Hoe vind ik regenwaterlekkage in polyester boot?

Hoe vind ik regenwaterlekkage in polyester boot?

Berichtdoor Viafortezza » 06 Nov 2023, 17:37

Beste forumleden,

Onze polyester Risør 27ak heeft een lekkage waar ik de oorzaak maar niet van kan vinden. Uit een kleine opening in het polyester komen druppeltjes water onder uit het gangboord. Het water komt op één plek echt uit het polyester, niet van er omheen. Na een regenbui stopt het druppen niet meteen, dus ergens zit ook een zekere ophoping van water en het water stroomt dus ook niet heel snel. Ik heb inmiddels alle het dekbeslag binnen en straal van 1 meter van de lekkage losgehaald gehad en met verse sikaflex (met activator en primer) waterdicht gekit en weer vastgezet. Nog steeds lekt het. Ik kan geen plek ontdekken waar het water van hoger dan het dek vandaan zou kunnen komen. Er zitten geen scheuren in het dek zelf. Ik heb de volgende vragen 1) Is het polyester van de gangboord van een Risør 27ak massief, of bestaat het uit twee lagen waar vrijelijk water tussen zou kunnen stromen. Als het tweede het geval is, kan het water van veel verder komen dan wat ik nu waterdicht heb gekit. 2) Kan de kit van de stootrand poreus raken? De kit lijkt in takt, dwz geen scheuren op loslatingen gevonden, maar wellicht poreus?; En de belangrijkste vraag: 3) Weet iemand een methode om een lekkage als deze op te sporen? Door het trage doorstromen van het water lijkt het niet zinvol om op specifieke delen van de boot de tuinslang zetten. En nee, de boot van binnen vol laten lopen met water, is dat zeker ook niet ;). Alvast heel veel dank voor het meedenken!
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Hoe vind ik regenwaterlekkage in polyester boot?

Berichtdoor chaea » 06 Nov 2023, 17:51

Water stroomt waar het niet gaan kan, oud gezegde ;)

Ik heb dit ook eens gehad en zat op den duur met de handen in het haar.
Bij mij was het het lieroog die bovenop een scheurtje had, hier zat het touw voor het automatisch ankeren op.
Het oog zelf zat op een plek waar amper regenwater kwam maar het touw geleide het regenwater naar dit punt en stroomde mijn boot in, en idd hier zat een dubbele schaal.

Ik ken jouw boot niet, of deze ook dubbelgeschaald is kan ik niet zeggen helaas.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Hoe vind ik regenwaterlekkage in polyester boot?

Berichtdoor elrenegado » 07 Nov 2023, 10:31

op welk punt komt het dan onder je dek vandaan ?
Volgens mij lopen die rompjes wat rond toch ?
Dan kan het van elk iets hoger gelegen punt komen, zelfs een paar meter verder. Check elke aansluiting, schroefgat of wat dan ook van bv je scepters, mast, ramen etc.
Dek eens sommige delen af met een zeil, pak een tuinslang, of wacht op regen, en kijken of je de lekkage nog hebt nu een deel afgedekt is, lekt het nog, ander deel afdekken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoe vind ik regenwaterlekkage in polyester boot?

Berichtdoor Viafortezza » 07 Nov 2023, 21:29

Het klopt dat gangboorden wat hol lopen. Het lek onder het dek zit inderdaad ongeveer op het laagste punt, ter hoogte van de achterzijde van stuurstoel. Vandaar ook mijn vraag of de gangboorden hol zijn en het water dus van ver kan komen. Ik heb al een halve rol ducttape zitten op diverse punten die ik nog niet opnieuw gekit heb en het lijkt inderdaad de enige manier om het lek te vinden: steeds weer iets anders aftapen. Ik had de hoop dat er apparaten zouden bestaan dat lucht of rook in omgekeerde richting het lek in kan spuiten, dus van onder het dek, zodat je dan buiten kunt zien waar de rook of lucht naar buiten komt.
Kan heel oude kit poreus worden? Ik verdenk namelijk de kit van de stootrand. Of zou dat door de constructie van de boot nooit tot lekkage kunnen leiden?
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Hoe vind ik regenwaterlekkage in polyester boot?

Berichtdoor ErikHa » 08 Nov 2023, 16:58

Viafortezza schreef:Ik had de hoop dat er apparaten zouden bestaan dat lucht of rook in omgekeerde richting het lek in kan spuiten,


Kun je niet iets vogelen met een compressor + luchtspuit?

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: Hoe vind ik regenwaterlekkage in polyester boot?

Berichtdoor elrenegado » 09 Nov 2023, 11:15

Viafortezza schreef:Het klopt dat gangboorden wat hol lopen. Het lek onder het dek zit inderdaad ongeveer op het laagste punt, ter hoogte van de achterzijde van stuurstoel. Vandaar ook mijn vraag of de gangboorden hol zijn en het water dus van ver kan komen. Ik heb al een halve rol ducttape zitten op diverse punten die ik nog niet opnieuw gekit heb en het lijkt inderdaad de enige manier om het lek te vinden: steeds weer iets anders aftapen. Ik had de hoop dat er apparaten zouden bestaan dat lucht of rook in omgekeerde richting het lek in kan spuiten, dus van onder het dek, zodat je dan buiten kunt zien waar de rook of lucht naar buiten komt.
Kan heel oude kit poreus worden? Ik verdenk namelijk de kit van de stootrand. Of zou dat door de constructie van de boot nooit tot lekkage kunnen leiden?


Die zijn er, zo sporen ze in de de automotive industrie ook lekken in o.a. vacuüm systemen op.

Echter, hoeft het niet perse door een holle ruimte te lopen,
water kan ook gewoon langs het plafond naar het laagste punt lopen, dus ook onder je dek langs naar het laagste punt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoe vind ik regenwaterlekkage in polyester boot?

Berichtdoor sinty » 09 Nov 2023, 18:04

Je kan ook als je een putsemmer neemt en daarin wat krijtjes oplost die gooi je over je gangboorden het krijt wat in het water zit dat laat een spoortje achter Het is f een noodoplossing maar je zou het kunnen moeten zien op deze manier
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Hoe vind ik regenwaterlekkage in polyester boot?

Berichtdoor Viafortezza » 10 Nov 2023, 23:22

@elrenegado: ik heb het dek aan de onderkant gevolgd, maar geen spoortje van water. Het komt echt uit een gaatje in het laminaat. Wel goed te weten dat er lekopspoorapparatuur bestaat. Ben wel benieuwd of zoiets in de watersport gebruikt wordt voor dit type lekkages. @ErikHa: het idee iets te doen met een compressor is wel een goeie. Moet alleen even denken hoe ik die goed laat aansluiten op het polyester. Een of andere rubberen dop maken die luchtdicht over het gat gezet kan worden. @sinty: Omdat het water geen spoor trekt, denk ik dat het krijtjeswater niet gaat helpen. Of begrijp ik je verkeerd?

Iedereen enorm bedankt voor het meedenken!
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Hoe vind ik regenwaterlekkage in polyester boot?

Berichtdoor sinty » 13 Nov 2023, 01:31

Het krijtspoortje zal zichtbaar blijven t water droogt op de krijt niet
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Hoe vind ik regenwaterlekkage in polyester boot?

Berichtdoor pascall » 13 Nov 2023, 06:04

Viafortezza schreef:@elrenegado: ik heb het dek aan de onderkant gevolgd, maar geen spoortje van water. Het komt echt uit een gaatje in het laminaat. Wel goed te weten dat er lekopspoorapparatuur bestaat. Ben wel benieuwd of zoiets in de watersport gebruikt wordt voor dit type lekkages. @ErikHa: het idee iets te doen met een compressor is wel een goeie. Moet alleen even denken hoe ik die goed laat aansluiten op het polyester. Een of andere rubberen dop maken die luchtdicht over het gat gezet kan worden. @sinty: Omdat het water geen spoor trekt, denk ik dat het krijtjeswater niet gaat helpen. Of begrijp ik je verkeerd?

Iedereen enorm bedankt voor het meedenken!


zekers een goed idee, je zou in de luchtspuit ook een sopje kunnen doen zodat er hopelijk ergens belletjes te zien zijn.
Voor een rubberdop kan je misschien een zuignap gebruiken, gaatje maken in het hart van de zuignap en......
Dop uit de wasbak kan misschien ook :roll:

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten