Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Stefan123 » 17 Jul 2023, 22:41

Hallo, onderkant romp van mijn polyester boot (Bayliner) is beschadigd onder de waterlijn.
Zal ooit iets geraakt hebben of wellicht vaak aangemeerd op een strandje waar ook stenen hebben gelegen.
Het is mij bij de koop destijds niet opgevallen (dom, ik weet het) maar je moet er ook helemaal onder kruipen wil je het kunnen zien.

De witte gelcoat is er over een lengte van 30a40cm (1 cm breed) afgeschuurd.

Nu zijn mijn vragen:

Moet dit gerepareerd worden?
Zoja is dit een grote operatie of valt dit mee?
Kan er zelf ook een reparatie verricht worden?

Ik zou graag een foto plaatsen hierbij maar weet niet exact hoe ik dat hierbij krijg.
Iemand?

Alvast dank voor jullie hulp!
Stefan123
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 06 Jun 2020, 17:50
Woonplaats: Dedemsvaart, Overijssel
ligplaats: Giethoorn
info: Regal Valanti 176SE

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor chaea » 18 Jul 2023, 06:47

Dit is prima te doen, en als je het juist doet zie je er niks meer van. Op polyestershoppen hebben ze handige filmpjes staan over hoe je verschillende producten gebruikt.

Ga iig niet smeren met polyesterplamuur, gebruik de juiste 2c coating en gebruik epoxy plamuur bij diepere beschadigingen. Voordeel van de onderzijde is dat er veelal antifouling zit, is dit het geval hoef je je niet druk te maken over kleuren van de lak.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Svalk » 18 Jul 2023, 10:13

Je moet het wel repareren omdat polyester niet waterdicht is . Zoals de buurman hierboven al beschreef.
Als het glad is en alleen de gelcoat weg is dan gewoon flink ruw opschuren en met topcoat (2k) ( wordt vaak gelcoat genoemd) een paar dunnen laagjes erop smeren en laten drogen. Gelcoat of topcoat is ook niet waterdicht en daarom smeert men onder de waterlijn 2k epoxy verf en dan is het gereed en waterdicht. Mocht het oppervlak niet glad zijn dan ook even grof schuren en even plamuren met 2k polyester plamuur en vervolgens verder afwerken zoals hierboven beschreven.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor gewoonmich » 18 Jul 2023, 19:17

Svalk schreef: Mocht het oppervlak niet glad zijn dan ook even grof schuren en even plamuren met 2k polyester plamuur en vervolgens verder afwerken zoals hierboven beschreven.


Zou geen polyester plamuur gebruiken. Beter is om epoxy plamuur te gebruiken. De redenen: Epoxy krimpt haast niet, polyester daar in tegen wel. Epoxy is waterdicht, Polyester alleen naar behandeling. En belangrijkste, epoxy hecht beter op polyester. Beter dan polyester op polyester.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Stefan1234 » 23 Jul 2023, 10:42

Hopelijk nu eindelijk gelukt om een foto te delen van de schade.
Benieuwd of jullie er nog hetzelfde over denken :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stefan1234
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Jul 2023, 10:31
ligplaats: Wanneperveen
info: Bayliner 185 BR

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Svalk » 23 Jul 2023, 11:25

Zoals ik al zei, mooi glad en grof opschuren en 2 laagjes 2K topcoat ( of 2K gelcoat zoals het in de volksmond heet) erover heen. TIP: koop een stukje halfrond RVS en schroef dat op de vouw. Heb je er nooit geen last meer van. Als je de strip vastschroeft doe dan wat Sikaflex aan de achterkant van de strip en boor de gaatjes voor in het polyester en doe daar ook wat kit in en doe het ook aan de schroefjes. Na montage de overtollige kit verwijderen en met een doek met thinner en dan ben je er vanaf. Daar de boot niet langdurig op het droge staat hoef je de epoxy verf niet te gebruiken. Nog een tip: Doe dit in het volgende voorjaar als de boot de hele winter op de kant heeft gestaan. Water opsluiten in polyester is niet echt aan te bevelen.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Svalk » 23 Jul 2023, 12:04

gewoonmich schreef:Zou geen polyester plamuur gebruiken. Beter is om epoxy plamuur te gebruiken. De redenen: Epoxy krimpt haast niet, polyester daar in tegen wel. Epoxy is waterdicht, Polyester alleen naar behandeling. En belangrijkste, epoxy hecht beter op polyester. Beter dan polyester op polyester.





Even voor mijn beeldvorming: Waarom epoxy 2K plamuur gebruiken ? Het is weliswaar waterdicht maar wat is daar het nut van als er omheen overal polyester en of gelcoat zit en niet waterdicht is ? Ten tweede is het alleen maar duurder dan 2K polyester plamuur. Ik heb al heel veel met 2K polyester plamuur gewerkt maar nog nooit iets van krimp kunnen constateren. Zou misschien kunnen gebeuren als je te dikke lagen opbrengt maar dat is dan oneigenlijk gebruik van plamuur naar mijn idee.
Laatst gewijzigd door Svalk op 23 Jul 2023, 12:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Stefan1234 » 23 Jul 2023, 12:07

Svalk schreef:Zoals ik al zei, mooi glad en grof opschuren en 2 laagjes 2K topcoat ( of 2K gelcoat zoals het in de volksmond heet) erover heen. TIP: koop een stukje halfrond RVS en schroef dat op de vouw. Heb je er nooit geen last meer van. Als je de strip vastschroeft doe dan wat Sikaflex aan de achterkant van de strip en boor de gaatjes voor in het polyester en doe daar ook wat kit in en doe het ook aan de schroefjes. Na montage de overtollige kit verwijderen en met een doek met thinner en dan ben je er vanaf. Daar de boot niet langdurig op het droge staat hoef je de epoxy verf niet te gebruiken. Nog een tip: Doe dit in het volgende voorjaar als de boot de hele winter op de kant heeft gestaan. Water opsluiten in polyester is niet echt aan te bevelen.


Bedankt! Zeer waardevolle tips, met name deze reparatie pas volgend jaar te doen en het evt toevoegen van de rvs strip.

Het is dus nog steeds wel zelf te doen volgens jou. Zoek alleen nog ergens een soort stappenplan of filmpje waarin ze een dergelijke reparatie doen.
Stefan1234
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Jul 2023, 10:31
ligplaats: Wanneperveen
info: Bayliner 185 BR

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Svalk » 23 Jul 2023, 12:11

Waar woon je ? Wil je best helpen hoor, ik weet niet of er een filmpje van zou kunnen zijn maar dan zou je even moeten zoeken. Ik zou het oppervlak voor de winter vast even opschuren en dan de winter zo laten staan. Ga eens kijken bij andere bootjes die zo'n strip hebben, worden gebruikt bij allerhande schepen. Ik zie trouwens dat men het op internet "schuurlijst" noemt. Gaatjes om de 10 cm boren en even verzinken zodat de kopjes van de schroefjes wegvallen en na het vastschroeven met het doekje met wat thinner de gaatjes netjes dichtvegen met de de overtollige Sikaflex.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Romp boot beschadigd (polyester Bayliner)

Berichtdoor Stefan1234 » 23 Jul 2023, 12:22

Svalk schreef:Waar woon je ? Wil je best helpen hoor, ik weet niet of er een filmpje van zou kunnen zijn maar dan zou je even moeten zoeken. Ik zou het oppervlak voor de winter vast even opschuren en dan de winter zo laten staan. Ga eens kijken bij andere bootjes die zo'n strip hebben, worden gebruikt bij allerhande schepen. Ik zie trouwens dat men het op internet "schuurlijst" noemt. Gaatjes om de 10 cm boren en even verzinken zodat de kopjes van de schroefjes wegvallen en na het vastschroeven met het doekje met wat thinner de gaatjes netjes dichtvegen met de de overtollige Sikaflex.


Woon zelf in de buurt van Zwolle, maar als je mij zou willen helpen ben ik natuurlijk ook mobiel met de boot :)
Graag zelfs!
Stefan1234
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 23 Jul 2023, 10:31
ligplaats: Wanneperveen
info: Bayliner 185 BR

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten