is niet voor snelheid gemaakt en deze zal de boot doen ingraven, 4 pk is de meest perfecte motor.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Valt deze spiegel nog te redden?

Berichtdoor timotje231 » 22 Dec 2013, 12:00

Bericht door timotje231 » do 31 okt 2013, 20:57

Boot is allang verkocht, het was trouwens een pioner 13. had hem gratis gekregen en uiteindelijk nog verkocht voor 40 euro, heb er nog met een johnson 10 pk 2 takt mee gevaren, dat was een onprettig omdat het gewoon veel te hard ging hahah, daarna nog met me honda 7,5 pk 4 takt gevaren, dat was wel leuker!, was een leuke eerste boot waar ik lekker mee heb gevaren!. Had uiteindelijk de boot nog gespoten met een rode spuitbus, koste ongeveer 4 spuitbussen, maar resultaat was best mooi!, ik zie soms de boot nog rondvaren in de buurt en de lak zit er nog steeds op!, spuitbus koste maar 1,79 per bus hahah
timotje231
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 16 Jan 2014, 23:04
ligplaats: Alkmaar
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten