Placom bootje lekt

Placom bootje lekt

Berichtdoor PAHVelthuis » 12 Aug 2023, 18:22

Hoi,

ik ben mijn oude Placom bootje (of kloon, dat weet ik niet zeker) aan het voorzien van een nieuwe lak en antifouling laag.
Het bootje staat bij mij altijd op een trailer buiten, maar aangezien hij nu binnen staat valt het op dat er water uit de kiel druppelt. De laatste keer dat ik ermee gevaren heb is 2 maand geleden, het druppelt nog steeds.

Het water komt uit de kiel, als ik het droogmaak zie je het daarna weer vochtig worden en langzaam maar zeker ontstaat er weer een druppel.

Ik heb dus hoogst waarschijnlijk water in de dubbele bodem staan en dus een lek(je) aan de buitenkant. Ik heb weinig ervaring met polyester en vraag mij dus af wat ik nu het beste kan doen?

Alvast bedankt !

Afbeelding

Afbeelding
PAHVelthuis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 Aug 2023, 18:14
ligplaats:
info: Placom 410

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor broekerhaven » 13 Aug 2023, 16:20

Neuswiel hoger opdraaien zodat de boot goed achterover staat.

Gat van 22mm boren in de spiegel ,in het midden en ongeveer 4cm vanaf de onderkant (hart gat)

Het water zal er uit komen , en daarna kun je er een loos plug in monteren om toekomstig vocht te kunnen aflaten.

Het zal wel even duren voordat alles eruit is.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor chaea » 13 Aug 2023, 16:40

Polyester setje kopen, gat iets groter maken envullen met plukken polyester, uit laten harden. De bedoeling is dat je nog steeds met ong 5 tot 8 mm met je vinger in het gat kan, randen wegschuren. Daarna netjes stukjes mat plaatsen tot ong 2 mm van de rand, uitharden en weer randjes schuren. Je kan nu epoxyplamuur gebruiken, dichtsmeren, drogen, schuren en antifouling erop. Hier is gelcoat niet nodig.

Uiteraard wel eerst die loosplug plaatsen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor PAHVelthuis » 13 Aug 2023, 21:17

Dank jullie wel !

Ik weet dus niet zeker of dit een echte Placom is en daarom wellicht een iets andere constructie heeft.

Achterin de spiegel zit bijna onderin al een drainplug, maar deze komt uit in de kajuit en niet in de sandwich constructie. Ik zie eerlijk gezegd geen mogelijkheid om de drainplug nog lager te plaatsen.
Binnen in de boot zie ik 2 bakken die met elkaar in de punt zijn verbonden. Deze bakken zijn zo'n 15 cm hoog.
De vloer wordt een stukje dikker, +/- 30cm vanaf de spiegel.

Wellicht kan ik een gat in 1 van de bakken boren en het water van binnenuit oppompen? Of ik zie iets over het hoofd natuurlijk.
Zal proberen om wat detail foto's te maken maar sta nu een paar dagen op de camping.

Fijn om te horen dat dit wel te repareren valt. Het is een oud bootje, gelcoat is denk ik bedekt onder een aantal lagen lak (als deze uberhaupt nog aanwezig is) maar verder ziet het bootje er eigenlijk nog heel netjes uit. Lang blijft hij niet in het water liggen, we trekken hem na een dagje varen over het algemeen weer op de trailer.
PAHVelthuis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 Aug 2023, 18:14
ligplaats:
info: Placom 410

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor chaea » 13 Aug 2023, 22:11

Is een Placom

Als je geen mogelijkheid hebt tot een drainplug kun je het water ook uit het gat laten lopen welke je maakt voor het pokyesteren. En je zal geduld moeten hebben met drogen, want een natte bodem kan leiden tot houtrot in de gelamineerde houtdelen.


Succes
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor Kwokko » 13 Aug 2023, 23:16

PAHVelthuis schreef:Het water komt uit de kiel, als ik het droogmaak zie je het daarna weer vochtig worden en langzaam maar zeker ontstaat er weer een druppel.

Zo te zien is het inderdaad je kielbalk.
Als deze er na de produktie onder is gelamineerd ,dan zou ik de polyester eerst meer verwijderen,en droog maken ,als er geen strook hechthout in zit.
Zit dat er wel in,en hopelijk niet in verbinding met je bodem ,dan goed drogen ,en opnieuw in lamineren.
Of kielbalk vernieuwen ,en opnieuw in lamineren.
Ik heb het jaren terug gedaan met een Oniden,die was ook verprutst.
Kwokko
 

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor PAHVelthuis » 14 Aug 2023, 09:08

Ik heb denk ik te weinig ervaring om dat zo te kunnen beoordelen.
Het bootje heeft bij de vorige eigenaar wel in het water gelegen, kan mij voorstellen dat er al langer water in staat. Wat kan er gebeuren als het hout verrot is? Van buiten zie ik niks, vloer lijkt mij ook stevig (liggen ook vlonders op).

Zou ik misschien een dopje op het uiteinde kan de kiel kunnen plaatsen, deze loopt schuin af vlak voor de spiegel
PAHVelthuis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 Aug 2023, 18:14
ligplaats:
info: Placom 410

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor Svalk » 14 Aug 2023, 17:39

PAHVelthuis schreef:Dank jullie wel !

, gelcoat is denk ik bedekt onder een aantal lagen lak (als deze uberhaupt nog aanwezig is) maar verder ziet het bootje er eigenlijk nog heel netjes uit.


Zou heel goed kunnen, over de niet waterdichte gelcoat zouden dacht ik 6 lagen 2K epoxy gezet moeten worden om de huid wel waterdicht te maken. Maar die verflagen, is toch geen antifauling ? Kun je testen met peut, peut lost wel antifauling op maar niet 2K epoxy verf.

Maar zoals al eerder gezegd, het is heel simpel te repareren hoor, na de polyester de boel glad schuren en 2 laagjes topcoat erover en dan met 2K expoxy verf en dan pas de antifauling als je dat wilt. Als het bootje niet veel in het water ligt dan kun je de epoxy ook wel overslaan.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor chaea » 14 Aug 2023, 21:22

Gewoon de beschrijving volgen.
Het zijn prima bootjes en al behoorlijk op leeftijd, een grote lamineeroperatie is deze qua kosten baten niet meer waard.

Polyester setje kan je gewoon bij de bouwmarkt halen, zal rond de 20 euro zijn.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor Blacktoppie » 15 Aug 2023, 10:28

Waar kom je vandaan. Wellicht is er een lid in de buurt die eens wijs mee kan kijken.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten