Placom bootje lekt

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor PAHVelthuis » 16 Aug 2023, 08:41

Ik kom uit Vierlingsbeek, omgeving Boxmeer - Venray. Bootje staat op een trailer, ben dus ook mobiel :D

Zit deze week nog op de camping, zal als eerste een gaatje boren. Maak dan gelijk even wat detail foto's, wellicht kunnen jullie mij adviseren waar ik het beste de drainplug kan plaatsen.

Super bedankt allemaal voor de hulp en tips !
PAHVelthuis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 Aug 2023, 18:14
ligplaats:
info: Placom 410

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor PAHVelthuis » 21 Aug 2023, 19:55

Terug van vakantie en de mogelijkheid gehad om wat detail foto's te maken.
Op de plek waar het nat was heb ik een 10mm gat geboord, er liep gelijk een straal water uit. Ik schat dat er zo'n 1 a 2 liter water uit is gestroomd.

Ik boorde/prikte best makkelijk met de boor door het polyester, had een dikkere laag verwacht.

Omdat ik toch iets van een drain plug wil plaatsen heb ik ook een detail foto van de achterkant gemaakt. Zou het mogelijk zijn om een plug aan het uiteinde van de kiel te plaatsen (op het schuine stuk) ? Ik neem aan dat het polyester daar ook dun is.

Tenslotte viel het mij op dat de kiel een beetje een banaanvorm heeft, niet heel erg maar zeker niet recht. Hoort dit zo of is dit iets van een vervorming?

Foto 1; kan ik hier een drainplug plaatsen?
Afbeelding

Foto 2; water loopt eruit
Afbeelding

Foto 3; kiel die een beetje krom loopt
Afbeelding

Foto 4; Spiegel
Afbeelding
PAHVelthuis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 Aug 2023, 18:14
ligplaats:
info: Placom 410

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor chaea » 21 Aug 2023, 21:13

Foto 1, nee daar kan je geen drainplug plaatsen. Je zal daar in het gelamoneerde hout boren.
Waar je nu een gaatje hebt kan het wel, maar dat had ik toch ander opgelost.
Op basis van een plug die ik nog heb liggen meet ik 23 mm, zo groot zou je dan moeten boren en goede kit gebruiken. ( Niet boren op basis van mijn meting, er zijn verschillende pluggen in omloop)

Je boot is al op leeftijd, we beginnen allemaal wat banaanerig te worden als we ouder worden :mrgreen:
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor PAHVelthuis » 21 Aug 2023, 21:26

Je bedoelt het gat op foto 4? Die zat er al, maar die eindigd dus niet in de dubbele bodem maar net boven de dekvloer. Deze had de vorige eigenaar dus al erin gezet.
Ik zie alleen niet op welke plek ik het beste een stop kan plaatsen om de dubbele bodem leeg te laten lopen.
PAHVelthuis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 Aug 2023, 18:14
ligplaats:
info: Placom 410

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor chaea » 21 Aug 2023, 22:18

PAHVelthuis schreef:Je bedoelt het gat op foto 4? Die zat er al, maar die eindigd dus niet in de dubbele bodem maar net boven de dekvloer. Deze had de vorige eigenaar dus al erin gezet.
Ik zie alleen niet op welke plek ik het beste een stop kan plaatsen om de dubbele bodem leeg te laten lopen.


Nee waar je een gat hebt geboord, daar zal ik nu een lensplug plaatsen. Gat moet ook weer dicht toch :roll:
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor PAHVelthuis » 21 Aug 2023, 23:25

Mmm, maar het gaatje dat ik geboord heb is precies op het midden van de kiel. Dat was de plek die lekte. Op foto 2 zie je het water eruit stromen.
Ik denk niet dat hier een lensplug in kan omdat deze kiel over de rollen van de aanhanger gaat.

Sorry voor mijn onwetendheid hoor :)
PAHVelthuis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 Aug 2023, 18:14
ligplaats:
info: Placom 410

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor chaea » 22 Aug 2023, 08:32

En daar had je weinig weerstand?
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor elrenegado » 22 Aug 2023, 09:34

PAHVelthuis schreef:Je bedoelt het gat op foto 4? Die zat er al, maar die eindigd dus niet in de dubbele bodem maar net boven de dekvloer. Deze had de vorige eigenaar dus al erin gezet.
Ik zie alleen niet op welke plek ik het beste een stop kan plaatsen om de dubbele bodem leeg te laten lopen.


Zo'n drain plug, indien verkeerd gemonteerd kan of niet goed afdichtend kan er ook voor zorgen dat er water in de dubbele bodem komt.
Kan geen kwaad dat goed te bekijken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor PAHVelthuis » 22 Aug 2023, 11:58

Hier is een detail foto van de plek waar ik het gaatje heb geboord (onderop de kiel):
Afbeelding

Het voelt verder wel stevig, het is iets van 2mm dik schat ik.

Ik weet alleen echt niet waar ik een drainplug zou kunnen plaatsen, het lijkt erop dat dit bij mijn type niet echt een locatie te vinden is waar deze geplaatst kan worden :|
Als alternatief zou ik misschien zo'n inspectiedop in de binnenvloer kunnen plaatsen, dan kan hij van binnenuit drooggemaakt worden. Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding
PAHVelthuis
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 Aug 2023, 18:14
ligplaats:
info: Placom 410

Re: Placom bootje lekt

Berichtdoor chaea » 22 Aug 2023, 15:34

Dat is ook een optie
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten