Rotte houten delen

Rotte houten delen

Berichtdoor FDV » 29 Mrt 2024, 12:05

Dag allen,

Aangezien de sloep er binnenkort weer in kan zijn we bezig met wat onderhoud.
In de winter blijkt er wat lekkage te zijn geweest in de sloep waardoor sommige houten delen aan de binnenkant zijn aangetast.
Nu is mijn idee om de oude rotte delen te vervangen door nieuwe hout, echter ben ik zoekende in de beste aanpak. Het zijn de plekken voor- en bovenin de hoeken.

Kan ik het rotte hout met een multitool verwijderen en vervolgens een nieuw stuk over het oude heen plakken met waterbestendige lijm? Of moet het oude hout echt eerst helemaal worden verwijderd?
Wat wellicht ook een optie is, is om alleen plaatselijk de rotte delen te verwijderen en die stukken te vervangen en met afdeklatten de zaagsneden te maskeren. Is een veel minder mooie oplossing maar wel veel makkelijker om zelf te doen.

Graag jullie advies hierover. Andere mogelijkheden, waar ik als leek niet aan denk, zijn meer dan welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
FDV
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Apr 2019, 22:58
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Rotte houten delen

Berichtdoor aadbloem » 29 Mrt 2024, 12:56

Vervangen zou heel vakkundig moeten gebeuren om het mooi te laten zijn, doorgaans wordt het niet mooier wanneer je het hout wegzaagt...
Beter is het om het hout kaal en schoon te maken, verfafbijt, afschrappen, schuren en het zwart voorzichtig bleken met waterstofperoxide maar wellicht haal je al veel zwart weg door drogen en met schrappen en schuren. Meestal is het oppervlakkig. Ik heb dit al al eens gehad met kajuitraam, lekkage op het aluminiumprofiel en de kajuitwand. Kaal geschrapt en geschuurd en vele malen gelakt. Als je de lekkage in ieder geval maar opheft dan gaat het niet verder.

FDV schreef:Kan ik het rotte hout met een multitool verwijderen en vervolgens een nieuw stuk over het oude heen plakken met waterbestendige lijm? Of moet het oude hout echt eerst helemaal worden verwijderd?

Het hout is zo te zien nergens verrot hoor. Je zou het geheel kunnen fineren want een laagje triplex erop wordt niet mooi naar de dekrand. Fineer met een papieren achterkant kan je halen bij DKS, Prima te bewerken en op maat te maken. Lijmen met bizontix is watervast maar je moet wel zorgen dat het droog blijft anders heb je binnen korte tijd hetzelfde. Gelakt hout is altijd gevoelig voor weersinvloeden.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Rotte houten delen

Berichtdoor Amersfow » 29 Mrt 2024, 13:28

Ik zou een stukje dun (~5mm) (buig)hechthout van de fijnhouthandel er overheen lijmen. Watervast hecthhout met mahonie fineer aan de zichtzijde. (overigens is watervast een beetje overdreven term, alleen de lijm is watervast).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Rotte houten delen

Berichtdoor heuvels » 29 Mrt 2024, 13:34

Klopt wat aadbloem zegt.
Eerst met een hard voorwerp tikken en duwen op de lelijke plek, merk je gauw genoeg of het hout nog hard is.
Als het zacht is dan zit de rot er in. Dan kun je eventueel behandelen met houtrotvuller.
Als het nog hard is dan kaal halen, goed laten drogen, eventueel waterstofperoxide, impregneren met Owatrol D1 en daarna lakken.

Als de boot niet gebruikt wordt liefst afdekken want direct zonlicht is funest voor de lak, haarscheurtjes en vocht er achter.
Helpt als je het hout regelmatig in de was zet (met UV filter)
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten