Boegschroef

Boegschroef

Berichtdoor Lotte » 22 Dec 2013, 10:23

Bericht door Lotte » wo 09 jan 2013, 19:01

De Boegschroef in onze boot. 2kw.
Ik wil de accu laten vervallen en de boegschroef bij de startaccu zetten, deze staat 5 mtr verwijderd van de boegschroef. Mijn vraag is of dat logisch is, klopt het dat ik dan 70mm2 kabel moet nemen en kan ik de min die van de boegschroef komt halverwege de 5 mtr aan de motor bevestigen?
Als ik het zo laat, ga ik iig een kist maken om de acuu op zijn huidige plek vast te kunnen zetten.

Boven de Boegschroef (ook op de foto) zit een reservoir met olie? weet iemand waartoe dit dient?

Afbeelding

Afbeelding
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Boegschroef

Berichtdoor eagle » 22 Dec 2013, 10:24

Bericht door eagle » wo 09 jan 2013, 20:00

De boegschroef lijkt een QL(Engbo Tonsberg), 35 kgf (of 55?)

Wij sluiten bij deze grootte schepen de boegschroef aan op de startaccu. Kabel 70mm/2.
De - komt aan de motor -, onder dezelfde bout. De plus komt aan de koude kant van
de hoofdschakelaar. Direkt daarna de zekering (350 A).
Het paneeltje vraagt om een eigen + (alleen voor het "Aan"-ledje.. Is voor de werking niet nodig); Kan van kontaktslot 30 komen.

Het staartstukje in de tunnel, waar de prop. as uitkomt, staat vol met olie (net als de staart van een BBM). Via een
aansluiting op het lantaarnstuk en een boring + 2 O-ringen staat het slangetje in verbinding met
het staartstuk, zodat de olie in het tankje de haakse overbrenging kan smeren. Olie: SAE 80W90, of zg Staartolie.
Op het tankje staan merktekens voor Min, en Max niveau; Normaal is het verbruik 0.

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef

Berichtdoor Lotte » 22 Dec 2013, 10:24

Bericht door Lotte » wo 09 jan 2013, 20:26

Zooooo Eagle: das duidelijk!! Dank voor je uitvoerig antwoord!! Daar kan ik wat mee zeg.

het is idd de schroef die je zei:

Afbeelding
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Boegschroef

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 10:25

Bericht door vuuren1 » wo 09 jan 2013, 22:00

Lotte, Eagle heeft wel bewezen geen onzin te verkopen ;)

Zelf zou ik de accu bij de boegschroef handhaven omdat de boegschroef dan het volle vermogen kan leveren zonder de kabelverliezen over 5 meter (is 2x5=10 meter kabel).
70 mm2 is daarvoor wel voldoende maar je hebt die accu toch staan en kabel is duurder dan een accubakje.

Onze schepen hebben voorin meestal ballast nodig en dan plaatsen we de service accuset voorin en daar hangt meteen de boegschroef aan.
Dat houdt de doorgaans laag belaste service set -wakker- en de boegschroef levert zijn volle vermogen.
Daarbij scheelt het een extra accu; Het blijft bij een serviceset en een aparte startaccu.
Koper is duur en dan is een goede laadkabel naar voren (de boegschroefaccu) goedkoper dan een dikke kabel naar een boegschroef.

Áls je voorin de boot ballast nodig hebt is dit een mogelijke optie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef

Berichtdoor Lotte » 22 Dec 2013, 10:25

Berichtdoor Lotte » za 12 jan 2013, 22:25

vuuren1 schreef:
Lotte, Eagle heeft wel bewezen geen onzin te verkopen ;)

Zelf zou ik de accu bij de boegschroef handhaven omdat de boegschroef dan het volle vermogen kan leveren zonder de kabelverliezen over 5 meter (is 2x5=10 meter kabel).
70 mm2 is daarvoor wel voldoende maar je hebt die accu toch staan en kabel is duurder dan een accubakje.

Onze schepen hebben voorin meestal ballast nodig en dan plaatsen we de service accuset voorin en daar hangt meteen de boegschroef aan.
Dat houdt de doorgaans laag belaste service set -wakker- en de boegschroef levert zijn volle vermogen.
Daarbij scheelt het een extra accu; Het blijft bij een serviceset en een aparte startaccu.
Koper is duur en dan is een goede laadkabel naar voren (de boegschroefaccu) goedkoper dan een dikke kabel naar een boegschroef.

Áls je voorin de boot ballast nodig hebt is dit een mogelijke optie.




Heb inmiddels besloten om de accu te laten staan (gewoon het simpelste) en ga er een bak omheen maken, zodat de accu vast staat. Heb een Victron argo fet laadstroomverdeler gekocht om de 3 accu's gescheiden te kunnen laden via de dynamo. Heb er gelijk maar een Victron acculader bij gekocht om de serviceaccu te kunnen laden. Zal kijken hoe het laadproces verloopt van de 3 accu's en misschien dat ik nog 2 kleine acculaders en een accumonitor erbij koop. Maar eerst maar zo proberen en kijken hoe het gaat.

Hans en Eagle, bedankt voor het meedenken.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Boegschroef

Berichtdoor vodnik » 22 Dec 2013, 10:25

Bericht door vodnik » za 12 jan 2013, 23:00

vuuren1 schreef:
................. voorin meestal ballast nodig en dan plaatsen we de service accuset voorin en daar hangt meteen de boegschroef aan.
Dat houdt de doorgaans laag belaste service set -wakker- en de boegschroef levert zijn volle vermogen...................................




Vraag aan Hans vV:
Dat is ook een goed idee voor mijn situatie, ik kan wel wat ballast voorin gebruiken.
Maar . . . Een service accu (wilco deepcylcle 160 Ah) belasten met ca. 300A, is dat een goed idee?
vodnik
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 20:51
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 10:26

Bericht door vuuren1 » zo 13 jan 2013, 01:58

Wilco bestaat niet meer, is overgenomen door Hefra.
Dus mogelijk is het al een oude accu en dan zou ik kwaliteiten toebedelen aan een accu die mogelijk niet meer kan waar hij voor gemaakt is ;)

Dus in algemene zaken geldt:
Deep Cycle is één van de mooie verkoopkreten maar het gaat dan vaak over lood/calcium batterijen (bekenden zijn: VMF, Vetus e.v.a.).
Geen verkeerde accusoort voor de vrij lage prijs maar diep ontladen is niet aan te raden (dan komen we allereerst op Optima, Gel of AGM).
Een 300A uit een 160Ah accu halen is geen enkel probleem.
Het gebruik van de boegschroef (bij iemand die ook weet dat een boot een roer heeft om te sturen) is ook maar kort en daar levert die accu vrijwel niets op in.

Op veel accu's staat ook de zgn. koudstartstroom vermeld en die is (afhankelijk van de accusoort) vele malen hoger dan het Ah -getal- (ook bij de lood calcium batterij)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef

Berichtdoor MARC33 » 22 Dec 2013, 10:26

Bericht door MARC33 » zo 20 jan 2013, 11:07

Hoi
Startcapaciteit.

Waar staat 'CCA' voor?

CCA staat voor Cold Cranking Amps.
Dit is het amperage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius).
Het belastte voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt (en 3,6 Volt voor een 6 Volt accu).

Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is om als startaccu gebruikt te kunnen worden in een voertuig.

Accu prestaties gaan snel naar beneden bij lagere temperaturen. Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.

Ten onrechte wordt soms gedacht dat het aantal Ah direct betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu.
Dit is niet waar. Zo kan een 10Ah(20h) accu een grotere startkracht hebben dan een 50Ah(20h) accu.
Dit is o.a. afhankelijk van de gebruikte techniek in de accu.

Even van het net gehaald .
Volgens mij verstaanbaar voor iedereen .

Mvg
Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 10:27

Bericht door vuuren1 » zo 20 jan 2013, 20:36

Duidelijk!

Vóóral de toegepaste techniek bepaalt wat de accu echt kan presteren, dat komt ook tot uiting in de prijsverschillen ;)
Een juiste opgave van de koudstartcapaciteit maakt veel duidelijk.

Een GEL accu gaat er bij velen voor door een optimale accu te zijn maar dat hangt af van de toepassing.
Een GEL accu is bv. niet geschikt om als boegschroefaccu te gebruiken, GEL is -traag- bij hoge stromen en dan kunnen er brandplekjes op de platen ontstaan omdat de stroom zoekende is naar verbinding.
GEL is prima geschikt voor service toepassingen.

Maar wat kies je als je ook een boegschroef hebt?
Verschillende accusoorten die passen bij de specifieke toepassing of één soort die universeel is?
Met één en dezelfde dynamo en/of acculader is het laatste beter omdat de ingestelde accusoort op de lader het beste presteerd en ten goede komt van de levensduur.
Accu's werken bij het laden dus beter samen met een soort uit hun eigen cultuur.

Dan is AGM een goede univesele optie (waaronder Optima feitelijk ook valt).
Overigens doet -veel accu- van de goedkopere soorten het ook niet verkeerd.

Ah is een leuk begrip maar niet praktisch; 100Ah is geen 100Ah omdat je de accu sloopt als je dat er uit wilt halen, 50% daarvan is in de regel beter om mee te rekenen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten