Tips/ervaringen registratiestickers rubberboot

Tips/ervaringen registratiestickers rubberboot

Berichtdoor Friese vaarder » 04 Apr 2024, 16:53

Beste forumleden,

Ik ben in het bezit van een Quicksilver 310 Sport rubberboot, bouwjaar 2002, welke een snelle motorboot is in combinatie met de motor die er achter hangt. Nu het vaarbewijs binnen is kunnen er registratiestickers op de boot worden aangebracht.

Nu las ik dat stickers op een rubberboot een lastig verhaal kan zijn wat betreft aanhechting en bestendigheid tegen weersinvloeden. Ik meen dat Quicksilver hun rubberboten vroeger van hypalon maakte in plaats van pvc, wat wellicht ook belangrijk is om te weten.

Daarnaast is het wettelijk vereiste formaat een probleem, daar de stickers 15 cm hoog moeten zijn met een dikte van 2 cm. Er is nergens op de romp een vlak waar dit formaat gaat passen, aangezien er dikke uitstekende randen aan de zijkanten van de tubes en voorkant lopen. Hoe hebben jullie dit opgelost? Kleiner formaat stickers zal dan wel weer passen, maar dat mag natuurlijk niet.

Alle tips zijn welkom en ik ben benieuwd hoe jullie dit op jullie rubberboten hebben aangepakt!
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:

Re: Tips/ervaringen registratiestickers rubberboot

Berichtdoor Berto » 04 Apr 2024, 16:59

Ik zie er genoeg rondvaren met gewoon een nummerbord aan de zijkant gemonteerd, voldoet niet aan de wetgeving maar je hebt wel een registratie op je boot.

Zelf had ik toentertijd een plaat gemaakt met de registratie op het juiste formaat erop welke aan de zijkant hing, was niet ideaal maar voldeed aan de wetgeving.
Berto
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 20 Jun 2022, 09:52
Woonplaats: Zeewolde
ligplaats: Zeewolde
info: Rhone Verre RV 14,
speedboot uit 1971, verbouwd naar consoleboot, banken en tafel/zonnedek.
Motor: Mariner 30pk EFI 2005

Re: Tips/ervaringen registratiestickers rubberboot

Berichtdoor broekie » 04 Apr 2024, 17:25

Stickers laten maken die speciaal zijn voor op Hypalon.
Zitten er nu een paar jaar op en geen probleem. Formaat beetje aangepast aan de grootte van de boot. Als het goed leesbaar is zal je niet snel de politie aan je boot hebben. Even googlen voor aanbieders van stickers. Ik weet zo snel niet meer waar ik ze heb besteld.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Tips/ervaringen registratiestickers rubberboot

Berichtdoor Amersfow » 04 Apr 2024, 17:51

Weet je zeker dat het hypalon is? Dan heb je wel onwijze mazzel, dat blijft veel langer goed. Is veel duurder. In 2002 waren de meesten ook al van pvc denk ik.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Tips/ervaringen registratiestickers rubberboot

Berichtdoor chaea » 04 Apr 2024, 19:55

Hypalon kan je herkenen door even licht te schuren, komt er poeder dan is het hypalon.
2002 voor PVC is al behoorlijk oud, maar het kan wel omdat toendertijd de kwaliteit beter was dan tegenwoordig( op enkele merken na)
Zelfs Quicksilver is tegenwoordig niet bijster duurzaam.

Stickers doen niet zoveel met je boot, behalve dat je ze bij verwijderen altijd in de verkleuring zou blijven zien.
Je kan niet groter plakken dan mogelijk, bij wet zal er daarom niks aan de hand zijn omdat je wel aan de regels van registratie voldoet maar het wettelijke formaat niet mogelijk is, 1 weegt zwaarder dan het ander.
De witte platen is ook een optie maar dat mag officieel niet, een overijverige handhaver pakt je er graag op.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Tips/ervaringen registratiestickers rubberboot

Berichtdoor Friese vaarder » 05 Apr 2024, 09:05

Bedankt iedereen voor de snelle reacties!

Of het inderdaad daadwerkelijk hypalon is was tot nu toe nog een aanname. Aangezien het rubberbootje dus al oud is kon ik vrijwel nauwelijks informatie er over vinden, maar ik zag op een website hypalon als rompmateriaal staan bij dit model. Of dit waar is ga ik testen!

Goed om te weten dat kleiner geschaalde stickers dan waarschijnlijk door de vingers zullen worden gezien. Het past helaas niet anders. Het idee van losse bordjes is ook een goede, maar ik neem dan liever het risico niet.

Bedankt!
Friese vaarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 09 Jul 2023, 10:12
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten