Leek met dekzeilen

Leek met dekzeilen

Berichtdoor Dave » 02 Aug 2023, 09:55

Goedemorgen mede watersporters!

Zojuist mijn voorstel geschreven en nu gelijk maar even een vraag hier neerleggen.
Ik ben dus opzoek naar een nieuw dekzeil voor mijn Mariah SX 22.
De afmetingen zijn 6,70m bij 2,50m. Hier betreft een Bowrider.
Helaas zitten er geen bevestigingspunten op de romp. Mijn oude dekzeil is helaas gescheurd en zit niet meer echt lekker om de boot. Na een regenbui ligt zowel me dekzeil vol als dat er deels water in de boot loopt.

Nu ben ik benieuwd wat jullie aan zouden raden wat betreft een nieuw dekzeil ? In de winter staat de boot altijd binnen en in de zomer ligt hij voornamelijk in de haven.
Ik zelf had in gedachten om eventueel bevestigingspunten te monteren op de bootrond, zodat het zeil eigenlijk altijd strak staat en het geen problemen zal opleveren bij wat heftigere regen buien!

Ik hoor graag jullie adviezen alsmede jullie ervaringen. Daarnaast zou het mij ook helpen als jullie eventueel een dergelijk bedrijf aan kunnen raden?

Alvast super bedankt!
Dave
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Aug 2023, 08:53
ligplaats: Krimpen
info: Mariah SX 22

Re: Leek met dekzeilen

Berichtdoor heuvels » 02 Aug 2023, 10:02

Al eens met een zeilmakerij gesproken?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Leek met dekzeilen

Berichtdoor Dave » 02 Aug 2023, 10:17

heuvels schreef:Al eens met een zeilmakerij gesproken?


Nee eigenlijk nog niet. Ik moet ook zeggen dat ik daar niet zo bekend mee ben dus daarom eigenlijk ook de vraag!
Ik zal eens rondneuzen ook op het internet! Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Dave
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Aug 2023, 08:53
ligplaats: Krimpen
info: Mariah SX 22

Re: Leek met dekzeilen

Berichtdoor quichot » 02 Aug 2023, 16:47

Probleem is niet het zeil, maar de bevestiging ervan. Ook de hoogte van de middenophanging speelt een rol. De meeste dekzeilen liggen onder een te kleine hellingshoek, waardoor er kuilen met regenwater ontstaan.
Alles wat je aan tourniquettes aan de buitenkant op de romp schroeft zitten in de weg als je vaart. Je zou aan een onderzoom kunnen denken, waar je van voor tot achter een zware stalen kabel inlegt. Mijn 16m2 vroeger had een dekzeil met zandzakjes. dat ging op zich wel, maar bij storm waren die niet zwaar genoeg, en juist dan hoost het vaak.
Een dekzeil zelf maken is minder moeilijk dan je zou denken. Op het internet zijn leveranciers te vinden die de juiste spullen hebben; zeil, lijm, rvs zeilringen, etc. Ik heb voor m'n bijboot zelf een dekzeil gemaakt en dat is prima gelukt, Scheelt gauw een paar honderd euro!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten