Bericht door R.C.Grootveld » zo 17 jun 2012, 13:18
Tja, op zich verstandig om je risico's in kaart te brengen, alleen bestaat een risico uit twee aspecten:
1: De kans dat iets optreedt: Minimaal versus groot
2: De consequenties: Minimaal versus catastrofaal
Waardoor er 4 combinaties overblijven:
1: Minimale kans, Minimale consequenties
2: Minimale kans, Catastrofale consequenties
3: Grote kans, Minimale consequenties
4: Grote kans, Catastrofale consequenties
En dan moet ik constateren, dat de aspecten die je noemt eigenlijk allemaal in categorie 1 vallen ......
Er vanuit gaande dat je een normale motorinstallatie hebt zie ik niet in hoe een probleem met je koelwatersysteem, of je oliedruk tot brand zou kunnen leiden.
Idem voor een defecte dynamo en een startmotor, die kan hooguit heet worden agv een uitgelopen lager, maar tegen de tijd dat die in brand vliegt heb je al lang spanningsuitval (en dus alarm)
Kortsluiting? Daar hebben ze zekeringen voor uitgevonden en formules om de juiste kabeldiktes te berekenen
Mijns inziens ben je de belangrijksten vergeten en die vallen in cat. 1 resp. 2:
Een lek in het lagedruk gedeelte van je brandstof systeem waardoor er brandstof in je motorruimte stroomt, hoewel niet ongevaarlijk, hoeft die echter geen direct gevaar op te leveren. De kans dat je als gevolg van een automatische bilgepomp een milieudelict aan je broek hebt, acht ik groter dan de kans op brand.
Deze schaar ik in categorie 1
Een lek in het hogedruk gedeelte van je brandstof systeem waardoor onder hoge druk ontsnapt (en daardoor verneveld) en dat in de buurt van een hete motor. En dat is wel een potentiele brandhaard. Diesel als vloeistof ontbrand niet zo snel, onder druk verneveld in een toch al warme ruimte is levensgevaarlijk.
Deze schaar ik dan ook in categorie 2.
Met bovenstaande analyse ben ik wel uitgegaan van een "normale" motorinstallatie, dwz één die (net als in een auto) voorzien is van sensoren en waarschuwingen voor het bewaken van koelwatertemperatuur en oliedruk.
Als je zorgt dat het eerste aspect op orde is en je monteert een automatische CO2 installatie in je motorruimte (volgens mij CE eis af CE-C) dan zou ik me er verder niet zo'n zorgen over maken. De meeste branden op schepen onstaan door kortsluiting, ondeugelijke gasinstallaties of het gebruik van benzine (
)