Losse anodes als alternatief

Losse anodes als alternatief

Berichtdoor Stylerider » 22 Dec 2013, 10:14

Bericht door Stylerider » do 18 okt 2012, 12:56

Hallo, mijn boot gaat dit jaar weer niet uit het water en ik vermoed dat de zink anodes al lang op zijn.
Ik heb wel eens bij aluminium bootjes gezien dat de schipper in de haven anodes aan touwtjes rond zijn schip hangt voor de bescherming.
Kan ik met met mijn polyester schip, waar een stalen skeg en roer en RVS schroefas met bronzen schroef aan zit, ook gewoon anodes rondom in het water hangen? En beschermt dat dan ook?

Ik ben benieuwd.

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Losse anodes als alternatief

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 10:14

Bericht door henkvd » do 18 okt 2012, 15:00

Dat werkt niet, de anodes zullen wel oplossen, bieden alleen geen bescherming, hiervoor moeten de anodes niet geisoleerd aan de huid bevestigd worden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Losse anodes als alternatief

Berichtdoor Stylerider » 22 Dec 2013, 10:14

Bericht door Stylerider » do 18 okt 2012, 16:45

Hmm, Henk, je bedoelt: niet geisoleerd aan de stalen skeg/roer en of schroefas? (de romp is polyester).

Kan ik dan de anodes met electriciteits draad verbinden aan deze delen van binnen uit het schip, en dan de anodes overboord hangen? De anodes zijn dan galvanisch verbonden met de ijzeren delen, de anodes offeren zich op voor het ijzer zodat het ijzer zich niet opoffert voor het brons(schroef)?

Lastig onderwerp, zit ik hier helemaal fout?

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Losse anodes als alternatief

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 10:15

Bericht door henkvd » do 18 okt 2012, 17:57

Om het heel kort te verwoorden, de anodes worden geplaatst op de plaats waar je bescherming wilt hebben, op de romp heeft in dit geval geen zin > polyester.
Dus moet in dit geval de anode om de schroef /as om deze te beschermen.
Overboord hangen heeft geen zin, de anode vreet weg alleen offert zich niet op, om edelere delen te beschermen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Losse anodes als alternatief

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 10:15

Bericht door vuuren1 » do 18 okt 2012, 21:04

Bas,

Ligt de boot op zout water?
Zo niet werken zinkanodes niet.

Verhalen over losse anodes met draadjes die een galvanische verbinding maken zijn in de praktijk onzinverhalen.
Anodes (van het juiste materiaal) horen vastgelast te worden, zelfs montage dmv bouten is niet optimaal ivm mogelijk overgangsweerstand.

Om het voor de klanten gemakkelijk te maken lassen wij RVS bouten op het staal om de anodes op te kunnen monteren.
We meten de weerstand dan na en conserveren de verbindingen dan met epoxycoating.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Losse anodes als alternatief

Berichtdoor jeroenwd40 » 22 Dec 2013, 10:15

Bericht door jeroenwd40 » ma 22 okt 2012, 10:09

ik ga bij mijn boot ook bouten op de romp lassen om makkelijk de anodes te kunnen plaatsen en te wisselen. Hans je hebt het over rvs bouten op de romp lassen,heeft rvs de voorkeur boven gewone stalen bouten? heb je dan niet weer een ander soort metaal met een ander potentiaalverschil onder water?
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: Losse anodes als alternatief

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 10:16

Berichtdoor vuuren1 » ma 22 okt 2012, 20:48

jeroenwd40 schreef:
ik ga bij mijn boot ook bouten op de romp lassen om makkelijk de anodes te kunnen plaatsen en te wisselen. Hans je hebt het over rvs bouten op de romp lassen,heeft rvs de voorkeur boven gewone stalen bouten? heb je dan niet weer een ander soort metaal met een ander potentiaalverschil onder water?




Ja, daar heb je gelijk in, maar 8 of 12x een RVS M8 x 20 boutje zal de boot niet opvreten en daarbij melde ik eerder dat we het -inpakken- met epoxycoating.
Staal kan ook maar als er 20 jaar niet naar wordt gekeken is dat ook weg..
(20 jaar nergens naar kijken is niet goed maar het komt voor)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten