Antifouling Aanbrengen

Antifouling Aanbrengen

Berichtdoor LoekNabuurs » 12 Apr 2024, 11:08

Beste Watersport liefhebbers,

Ik heb onlangs een speedboot aangeschaft, een sea ray 175 sport, maar deze moet nog een antifouling krijgen. Ik wil dit zelf gaan doen, maar ik heb dit nog niet eerder gedaan, dus ik heb wat vragen en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. Ten eerste zit er nog een aangekoekte laag op (zie fotos), hoe kan ik deze er het beste afhalen zonder krassen te krijgen? Mag dit met schuurpapier? Ten tweede vroeg ik me af of ik de antifouling kan aanbrengen terwijl de boot op de trailer staat? Hierdoor zullen er wellicht wel kleine stukjes geen antifouling krijgen waar de boot op de katrollen staat ( de zwarte steunen kan ik omlaag doen).Dan, Ik weet dat ik harde antifouling nodig heb, maar is het ook nog relevant welk merk, type etc? Tot slot vroeg ik me af of ik meerdere lagen moet aanbrengen en of ik een primer moet gebruiken?

Dus een hele hoop vragen. Alvast heel erg bedankt voor de reacties en hulp!
Gr, Loek

Foto 1: Afbeelding
Foto 2: Afbeelding
Foto 3: Afbeelding
Laatst gewijzigd door LoekNabuurs op 12 Apr 2024, 13:41, in totaal 4 keer gewijzigd.
LoekNabuurs
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Apr 2024, 10:50
ligplaats:
info:

Re: Antifouling Aanbrengen

Berichtdoor aadbloem » 12 Apr 2024, 12:32

Foto's op jouw c:/ schijf kunnen we hier niet zien vrees ik. Probeer de foto's met https://postimages.org/ te plaatsen. Je hebt niet meteen een account nodig daar. Een plaatje per keer uploaden met KIES AFBEELDING en daarna drukken rechts op HOTLINK voor FORA. Vervolgens plak (paste) je dat hier in je topic.
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Antifouling Aanbrengen

Berichtdoor LoekNabuurs » 12 Apr 2024, 13:42

aadbloem schreef:Foto's op jouw c:/ schijf kunnen we hier niet zien vrees ik. Probeer de foto's met https://postimages.org/ te plaatsen. Je hebt niet meteen een account nodig daar. Een plaatje per keer uploaden met KIES AFBEELDING en daarna drukken rechts op HOTLINK voor FORA. Vervolgens plak (paste) je dat hier in je topic.


Bedankt voor de tip!
LoekNabuurs
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Apr 2024, 10:50
ligplaats:
info:

Re: Antifouling Aanbrengen

Berichtdoor aadbloem » 12 Apr 2024, 16:34

LoekNabuurs schreef:Ten eerste zit er nog een aangekoekte laag op (zie fotos), hoe kan ik deze er het beste afhalen zonder krassen te krijgen? Mag dit met schuurpapier? Ten tweede vroeg ik me af of ik de antifouling kan aanbrengen terwijl de boot op de trailer staat? Hierdoor zullen er wellicht wel kleine stukjes geen antifouling krijgen waar de boot op de katrollen staat ( de zwarte steunen kan ik omlaag doen).Dan, Ik weet dat ik harde antifouling nodig heb, maar is het ook nog relevant welk merk, type etc? Tot slot vroeg ik me af of ik meerdere lagen moet aanbrengen en of ik een primer moet gebruiken?

Ik ben niet zo thuis in polyester maar de aangekoekte laag moet je zeker nog wat verwijderen. Een mogelijkheid is om het nat te maken en met schuurspons (nat houden) zoveel mogelijk te verwijderen. Wel een betere schuurspons gebruiken, niet zo'n kleintje uit de keuken. De bouwmarkt heeft vaak lapjes van 20x20 in verschillende sterktes. Droogschuren kan ook, een beetje krasjes onder water is niet erg, je moet er toch nog wat lagen opsmeren. Ik denk dat je voor polyester een speciale primer nodig hebt anders valt de uiteindelijke laag er zo weer van af. Laat je adviseren bij een goede watersportzaak die ook antifouling verkoopt of stel een vraag bij polyestershoppen.nl. Daar werken prima adviseurs. Om ook onder je blokken de gewenste laag te krijgen kan je de boot tijdens het werk misschien wat verplaatsen op de trailer??
aadbloem
 
Berichten: 1036
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Antifouling Aanbrengen

Berichtdoor heuvels » 13 Apr 2024, 09:19

Kok Watersport heeft een uitgebreide uitleg op de site staan
https://kokwatersport.nl/advies-uitleg/ ... erwijderen
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten