Schuimisolatie

Schuimisolatie

Berichtdoor elrenegado » 03 Nov 2023, 14:13

Mijn aluminium schip, is volledig voorzien van schuim isolatie, in alle ruimtes tot ongeveer een cm of 10 onder de waterlijn.
Er is echter 1 ruimte (of eigenlijk 2) waar het net wat hoger zit, en dat is de machinekamer en de serviceruimte waar CV, accus e.d. staan.

De romp is een halfglijder, met vrij brede spray rails links en rechts.
Normaal hoor je soms een zacht klotsje, maar zoals gister met die storm, in een haven met enkel damwanden was het een flink kabaal voorin de hut waar de kleine slaapt.
Wanneer je in de machinekamer of serviceruimte komt, is het geluid luid en duidelijk en komt door golfjes die erin rollen.

Ik vroeg mij af, een modern schuim is naast thermisch isolerend ook geluidsisolerend.
Zou het helpen als ik er een rand van 50 a 60cm bij spuit zodat die spray rails ook bedekt zijn met schuim van binnen, zou dat het geluid tegengaan ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schuimisolatie

Berichtdoor Yep » 03 Nov 2023, 15:49

De golven veroorzaken een zogenaamd 'contactgeluid' welke zich voortbeweegt door materie (zijnde geen lucht).
Dat contactgeluid draagt ver, veel verder dan geluid door lucht.
Ik denk dat het heel lastig is dit te elimineren maar misschien helpt wat schuim een klein beetje.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Schuimisolatie

Berichtdoor pascall » 03 Nov 2023, 16:41

Onderdreuningspasta een optie?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schuimisolatie

Berichtdoor aadbloem » 03 Nov 2023, 16:41

Ik vrees dat er niets aan te doen is. Ik heb het op advies volgelijmd met losse metalen ontdreuning isolatieplaatjes van 10x20cm met een kwak ontdreuning lijm van 1cm over het hele plaatje. Advies van zo'n isolatiefirma. Ik baal van die sprayrail op zich, het is gewoon zinloos is mijn gevoel. Er staan aardig wat pk's maar dat gebruik ik nooit. Planeren kan echt niet met 12 ton staal, heb ik ook geen behoefte aan. Ik ken schippers die om zo'n spray-rail verkocht hebben. In het begin sliepen we er niet van. Nu een beetje gewend maar leuker wordt het niet. In de punt tot 2mtr naar achteren geisoleerd met zachte armadinges van dezelfde levererancier helpt niet tegen geluid, wel tegen condens van het staal.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 03 Nov 2023, 16:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Schuimisolatie

Berichtdoor pascall » 03 Nov 2023, 16:44

aadbloem schreef:Ik vrees dat er niets aan te doen is. Ik heb het op advies volgelijmd met losse metalen ontdreuning isolatieplaatjes van 10x20cm met een kwak ontdreuning lijm van 1cm over het hele plaatje. Advies van zo'n isolatiefirma. Ik baal van die sprayrail, het is gewoon zinloos is mijn gevoel. Er staan aardif wat pk's maar dat gebruik ik nooit. Planeren kan echt niet met 12 ton staal, heb ik ook geen behoefte aan. Ik ken schippers die om zo'n spray-rail verkocht hebben. In het begin sliepen we er niet van. Nu een beetje gewend maar leuker wordt het niet. In de punt en 2mtr naar achteren geisoleerd met armadinges van dezelfde levererancier helpt niet tegen geluid, wel tegen condens van het staal.


Kan je de holte van de sprayrail niet vullen met PVC buis en epoxy zodat de overgang vloeiender wordt?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schuimisolatie

Berichtdoor aadbloem » 03 Nov 2023, 16:49

pascall schreef:Kan je de holte van de sprayrail niet vullen met PVC buis en epoxy zodat de overgang vloeiender wordt?
Mvg,
Pascal.

Pascal
Ja, dat is het advies dat ik al meer gekregen heb. Een pasgemaakt hardhouten driehoekvorm heeft iemand ook als een voor me bedacht. Ik denk inderdaad dat zoiets het enige is dat werkt. Het is er nog niet van gekomen. Allerlei overwegingen, antifouling eraf? welke epoxykit? Is er dan ingesloten roestgevaar etc etc.
Aad
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Schuimisolatie

Berichtdoor pascall » 03 Nov 2023, 17:56

de sprayrail aanpassen zal maar een klein gedeelte onderwater moet worden aangepast, wat dieper zit, daar ondervind je de nadelen niet van.
Dus klein stukje antifouling verwijderen en kijken of de grondlaag van het verfsysteem 100% in orden is.
Daarop, als het een epoxy grondlaag is, kun je rechtstreeks (ontvetten schuren ontvetten met aceton!!!!) de epoxy aanbrengen aangelengd met een vulmiddel, en voor de grote holtes eventueel een PVC buis.
Als de aanwezige grondlaag 100% in orden is zou ik absoluut niet bang zijn voor roest, integendeel!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schuimisolatie

Berichtdoor pascall » 03 Nov 2023, 18:01

pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schuimisolatie

Berichtdoor elrenegado » 03 Nov 2023, 19:08

pascall schreef:
Kan je de holte van de sprayrail niet vullen met PVC buis en epoxy zodat de overgang vloeiender wordt?

Mvg,

Pascal.


Als ik langer stil lig op onrustig water heb ik een soort pe schuim rol die ik er met een lijmtang op vastzet. hoor je niets meer, maar wel bij windje 7 vol erop dus :-)
Vandaar mijn gedachte om het vol te schuimen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schuimisolatie

Berichtdoor pascall » 03 Nov 2023, 20:15

Steve, ik ga er van uit dat je die schuimrol aan de buitenzijde van het schip plaatst, toch?
Zie je trouwens vaker bij zeilschepen met overhangende spiegel.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten