fairline ervaring

fairline ervaring

Berichtdoor jeroenwd40 » 22 Dec 2013, 11:01

Bericht door jeroenwd40 » zo 26 mei 2013, 15:46

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met een fairline mirage 29 met een volvo penta V8 motor? Een vriend van mij heeft interesse in zo een schip en de verkoper zegt uiteraard dat het brandstofverbruik best meevalt maar ik heb daar mijn twijfels over met zo een V8 motor met heckdrive. Het schip heeft geen registratienummer, maar als ik even zoek op youtube dan zie ik toch dat ze wel degelijk planeren en behoorlijke snelheden halen. Het kan dus zijn dat het blok begrenst is. Ik hoor het graag als iemand bekend is met dit soort schepen.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: fairline ervaring

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 11:01

Bericht door vuuren1 » zo 26 mei 2013, 19:21

Het brandstofverbruik hangt helemaal af van de stand van het gashendel.
Bij volgas val je ongeveer flauw van het verbruik; bij 250 pk zal er wel 70 lier per uur doorheen gaan..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: fairline ervaring

Berichtdoor jeroenwd40 » 22 Dec 2013, 11:02

Bericht door jeroenwd40 » ma 27 mei 2013, 07:14

Ik had al zo een vermoeden dat het brandstofgebruik behoorlijk zou zijn, ik vind het een vreemd verhaal dat hij niet snel varend is en dat met zo een zware 8 cilinder. Ik zal hem toch eens een proefvaardag aan gaan raden voordat hij een schip koopt waar hij spijt van krijgt bij de eerste tankbeurt.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: fairline ervaring

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 11:02

Bericht door henkvd » ma 27 mei 2013, 12:08

Bij vol vermogen moet deze halfgleider wel de nodige snelheid kunnen maken, nu zal dat geknepen zijn om onder de VB plicht vandaan te komen.
Het brandstof verbruik is voor de een ontoelaatbaar hoog en dan ander vindt het mee vallen, het is maar net hoe groot je portomonee is.
Voor het gros van de leden is het verbruik ontoelaatbaar hoog, denk aan een paar honderd euro voor een middag dan doe je nog niet eens gek
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: fairline ervaring

Berichtdoor vodnik » 22 Dec 2013, 11:02

Bericht door vodnik » ma 27 mei 2013, 22:15

jeroenwd40 schreef:
Hallo,

.................... Het schip heeft geen registratienummer, maar als ik even zoek op youtube dan zie ik toch dat ze wel degelijk planeren en behoorlijke snelheden halen. ..................




Ik zie de relatie tussen registratienummer en snelheid niet.
Trek je de conclusie dat het schip niet snel is ( > 20 km/h) omdat er geen registratie nummer op staat? Dat lijkt mij geen juiste conclusie.
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: fairline ervaring

Berichtdoor FrankM » 22 Dec 2013, 13:23

Toch wel handig die oude berichten, zo zie je nog eens wat.
Meteen een vraag hierop.
Wij hadden belangstelling in een Bayliner 2855, ook met V 8, dacht zo'n 300 zoveel pk.
Nu hoorde ik dat kruissnelheid varen, zo'n 12 liter per uur betekend.
Eeeh leuk voor de zegeltjes, maar niet voor de knip.

Maar klopt dit ??

Groeten Frank
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: fairline ervaring

Berichtdoor gast » 22 Dec 2013, 14:33

Hou daar gerust rekening mee, zijn 8 dorstige cilinders
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: fairline ervaring

Berichtdoor Klaver vier » 22 Dec 2013, 18:52

Bij volgas verbruiken deze motoren inderdaad heel veel,bij een lage kruissnelheid denk ik niet dat je aan twaalf liter per uur komt.ik heb jaren een spirit met een 8 cylinder 260pk gehad ook volvo,deze is nu van mijn zoon,deze heeft hem omgebouwd naar een elektroniche ontsteking,resultaat veel beter starten en veel mooier lopen.Waarschijnlijk ook minder verbruik door het betere lopen.Gr René ( De Stoere).P.S bij snel acceleren spuit letterlijk de benzine in de carburateur.
Klaver vier
 

Re: fairline ervaring

Berichtdoor gast » 22 Dec 2013, 23:08

Mijn oude Suzuki 85 pk 3 cilinder nam op kruissnelheid incl de benodigde handelingen ong 7 liter in het uur.
Dat was een 2 takt, we hebben het nu over een 4 tact van 300 pk.
Neemt minder dan 2 takt maar in verhouding is 12 liter p uur een normaal verbruik.
Voor de rest is het afhankelijk van factoren om tot een goede indicatie te komen. 300 pk is 40 pk meer dan 260, boot is misschien zwaarder, vaargebied is ook belangrijk, de meren hebben weinig last van stroming terwijl IJssel op veel meer kracht nodig is dus meer brandstof etc etc.
300 pk is bruut op het water maar ook in de portemonnee.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten