Bericht door vuuren1 » zo 20 jan 2013, 20:36
Duidelijk!
Vóóral de toegepaste techniek bepaalt wat de accu echt kan presteren, dat komt ook tot uiting in de prijsverschillen
Een juiste opgave van de koudstartcapaciteit maakt veel duidelijk.
Een GEL accu gaat er bij velen voor door een optimale accu te zijn maar dat hangt af van de toepassing.
Een GEL accu is bv. niet geschikt om als boegschroefaccu te gebruiken, GEL is -traag- bij hoge stromen en dan kunnen er brandplekjes op de platen ontstaan omdat de stroom zoekende is naar verbinding.
GEL is prima geschikt voor service toepassingen.
Maar wat kies je als je ook een boegschroef hebt?
Verschillende accusoorten die passen bij de specifieke toepassing of één soort die universeel is?
Met één en dezelfde dynamo en/of acculader is het laatste beter omdat de ingestelde accusoort op de lader het beste presteerd en ten goede komt van de levensduur.
Accu's werken bij het laden dus beter samen met een soort uit hun eigen cultuur.
Dan is AGM een goede univesele optie (waaronder Optima feitelijk ook valt).
Overigens doet -veel accu- van de goedkopere soorten het ook niet verkeerd.
Ah is een leuk begrip maar niet praktisch; 100Ah is geen 100Ah omdat je de accu sloopt als je dat er uit wilt halen, 50% daarvan is in de regel beter om mee te rekenen.