Reparatie rotte plekken hechthout, welk materiaal?

Reparatie rotte plekken hechthout, welk materiaal?

Berichtdoor Stylerider » 22 Dec 2013, 10:05

Bericht door Stylerider » vr 08 jun 2012, 10:33

Ik wou wat zachte plekken in het dek repareren, het is gemaakt van hoge kwaliteit hechthout, maar door inwateren zijn er wat rotte plekken ontstaan.
Het plan is om het rotte hout weg te halen en te vervangen door epoxy met een vulmiddel. Grote gaten wil ik zoveel mogelijk opvullen met (hard)hout. De vraag is welk hout ik hiervoor het beste kan gebruiken. Ik hoorde al iets over red ceder, is dat wat? Verder kan ik ook tips gebruiken van soortgelijke ervaringen, o.a. welke vulmiddelen in de epoxy het meest geschikt zijn.

De plekken waar gerepareerd moet worden zijn overigens slecht toegankelijk, waardoor er geen mooie uitsnedes kunnen worden gezaagd, vandaar dus het opvullen.

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Reparatie rotte plekken hechthout, welk materiaal?

Berichtdoor Popeye » 22 Dec 2013, 10:05

Bericht door Popeye » vr 08 jun 2012, 10:52

Het maak op zich niet zo veel uit wat voor hout je gebruikt als het rondom in de epoxy zit, maar ik zou zo veel mogelijk hechthout gebruiken. Red Cedar is een heel duurzame maar zachte en lichte houtsoort die veel voor woodcore schepen wordt gebruikt. Die duurzaamheid heeft naar mijn mening geen voordelen als het rondom in de epoxy is opgesloten.
Als de reparatie aan het dek op een plek is waar je van de onderkant niet tegenaan kijkt zou je er eerst een plaatje multiplex (eventueel in 2 of drie stukken) tegenaan kunnen schroeven en lijmen (epoxy) en daarna het gat van bovenaf opvullen.
Als je er van onderen niet bij kunt even een schroef in het plaatje multiplex schroeven zodat je hem tegen het dek aan kunt trekken en daarna van bovenaf vastschroeven.
Als je er geen plaatje onder kunt schroeven de opening in het dek goed schuin uitzagen of steken. Daarin het hechthout plaatje pas maken en ook schuin steken of zagen en daarna het plaatje er inlijmen met ingedikte epoxy. Ik doe dat altijd met schuurstof uit de schuurmachine maar daar zijn ook speciale materialen voor. Aan de onderkant kun je het gat tijdelijk afdichten met een stukje multiplex met daar plasticfolie overheen.
Succes!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten