polyestespeedboot ombouwen inboard naar binnenboord

polyestespeedboot ombouwen inboard naar binnenboord

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 10:20

Bericht door rico35 » di 25 dec 2012, 23:10

wie heeft advies of een tekening heb namelijk een speedboot invader cuddy een soort met klein kajuitje daar zat een inbordmotor in die is weg er zit nu een gat achter waar de inboord motor gelegen heeft maar hoe kan ik dat het beste dicht doen om dan een buitenboord motor op te hangen ik heb een 30 pk yahama dus wie kan mijn helpen met advies eventueel een tekenig of iemand die het voor mij tegen een redelijke prijst kan dichten en de bbmotor ophangen en hoe hard zal deze boot varen met een bb van 30pk ik woon in purmerend
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: polyestespeedboot ombouwen inboard naar binnenboord

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 10:20

Bericht door henkvd » di 25 dec 2012, 23:58

Als eerste zou je een paar foto's kunnen plaatsen.

Ik neem aan dat het gat dichten van de heckdrive probleem 1 is, dat is wel op te lossen alleen loop je vervolgens tegen de volgende uitdaging aan, het maken van een geschikte bun waar de motor op de juiste hoogte aan komt te hangen.
De vraag is hoe ver moet de spiegel uitgekapt worden voor een langstaart motor, zodat deze op de juiste ophang hoogte komt, de anticavitatie plaat moet straks ongeveer gelijk lopen met de kiel. (+,- 2 cm) , is dat haalbaar, zodat de motor ook nog genoeg boven water uit steekt.

Het dichtmaken is met een beetje handigheid wel te doen, werken met polyester is genoeg info over te vinden, het grootste probleem nu is de temperatuur die is te laag als je buiten moet werken, een min temp van 15 graden is een voorwaarde voor het hardingsproces.

Verder denk ik met de juiste boot in gedachten dat 30 PK te weinig is om een behoorlijke snelheid te halen, in plane komen wordt denk ik een probleem.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: polyestespeedboot ombouwen inboard naar binnenboord

Berichtdoor eagle » 22 Dec 2013, 10:20

Bericht door eagle » wo 26 dec 2012, 00:59

geheel eens met Henkvd.

Invader Cuddy Cabin had een mercruiser 120 pk 4cil /alpha one , of een OMC 120 pk "electroshift". 30 pk is veel te weinig.

Alles kan, maar terug naar origineel is meer voor de hand liggend, en uiteindelijk ook nog goedkoper (zeker als het om de Merc gaat, maar dat zien we op de foto,s...)

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: polyestespeedboot ombouwen inboard naar binnenboord

Berichtdoor broekie » 22 Dec 2013, 10:21

Bericht door broekie » wo 26 dec 2012, 08:29

30 PK is prima zolang je er geen speedboot van wil maken.
Ik zou geen bun, maar een motorsteun maken.
Die kun je kopen kant en klaar, of zelf maken.
In combinatie met een zwemplateau kun je dit aardig in lijn brengen met het ontwerp.

http://translate.google.nl/translate?hl ... 0QWvwIGwDw
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: polyestespeedboot ombouwen inboard naar binnenboord

Berichtdoor Popeye » 22 Dec 2013, 10:21

Bericht door Popeye » wo 26 dec 2012, 11:24

Kun je het gat niet dicht maken door aan de binnenkant een plaatje multiplex te lijmen met epoxy of sikaflex en daarna de de buitenkant bekleden met glasmat en epoxy en strak maken met epoxyplamuur?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten